Hideo Kojima stond bijna aan het roer van een The Matrix game
Lang voor Death Stranding of Metal Gear Solid V had Hideo Kojima bijna een ander icoon onder zijn hoede gekregen: The Matrix. Volgens voormalig Konami-vicepresident Christopher Bergstresser wilden de Wachowski-zussen, makers van de filmtrilogie, dat Kojima een game maakte gebaseerd op hun sciencefiction wereld. Maar Konami schoot het voorstel meteen af, letterlijk binnen één zin.
In een interview met Time Extension vertelt Bergstresser dat de Wachowskis grote fans waren van Kojima’s werk en hem wilden ontmoeten rond de Japanse première van The Matrix. Ze kwamen zelfs langs op het Konami-hoofdkantoor met hun concept artiest om het idee voor te leggen.
“Ze zeiden tegen Kojima: ‘We willen heel graag dat jij de Matrix-game maakt. Kun je dat doen?’,” herinnert Bergstresser zich. “Onze tolk, Aki Saito, vertaalde dat voor Kazumi Kitaue, een hoge pief bij Konami. Kitaue keek ze aan en zei gewoon: ‘Nee.’ En dat was het. We zijn daarna wel gezellig naar de première en het afterparty gegaan.”
Konami had destijds geen interesse om samen te werken met Hollywood en dus ging de licentie naar Shiny Entertainment, de studio achter Earthworm Jim en MDK. Die bracht in 2003 Enter the Matrix uit, commercieel een succes met vijf miljoen verkochte exemplaren.