HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Frozen Flame valt al snel in herhaling
Arсana, een wereld die ooit werd geregeerd door draken, is je thuisbasis in Frozen Flame van ontwikkelaar Dreamside Interactive. Een vloek rust op het land en het is aan jou en je teamgenoten om de wereld van deze vloek te verlossen door het gevecht te brengen naar de ijscitadel. Een gevecht dat je niet zomaar kan aangaan, want je moet vanaf nul beginnen en dus eerst heel wat sterker worden.
Bij de start kan je een personage aanmaken en word je begroet door een vriendelijke persoon die je een opdracht geeft. Met deze opdracht zet je de eerste stappen om voor jezelf te zorgen in een gevaarlijke wereld. De wereld zit vol resources die je kan en moet verzamelen om te overleven. Wapens, uitrusting en werktuig moet je craften. Van het craftsysteem zijn we alvast geen fan, want de UI is redelijk onhandig in gebruik.
Je kan een kleine basis opzetten, maar hetgeen je kan bouwen is redelijk eenvoudig. Denk aan funderingen, muren en vloeren, maar echt meer kan je niet doen buiten het feit dat je het soort materiaal kan verbeteren. Overtollige items kan je stockeren in kistjes die je bij basissen kan achterlaten, maar aangezien je telkens rondreist, zal je moeten terugkeren naar vorige locaties om resources op te pikken. Later zal je ook de mogelijkheid krijgen om te vliegen wat natuurlijk weer een extra dimensie geeft aan het bewegen in de wereld.
- LEES MEER: Alle Indie Flash reviews & previews
- LEES MEER: Kattenkwaad in Cats and the Other Lives
- LEES MEER: Heel wat fouten in Common'hood
Zoals we zeiden zal je in de spelwereld een aantal personages tegenkomen die je helpen met de uitbouw van je eigen personage, maar je ook progressie laten maken in het verhaal met de opdrachten die ze je toestoppen. Naast de hoofdopdrachten zal je ook enkele zijopdrachten kunnen voltooien voor enkele toffe extra’s. Op dit moment is er niet veel te doen en zal je telkens terugkomen op eenzelfde gameloop. Je moet een portal openen die je leidt naar een eindbaas die je moet verslaan om zo te reizen naar een nieuwe locatie en repeat.
Het vechtsysteem is bovendien triestig en totaal niet leuk. Wanneer je een aanval uitvoert, kan je je personage niet bewegen waardoor je moet kiezen tussen wegrollen of een aanval uitvoeren. Je kan ook niet na een aanval meteen een tegenaanval blokkeren. De aanvallen van de vijanden zijn ook gewoon constant dezelfde en je wacht telkens tot de animatie gedaan is om terug te slaan. De combat moet in onze ogen volledig worden herwerkt.
Terwijl Frozen Flame er visueel niet slecht uitziet en het qua features toch wel wat omvat, kom je al snel tot de conclusie dat er meer werk nodig is om enerzijds voor betere systemen te zorgen, maar anderzijds ook voor afwisseling in je doel. Het is telkens een basis opbouwen, resources verzamelen en hersenloos vechten tot je een portal kunt openen om tegen een eindbaas te vechten. Hierna ga je verder om hetzelfde te doen. De game is in early access en we hopen ten zeerste dat de ontwikkelaar luistert naar de community.