HANDS-ON PREVIEW | Indie Flash - Marauders heeft nog wat werk aan de winkel
Ontwikkelaar Small Impact Games heeft hun nieuwste project, Marauders, in early access gelanceerd. Met Marauders krijgen we een first-person multiplayer looter shooter en dit in een sci-fi dieselpunk setting. De Eerste Wereldoorlog is nooit beëindigd en na zoveel jaren is de planeet aarde op zijn einde gekomen en zijn velen, waaronder jij, de planeet ontvlucht.
Je kruipt in de huid van een ruimtehuurling, marauder, die met een ruimteschip naar verschillende ruimtebasissen trekt om deze te verkennen en te looten. De locaties die je kan bezoeken, zijn gelimiteerd, dus onbeperkt heen en weer hoppen is niet mogelijk, en dat wordt ook bemoeilijkt door de hoeveelheid zuurstof dat je meedraagt. Zo kan een salvage missie slechts maximum 25 minuten duren en binnen deze tijd moet je alles doen wat je wil doen om erna veilig weg te geraken via een van de mogelijke uitgangen.
Uiteraard is het oppassen geblazen, want op deze basissen zal je vijandelijke tegenstanders tegenkomen. Zo heb je AI-gestuurde vijanden die je ontmoet in verschillende vormen, maar ook menselijke tegenstanders en dit maakt het natuurlijk interessant. De AI vijanden kan je eenvoudig looten, maar hebben niet altijd de beste items bij, terwijl dit veelal wel het geval is bij een menselijke vijand. Het bestrijden van vijanden doe je uiteraard met wapens, maar we vonden de gunplay toch een pak minder. Het voelt niet zo vloeiend aan en komt wat hapering over en dit gevoel heb je ook bij de movements.
Bij de start krijg je reeds enkele items, uitrusting, geld en wapens die je meteen op weg helpen in het avontuur, dat je tot een maximum van drie spelers in groep kan ervaren. Eenmaal je een basis betreedt kan je starten met het looten van de verschillende items. Sommige items kan je gebruiken om te craften, terwijl andere best te verkopen zijn aan traders. Deze traders wisselen elkaar af om de zoveel minuten en zo ook de items die ze meebrengen. Je hebt ook de mogelijkheid om je schip te upgraden met betere wapens, zodat je andere spelers kan vernietigen in de ruimte.
Contracten bieden de mogelijkheid aan voor extra XP, maar verwacht hier niet veel van. Dat laatste was ook ons globaal gevoel, want echt veel kan je niet doen en ergens naartoe werken zat er bijvoorbeeld voor ons niet in, zeker niet wanneer je de vergelijking maakt met Escape From Tarkov, waar wel veel in te doen is.
Met Marauders wordt er snel vergeleken met Escape From Tarkov en op sommige vlakken schiet het op dit moment nog wat te kort. Enerzijds vinden we de gunplay niet echt aangenaam en valt er weinig te doen buiten telkens wat items te zoeken om te verkopen. De contracten bieden wat verandering, maar deze zijn tijdsgebonden. Het spel bevindt zich op dit ogenblik in early access en we hopen dat er nog wat zaken worden veranderd via community feedback.