HANDS-ON PREVIEW | Wo Long: Fallen Dynasty volgt het geijkte pad
Wanneer de marketing van een game spreekt over ‘van de makers van Nioh’, dan weet je al wat voor soort game je mag verwachten en dat is ook duidelijk het geval met Wo Long: Fallen Dynasty van Team Ninja. Tijd dus om tijdens deze preview onze frustratiemeter onder controle te houden om deze nieuwe soulslike uit te proberen.
Wo Long: Fallen Dynasty speelt zich af in het jaar 184 in China, in de periode van de Three Kingdoms. Al is het eerder het einde van de Three Kingdoms, want het rijk is gevallen en er heerst heel wat chaos, met verschillende legers die elkaar bevechten om de controle te krijgen over het land. Bovendien duiken er ook nog eens heel wat demonen op, wat overleven enkel moeilijker maakt.
In die realiteit speel jij een naamloze soldaat die zal uitgroeien van een complete nobody tot misschien wel de redder van heel wat mensen. Beginnen doe je dan ook met een uitgebreide character creator. Zowat elk aspect van je personage kan je aanpassen en het is leuk dat Team Ninja je daarbij de volledige vrijheid geeft. Alle haarstijlen, gezichtsbeharing enzovoort zijn beschikbaar voor alle lichaamsbouwen.
Daarna worden we meteen in de strijd gegooid. De eerste minuten wordt kort uitgelegd hoe je vijanden een kopje kleiner kan maken met twee soorten aanvallen: een gewone aanval en een Spirit Attack.
Die Spirit Attacks zijn iets trager, maar doen wel meer schade en zorgen er mogelijk voor dat de Morale van een vijand zakt. Morale lijkt een belangrijk aspect te zullen worden in Wo Long: Fallen Dynasty, waarbij een hogere moraal er voor zorgt dat je meer schade doet. Je kan je eigen moraal laten stijgen door vijanden te verslaan, maar je kan dus ook de moraal van vijanden laten dalen, zodat zij minder schade doen. Let wel op, want als je sterft, dan verlies je de helft van je moraal. Al kan je die wel terugkrijgen wanneer je de vijand verslaat waartegen je eerder stierf.
Een aangenaam extraatje daarbij is wel dat als je sterft in een boss fight, dat je je moraal meteen terugkrijgt wanneer je opnieuw aan die boss fight begint. Je zal dus niet keer op keer gestraft worden wanneer je in een moeilijk gevecht terecht komt.
Naast je moraal heb je ook nog Genuine Qi, dat je kan gebruiken om te levelen in verschillende categorieën. Ook hier geldt de regel dat je een deel kwijtspeelt wanneer je sterft, dus gebruik het zeker op tijd. Upgrades uitvoeren doe je aan Battle Flags die je op verschillende plekken in de wereld kan vinden. Die Battle Flags dienen ook als checkpoints en zorgen ervoor dat je health en bepaalde consumables aangevuld worden.
Het belangrijkste in dit soort games is natuurlijk de combat en die volgt in Wo Long: Fallen Dynasty de typische formule van dodgen, parry’s en aanvallen. In onze eerste speelsessie waren we op dat vlak niet echt heel hard onder de indruk. Er is niets echt mis met de combat, maar echt vlot voelt het allemaal niet aan. Het kan ook aan ons liggen, maar gewoon telkens afwachten tot je vijand aanvalt, om dan een parry uit te voeren en vervolgens een paar keer aan te vallen, het wordt al snel een beetje saai. Dan hebben we het nog niet over de animaties die er soms voor zorgen dat een vijand te ver van je af staat na een parry, waardoor je dus weer niet kan aanvallen of gecounterd wordt wanneer je dat wel probeert.
Naast de gewone aanvallen kan je in Wo Long: Fallen Dynasty ook enkele magische aanvallen uitvoeren. We hebben er nog niet heel veel gezien in onze preview, maar die we wel hadden hebben we ook niet echt gebruikt, omdat ze naar onze mening wel heel weinig schade deden. Op zo’n moment wordt het gebruiken van een magische aanval vooral tijdverlies waarbij je door een vijand verrast kan worden in plaats van een extra kans om hem schade toe te dienen. Misschien dat dat natuurlijk later in de game nog veranderd.
Wo Long: Fallen Dynasty volgt op basis van onze eerste korte speelsessie het geijkte pad van een game uit het soulslike genre. Veel aspecten zijn daarbij wat je er van kan verwachten, zonder dat ze echt uitblinken. Het kan dat de combat verderop in de game een stuk interessanter wordt, maar momenteel waren we nog niet helemaal onder de indruk.