HANDS-ON PREVIEW | FIFA 23 voert weer grote en kleine vernieuwingen door
Binnenkort komt er een einde aan een tijdperk: dan wordt de allerlaatste FIFA-game gelanceerd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat EA Sports geen voetbalgames meer zal maken, maar in 2024 zal FIFA 23 plaats maken voor EA Sports FC 24. Wij kregen onlangs een uitgebreide blik op de nieuwste telg in de populairste voetbalgame ter wereld. Vandaag vertellen we jullie wat meer over de algemene vernieuwingen en HyperMotion2. Binnen enkele weken komen we terug met de nieuwigheden in Career Mode, Pro Clubs, VOLTA en FIFA Ultimate Team.
Om te beginnen wil EA Sports in FIFA 23 meer aandacht geven aan het vrouwenvoetbal. Naast het WK 22 in Qatar zal dus ook het WK Vrouwenvoetbal, dat in 2023 plaats zal vinden in Nieuw-Zeeland en Australië, deel uit maken van de game. Bovendien zal Kylian Mbappé de cover van de Ultimate Edition delen met de Australische Sam Kerr. Naast het WK werden ook enkele vrouwencompetities toegevoegd en is er werk gemaakt van betere motion capturing van voetbalsters. FIFA 23 moet zo de grootste en meest inclusieve FIFA-game ooit worden. Met de stijgende populariteit van het voetbal bij vrouwen, is dat zeker en vast geen slecht idee.
Ander geweldig nieuws is dat FIFA 23 volledig crossplay zal worden, tenminste als je op dezelfde generatie speelt en enkel in 1v1-modes. PS4- en Xbox One-spelers zullen dus tegen elkaar kunnen strijden, terwijl gamers op pc, PS5 en Xbox Series X op een hoop worden gegooid. Je leest het goed, pc maakt deel uit van de nieuwste generatie. In tegenstelling tot FIFA 22 zal de pc-versie van FIFA 23 dus volledig draaien op de nieuwste versie van de engine, in plaats van de afgezwakte vorm voor last gen.
Ook nieuw is het Training Center, dat nieuwe spelers meer tips moet geven over hoe ze FIFA moeten spelen. Altijd handig voor jonge gamers die voor het eerst in aanraking komen met een FIFA-game en zo dus al een fikse achterstand hebben ten opzichte van heel wat andere gamers.
De Hypermotion engine kreeg ook heel wat aanpassingen te verwerken en kreeg daarom ook de naam Hypermotion2. Er werden dan ook weer heel wat nieuwe beelden gemaakt, om het machine learning principe te vernieuwen en te verbeteren. Sommige van die veranderingen zijn voornamelijk visueel, maar er zijn er ook die een grotere impact kunnen hebben.
Technical dribbling moet er voor zorgen dat spelers minder over het veld ‘glijden’ en dus realistischer bewegen. Dat geldt ook voor ML Jockey, oftewel Machine Learning Jockey, waarbij verdedigers zich realistischer moeten positioneren, waardoor je een grotere kans hebt om een goede tackle uit te voeren. Ook de manier waarop een speler tegen een bal trapt of de luchtduels tussen doelman en verdediger moeten er nu een stuk beter uitzien. Wij hebben om eerlijk te zijn nog niet voldoende wedstrijden kunnen spelen om te ontdekken of de impact daarvan heel groot is. Wat we wel al goed hebben kunnen zien is dat linksvoetige spelers eindelijk hun skills uitvoeren met hun linkervoet. Als een linksvoetige voetballer kan ondergetekende niet geloven dat dat tot nu toe nog niet het geval was.
Twee vernieuwingen die we wel al voldoende hebben kunnen testen en ontdekken zijn de Power Shots en de nieuwe set pieces. Power Shots zijn een nieuw soort trap op doel, waarbij je beide bumpers moet induwen voor je trapt. Het effect is een veel harder schot op doel, maar ook wel een groter risico op een misser. De animatie duurt immers wat langer en je moet ook goed mikken of je schot gaat naast. Spelers die goed weten om te gaan met deze Power Shots zullen ongetwijfeld een voordeel kunnen creëren, omdat je dan als het ware de doelman fusilleert.
De nieuwe set pieces zijn dan weer een stap terug naar het verleden, want het lijntje dat aangeeft welk traject de bal zal nemen, maakt zijn comeback. Met je linker- en rechterstick bepaal je dat traject en dankzij de lijn zie je dus perfect wat je mag verwachten. Natuurlijk heeft de kracht van het schot nog een impact, maar naar ons gevoel worden vrije trappen en corners zo toch een stukje eenvoudiger, zeker als je wat wedstrijden achter de kiezen hebt. Minder fan zijn we van de nieuwe strafschoppen. Daar werkt het nu met een soort accuracy metertje, waarbij je op het juiste moment moet klikken om accuraat te trappen. Afhankelijk van de speler en het moment in de wedstrijd zal dat metertje ook sneller bewegen. Het idee is niet slecht, maar er is wel nog flink wat werk aan. In de paar strafschoppenreeksen die we speelden, werden vrijwel alle penalty’s gemist en trapten we meer dan normaal op paal of lat.
FIFA 23 voegt weer een aantal nieuwigheden door ten opzichte van de vorige versie. De ene al wat groter dan de andere en dus is het altijd even afwachten wat de impact op de gameplay zal zijn en vooral hoe meer ervaren gamers er na enkele weken en maanden mee om zullen gaan. Sommige vernieuwingen vragen in ieder geval wel nog wat werk, maar daar is nog tijd voor.