HANDS-ON PREVIEW | Naar Afrika met Company of Heroes 3
Een goed jaar geleden werd Company of Heroes 3 aangekondigd met een pre-alpha build die meteen toegankelijk was voor het grote publiek. De ontwikkelaar kwam toen met het nieuws dat het met Company of Heroes 3 verder wilde gaan dan ooit tevoren en de de community wilde betrekken gedurende het ontwikkelproces. Na een jaar werk komt de ontwikkelaar opnieuw boven water met een verbeterde versie van de game.
In de build van afgelopen zomer konden we reeds proeven van de nieuwe dynamische map die zich afspeelt in Italië. Dit was een veelgevraagde feature bij de fans, maar uiteraard zijn er ook genoeg gamers die hielden van de meer lineaire manier waarop het verhaal werd verteld zoals in de voorgaande games. Relic dacht dan ook "waarom een van de twee kiezen wanneer we gewoonweg beiden kunnen afleveren op release?". Het is die lineaire versie die we onlangs mochten uitproberen.
In de hands-on sessie kregen we toegang tot een nieuwe operatie die zich afspeelt in Afrika, een hoofdstuk van de Tweede Wereldoorlog dat eigenlijk nooit echt veel aandacht krijgt, terwijl er genoeg verhalen en slagvelden zijn geweest die interessant zijn om te ontdekken en te herbeleven in een virtuele wereld. Met de Afrikaanse operatie krijgen we toegang tot een veelgevraagd factie: het Duitse Afrika Korps. Ze stonden bekend voor hun mobiele slagkracht, die je nu ook zelf kan ervaren.
Met de eerste missie in Libië mochten we de terugtrekkende Britten een handje helpen door een aanval te lanceren op een dorp en we merkten meteen dat tanks een grote rol spelen. Je eenheden kan je op een tank plaatsen om zo naar de actie te rijden en indien er een loopgraaf in de weg ligt, kan je er nu eenvoudig overrijden. Een aangename toevoeging die een irritatie uit vorige games uit de wereld helpt.
Reeds bestaande systemen werden ook uitgebreid, want zo kan je nu statische placements, bijvoorbeeld artillerie, takelen naar een nieuwe positie of kunnen je eenheden nu ook plaatsnemen op de daken. De focus komt wat meer op de voertuigen en ook die kregen natuurlijk enkele aanpassingen. Zo krijgen we side armor, waardoor er nog een extra kenmerk bijkomt dat je in het achterhoofd kan houden. Het zorgt ervoor dat je nog slimmer kan spelen met de tanks en dat flanken altijd de beste keuze is.
Met Company of Heroes 3 wil ontwikkelaar Relic ons de grootste singleplayer brengen die de reeks heeft gekend. Enerzijds hebben we de dynamische map in Italië, terwijl we een meer lineaire ervaring krijgen in Afrika. Voor de mensen die hoopten dat we ook met de Britten kunnen spelen in een Afrikaans oorlogsverhaal hebben we slecht nieuws, want dit is niet mogelijk. De Britten zijn ook wat aangepast, want fans herinneren zich waarschijnlijk nog dat de Britten voornamelijk op defensie waren gericht, maar dat lijkt nu minder het geval.
Als laatste nieuwtje maken de commanders, zoals we die kenden in Company of Heroes 1, opnieuw hun opwachting. In de multiplayer krijg je zo weer de keuze met wie je aan de slag gaat, al kan het dat de ontwikkelaar in de singleplayer nog altijd bepalen met wie je de strijd in trekt.
De eerste missie rond het Afrika Korps speelden we op een halfuurtje uit, maar we bleven meteen met het gevoel achter dat we meer wilden. De operatie brengt ons de meer klassieke campaign content die we gewend zijn uit de voorgaande games en de nieuwe toevoegingen van systemen, waaronder takelen of een unit op een tank droppen, zijn geweldig.