HANDS-ON PREVIEW | The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom lijkt op weg naar een homerun
The Legend of Zelda: Breath of the Wild is al meer dan zes jaar geleden verschenen. Het spel is nog steeds één van de paradepaardjes van de Nintendo Switch en is met 29 miljoen verkochte titels de absolute recordhouder in de Zelda-franchise. De verwachtingen liggen dan ook hoog voor The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Wij zakten onlangs af naar Frankfurt waar Nintendo of Europe ons alvast een voorproefje aanbood.
De eerste stappen die we in Hyrule konden zetten, waren stappen van herkenning. De wereld oogt op het eerste gezicht hetzelfde als die van Breath of the Wild. Een grassig gebied, boordevol bomen, gewassen om te plukken, dieren om op te jagen en puzzels allerhande. In de verte zagen we een goed bewapend kamp Bokoblins. Maar wie beter kijkt, merkt dat die vertrouwde wereld toch wat aangepast is. Het Bokoblin kamp voelde groots aan en er waren een degelijk aantal vijanden tegelijk op het scherm. Daarbij waren we voortdurend bewust van de zwevende eilanden hoog in de lucht. Eilanden waar we al snel via een speciale weg naartoe konden.
De echte vernieuwing bevindt zich in de krachten die Link ter beschikking heeft. De kracht die we het meest konden benutten is Fuse. Met Fuse kun je in een handomdraai je wapens laten samensmelten met andere wapens of nuttige voorwerpen. Je kunt maximaal twee zaken aan elkaar connecteren, maar de mogelijkheden lijken haast eindeloos. Verbind je je zwaard met een steen? Dan heb je nu een zwaard met een steen op het uiteinde. Wij konden een erg sterke knuppel stelen van een gigantische Bokoblin. Door deze aan een lange stok vast te binden konden we van op enkele meters ver iedereen neerslaan.
Vooral bij pijlen is deze functie enorm handig. Maak je pijlen doelzoekend met een oog, laat ze een rookgordijn optrekken met een paddenstoel of maak er een witte Chuchu Jelly aan vast om tegenstanders te bevriezen. Ook defensief biedt dit flink wat opties. Fuse een bom aan je schild en de eerste die je schild raakt zal meters ver wegvliegen. Het is vooral opvallend hoe eenvoudig de Fuse power werkt. Waar je in andere spellen vaak door een reeks menu’s moet gaan om te craften, gebeurt het hier meteen tijdens het gevecht.
De eenvoudigste nieuwe kracht is Ascend, waarmee Link zichzelf door plafonds kan laten teleporteren. Handig om tijdens een gevecht de vijand te ontlopen. Je kunt zelfs van onder een berg helemaal naar de top vliegen. Het spaart flink wat tijd uit, want klimmen kan een langdurig proces zijn als je nog niet veel energie hebt. Het is een pure verticale beweging, er moet dus een platform boven je hoofd zijn.
Een nieuwe toevoeging aan Tears of the Kingdom zijn metalen constructs die werken op energie. Denk hierbij aan ventilatoren, raketten of heteluchtballonnen. Er is zelfs een mechanische kookpot die je eenmalig kunt gebruiken voordat deze weer verdwijnt. Het is mogelijk om een heleboel van deze constructs op zak te nemen. Meermaals kwamen we tijdens onze speelsessie grote stenen, bij gebrek aan een beter woord, kauwgombalautomaten tegen. In ruil voor bepaalde goederen komen er heel wat ballen uit deze automaat, gevuld met constructs. Enkel deze toestellen kun je op zak nemen. Kom je een enkele ventilator tegen in de open wereld, dan kun je die niet meenemen in je inventaris.
Deze constructs zul je steeds gebruiken in samenwerking met Ultrahand, een soort telekinese. Je kunt boomstammen, planken, stenen en metalen constructies verplaatsen en vastlijmen aan elkaar. Dit is vooral handig om voertuigen mee te maken. Tijdens onze speelsessie moesten we bijvoorbeeld een mijnkar naar een hoger gelegen gebied rijden. Er was echter een onderbreking in de rechterzijde van de railing. Dit konden we oplossen door een ventilator achterop de mijnkar te plaatsen, alsook een raket die het mijnkarretje naar links duwde. Met een sprong en een crash is het op die manier gelukt. Elke situatie die je tegenkomt is op heel wat verschillende manieren op te lossen. Eén ding is zeker, physics zijn ten volle aanwezig in Tears of the Kingdom en doen hun werk perfect. De besturing is in het begin wel even onwennig. Meer dan eens gooiden we per ongeluk ons zwaard weg, in plaats van een ventilator om te draaien.
Tenslotte kan Link de Recall vaardigheid gebruiken. Deze kracht manipuleert de tijd rond één bepaald object dat je selecteert. Het is eigenlijk een mogelijkheid om je fouten recht te zetten. Heb je een voertuig gemaakt en gaat het over de rand van een zwevend eiland? Selecteer het snel met Recall en je voertuig rijdt weer achteruit naar zijn startlocatie. Word je bekogeld met stenen of andere wapens? Recall de stenen en ze vliegen terug naar de afzender, die daar nog eens flink wat schade door krijgt.
De eilanden in de lucht doen meermaals denken aan Skyward Sword. Eilanden zijn bezaaid met puzzels die je met behulp van je nieuwe krachten kunt oplossen. Zo kwamen we bijvoorbeeld een metalen deur tegen die je met Ultrahand kon opheffen. Zodoende kon water wegstromen. Laat je de poort vallen, dan is het water meteen terug. Een goede oplossing is om vervolgens met Recall de poort in de tijd terug te draaien zodat deze weer omhoog staat en je de leeggelopen ruimte kunt verkennen. Het combineren van krachten is een sterk punt dat je in tal van situaties zal helpen. Laat zeker geen puzzel onopgelost, want ook de Koroks zijn helemaal terug van weggeweest.
Grafisch is Tears of the Kingdom eigenlijk exact wat je mag verwachten van een first party Switch game. De graphics zijn mogelijk de beste die we al gezien hebben op de Switch. Het spel haalt werkelijk alles uit de console. Hoewel er geen gigantische verschillen zijn met Breath of the Wild, valt het wel op dat je field of vision verder ligt en dat vooral water- en vuureffecten een upgrade hebben gekregen. Het sterke punt blijven vooral de physics. We zagen geen enkele steen of voertuig op een vreemde manier bewegen. Alles ziet er compleet naturel uit.
Onze speelsessie was kort, maar krachtig. Tears of the Kingdom tilt de open wereld van Zelda letterlijk naar nieuwe hoogtes met een resem aan krachten die een vrijwel onbeperkt aantal mogelijkheden bieden om elke situatie anders aan te pakken. De vliegtuigen, of in ons geval veredelde crashtests, zijn een plezier om te bouwen en de besturing is uitermate soepel. Dit alles belooft veel goeds voor de uiteindelijke release, al zijn er nog veel vragen. Hoe meeslepend is het verhaal? Zal het voortdurende bouwen van voertuigen en wapens het hele spel interessant blijven? Wat hebben we nog niet gezien? Nintendo staat klaar met de knuppel in de hand en lijkt goed op weg te zijn om met Tears of the Kingdom een echte homerun te slaan.