HANDS-ON PREVIEW | One Piece Odyssey is er voor de fans
‘s Werelds meest populaire piraten zijn weer helemaal terug van weggeweest met een nieuwe game De anime van One Piece kent inmiddels meer dan duizend afleveringen en heeft al vijftien films op haar naam staan. Uitgever Bandai Namco heeft dus wel wat druk op de schouders staan om van One Piece Odyssey een onvergetelijke ervaring te maken. Wij mochten onlangs aan de slag met een hands-on preview. Eén ding staat vast, fans van de Straw Hat Pirates n mogen zich aan heel wat fanservice verwachten.
Het spel gaat van start wanneer Monkey D. Luffy met zijn schip in een vreselijke storm belandt en crasht op het vreemde eiland Waford. Alle gekende crewleden zoals Sanji en Nico Robin zijn ook aanwezig en wanneer je iedereen hebt gevonden op het strand, kun je op verkenning gaan. Daar blijkt meteen dat je al level 40 bent en gebruik kunt maken van een ruim aanbod powers. Al snel kom je enkele bewoners van Waford tegen, Lim en Adio. Lim is geen fan van piraten en gebruikt haar bloodline krachten om je vaardigheden weg te nemen. Hierdoor kom je terug op level 1 te staan. Het wordt dus knokken met alle monsters op het eiland om je krachten te herwinnen.
One Piece Odyssey is een turn-based rollenspel met een twist. Om alles wat complexer te maken, gebruikt het spel het zogenaamde Scramble Battle Area systeem. Elk gevecht is opgedeeld in verschillende zones. Je teamleden kunnen het gevecht in verschillende zones starten tijdens een gevecht. Aanvallen beperken zich vervolgens tot vijanden die in een bepaalde zone staan. Zo moet je gebied per gebied overwinnen om de winst te behalen. Dit kan vrij unieke gameplaymomenten opleveren, om bijvoorbeeld tegen een bepaalde tijd in het laatste gebied te staan voordat een teamgenoot wordt verpletterd.
Door normale aanvallen uit te voeren, die vaak wat minder krachtig zijn, krijg je Tension Points. Elke vaardigheid vereist een bepaald aantal Tension Points, waardoor je goed moet inschatten wanneer je hier gebruik van maakt. Deze speciale skills worden steeds begeleid met coole filmpjes en hebben de mogelijkheid om een vijand een status te geven. Zo heeft Sanji een vlammende stamp waarna het geraakte monster elke ronde vuurschade krijgt. Usopp heeft extra krachtige knikkers die tegenstanders elke ronde laten bloeden en ga zo maar door. Er is ook het gekende schaar-steen-papier principe waarbij elke aanval gekoppeld is aan ofwel kracht, snelheid en techniek. Elk monster is extra vatbaar voor een bepaald soort aanval.
De combat werkt soepel, maar er werden tijdens onze sessie van enkele uren wel steeds meer nieuwe gameplayelementen naar voor geschoven. De vraag blijft of dit alles mooi gecombineerd wordt in de finale game zonder dat je een overdaad aan opties op je afgevuurd krijgt. De menu’s en de UI zijn in alle geval duidelijk genoeg, met grote kleurrijke tekstblokken en levensbalken. Het doet een beetje denken aan Persona 5 bij momenten, maar dan in de grafische stijl van pakweg Dragon Quest XI. De componist van Dark Souls, Motoi Sakuraba, heeft duidelijk zijn best gedaan. De muziek is avontuurlijk en ademt een piratensfeer uit die perfect past bij de animaties van One Piece.
One Piece bestaat 25 jaar en dat wordt gevierd met de release van One Piece Odyssey. De game speelt zich af voor de meest recente verhaallijnen en personages als Jimbei of Wano zijn dus nog afwezig. Toch is er heel wat fanservice, die zich vooral afspeelt tijdens conversaties. Terwijl je rondloopt op Waford, volgen er steeds grappige conversaties tussen de personages. Een tempel doet Luffy aan een lang vervlogen avontuur denken of Usopp denkt met weemoed terug aan zijn thuisbasis. De wereld van One Piece leeft en dat komt gaandeweg steeds meer tot uiting. Bandai Namco heeft ook al onthuld dat je dankzij de krachten van Lim oude avonturen uit de anime kunt herbeleven. En dan zijn er nog gameplayelementen die we enkel nog maar geteased kregen, zoals koken met Sanji.
One Piece Odyssey lijkt een feest te worden voor fans van de anime. We hebben maar een beperkte speeltijd gehad met de game, maar dat was ruim voldoende om enthousiast af te wachten naar de complete game. Is alles perfect? Nee, want de besturing tijdens het lopen is eerder stroef en de overgang naar gevechten is niet altijd naadloos. Dit zijn echter kleine zaken die het plezier niet in de weg staan. De combat is intuïtief en complex genoeg om lange tijd boeiend te blijven. We zijn alvast onder de indruk van wat we hebben gezien.