HANDS-OFF PREVIEW | Nieuwe classes in Apex Legends Revelry
Binnenkort krijgt Apex Legends met Revelry een forse upgrade. De Legends worden aangepakt met een class system, er komt eindelijk Team Deathmatch en nog veel meer. Wij kregen van Respawn onlangs de kans om alvast alles eens van dichtbij te bekijken.
De grootste verandering in Revelry, die een flinke impact moet hebben op hoe de game gespeeld wordt, is de toevoeging van een class system. Elke Legend wordt nu aan een klasse toegevoegd en krijgt een extra perk die daar bij past. Respawn hoopt zo dat spelers meer gaan nadenken over de samenstelling van hun team. Daarbij blijft het natuurlijk afwachten in hoeverre gamers ook effectief hun speelstijl zullen aanpassen aan deze nieuwigheden.
In totaal zullen er vijf classes komen: Assault, Skirmisher, Recon, Controller en Support. Legends als Ash en Fuse zijn Assault en gemaakt om het gevecht op gang te trekken. Hun class perk is dan ook dat ze extra wapens en mods kunnen vinden in bepaalde crates en meer ammo kunnen dragen. De Skirmisher, met Legends als Mirage en Horizon, heeft meer mobiliteit en is goed om te flanken. Hun class perk laat hen toe om care packages van op afstand te scannen en te zien wat het meest waardevolle item is.
Bloodhound en Vantage bijvoorbeeld zijn dan weer Recon en bedoeld om meer informatie te verzamelen over de vijand. Deze legends krijgen geen toegang meer tot ring data, maar kunnen wel een survey beacon gebruiken op de map, waardoor ze dertig seconden lang weten waar de enemy verstopt zit. Nadeel is wel dat vijanden een ping krijgen wanneer de beacon gebruikt wordt.
Controllers, denk aan Watson en Rampart, moeten er voor zorgen dat je als team meer controle krijgt over het slagveld. Dat ze met hun Ring Console kunnen zien waar de volgende locatie van de ring zal zijn, kan een immens voordeel worden. Support Legends tot slot, met legends als Lifeline en Gibraltar, krijgen nu allemaal toegang tot de extra shelf in de supply cases, waar tot nu toe enkel Lifeline toegang toe had. Ze kunnen ook Fallen Ally Banners craften aan Crafting Stations om zo misschien zelfs een heel team terug tot leven te brengen.
Op het eerste zicht lijken de veranderingen dus vrij klein, maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat een goed gebalanceerd team een flink pak voordelen zal opleveren. Vooral in ranked matches, met teams die elkaar beter kennen, zullen de nieuwe classes zeker en vast hun impact hebben.
Ook binnen de modes wordt er flink geschoven. Ze verdwijnen de Arenas, omdat die naar eigen zeggen ‘niet hun doel halen’, maar krijgen we een aantal nieuwigheden in de plaats. Om te beginnen komt er drie weken lang een Team Deathmatch mode, wat al heel lang gevraagd wordt door de community. In de mode speel je 6v6 en moet je team dertig kills halen om de ronde te winnen. Win je twee rondes, dan win je de match. Team Deathmatch zal gespeeld worden op Skulltown, Partycrasher en Habitat 4.
Vanaf 7 maart wordt ook Mixtape toegevoegd. Dat is een nieuwe playlist die permanent zal roteren tussen verschillende limited time modes. Bij launch zal dat gaan over Control, Gun Run en Team Deathmatch. Elke vijftien minuten krijg je een nieuwe mode voorgeschoteld. Mixtape wordt een permanent onderdeel van de game en kan in de toekomst nog andere modes toegevoegd krijgen.
Om de game voor nieuwe spelers toegankelijker te maken, komen er ook tien Welcome Challenges, die je alle onderdelen van Apex Legends zullen leren. Je kan ook in de Orientation Matches springen, waar je grotendeels tegen bots speelt, tot de game van oordeel is dat je niveau goed genoeg is om in de echte lobbies te duiken. Ook op de Firing Range komen er meer opties om zaken uit te proberen.
Respawn ljkt met Apex Legends Revelry de meta van de game duidelijk een andere kant uit te willen duwen met de classes. Daarnaast zal de toevoeging van Team Deathmatch en Mixtape, samen met de extra's voor nieuwe spelers, er zeker en vast voor zorgen dat er weer heel wat nieuwe gamers de shooter zullen ontdekken.
Apex Legends heeft echt een stevige update nodig om het naar dit tijdperk te tillen. Het begon 4 jaar geleden als iets wat duidelijk met liefde gemaakt is, maar inmiddels hebben de problemen zich opgestapeld. De netcode bevoordeelt de verkeerde personen, de sound engine laat het vaak afweten wat betreft voetstappen en schoten en de balans tussen enkele Legends en wapens is redelijk ver te zoeken.
Dat ze deze keer geen nieuwe Legend toevoegen maar enkel een nieuw wapen is hopelijk een teken dat ze alles van de grond af opnieuw bekijken.
Geplaatst op 2023-02-08 21:09:10, bewerkt op 2023-02-08 21:09:33