HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Spelen met tijd in Timemelters
In Timemelters van ontwikkelaar Autoexec Games kruip je in de huid van Teagan, een jonge heks die nog maar net haar krachten ontdekt, nadat ze het bezoek kreeg van een ongewenste gast. Met die krachten krijg je wel meteen de opdracht om de wereld te redden van een groot kwaad.
De titel, die wat een blend is van verschillende genres, sluist je doorheen een avontuur waar je heel wat tactische keuzes moet maken, terwijl je ook zelf ten strijde trekt. Het voelt een beetje aan als een tower defense, waar je ook een tactische view hebt en je spreuken kan uitvoeren, terwijl enkele RPG-elementen ervoor zorgen dat je kan bouwen aan uniek personage dankzij nieuwe vaardigheden en spreuken. De keuze hoe je het personage uitbouwt, is ook volledig aan jou.
Op een map krijg je een overzicht van de verschillende dorpen waar je sequentieel doorheen reist. Op deze weg zal je enkele teamgenoten ontmoeten die je meer informatie verschaffen over wat er nu allemaal gaande is, al zijn de cutscenes nog redelijk ruw en ook de voice-acting is nog niet volledig rond. Elke keer je een locatie betreedt, mag je jezelf verwachten aan een gevecht, waarbij je twee belangrijke gameplayelementen hebt: combat en puzzels.
De combat is voor de hand liggend, want je moet aankomende groepen aan vijanden neerslaan, al komt hier ook wel wat puzzelwerk tussen. Aan de hand van je spreuken kan je vijanden vertragen of kan je bijvoorbeeld bomen tot leven roepen die je helpen met de aanstormende vijanden. Er zit ook wel wat variatie in de gevechten. De ene keer vecht je tegen hele groepen, terwijl je de volgende keer een personage moet verdedigen vanuit de lucht of krijg je een bossfight voorgeschoteld.
Een ander interessante feature van de titel is de unieke time shift waarbij je kan terugkeren in de tijd. Wanneer je de tijd dan terug start, worden je vorige acties opnieuw afgespeeld, maar kan je ook nieuwe acties uitvoeren, waardoor je als het ware naast je eigen ghost vecht. Het geeft een extra dimensie aan hoe je de puzzels en gevechten kan oplossen.
- LEES OOK: Alle Indie Flash reviews en previews
- LEES OOK: Alles op orde in A Little to the Left
- LEES OOK: From Space levert een buitenaardse prestatie
We hadden al gezegd dat de cutscenes nogal ruw zijn en dat idee kan je doortrekken voor heel de game. Hetgeen we hebben kunnen spelen, is alvast een interessant concept, maar er is wel nog wat werk aan om het allemaal goed te krijgen.