HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Cygnus Enterprises schiet nog wat tekort
Cygnus Enterprises van ontwikkelaar Team Miaozi is een blend van verschillende genres en meer bepaald base-building en top-down action-RPG. Je speelt als een werknemer van Cygnus Enterprises die op weg was met een ruimteschip, tot je plotseling neerstort op een verlaten planeet.
Samen met je PEA, een persoonlijke robot, vind je al snel een verlaten Cygnus outpost terug die je wil herstellen. Dit is het base-building stukje, want om deze weer in volle glorie te herstellen, heb je resources nodig die je gelukkig rondom je terugvindt. Je zal wel je PEA nodig hebben om deze resources mee te nemen en dit kost natuurlijk stamina. Eenmaal de stamina op is, moet je wachten tot de volgende dag.
Er zijn verschillende gebouwen nodig voor de groei naar een succesvolle outpost. Zo moet je eten voorzien, maar ook slaapplekken, want je kan werknemers aannemen die je helpen bij het onderhouden van de basis. Later zal je verschillende ruimteschepen je outpost kunnen laten bezoeken, wat natuurlijk wat geld oplevert, maar ook extra werk en resources met zich meebrengt. Energie kan je verkrijgen door biomass te verbranden, maar ook zonnepanelen en windturbines zijn aanwezig.
Het verhaal is in zijn totaliteit redelijk generiek en brengt soms cringy momenten naar boven. Via early access hebben we slechts het eerste deel kunnen proeven, dus wie weet verandert dit nog, maar tot hiertoe zijn we geen fan. Progressie maak je met de main missions die je bonussen geven, maar ook een vereiste hebben in gear score. Dit laatste is belangrijk, want wanneer je onder deze score zit, wordt het echt moeilijk. Anderzijds wanneer je gear score hoger ligt dan wat er nodig is dan wordt het buitengewoon eenvoudig. De balans met de vijanden kan in onze ogen dan ook beter. Ze spawnen ook op rare momenten en kunnen je eenvoudig overmeesteren terwijl je daar zelf niks aan kan doen.
Nieuwe gear kan je maken in de fabriek na het vinden van resources en het vrijspelen in het science station, maar je moet ook wel het correcte level bezitten in de specifieke vaardigheden. Met deze vaardigheden krijgt je personage extra voordelen in combat.
Naast de main missions heb je ook side missions die je toelaten om de dag mee door te brengen, maar ook nog extra resources geven. Deze side missions heb je in verschillende vormen, maar komen wel telkens terug en dit op steeds dezelfde mappen.
Cygnus Enterprises valt te vergelijken met The Ascent waarbij gear score het belangrijkste aspect is. Spijtig genoeg schiet het wel wat tekort op andere vlakken en meer bepaald het op vlak van verhaal, balans en combat. Met de base building spelen ze redelijk veilig en het laat je niet zoveel toe, maar het is een toffe extra dat voor wat meer diepgang zorgt in de progressie, al zijn wij niet volledig fan van de stamina.