HANDS-ON PREVIEW | Verscheurende keuzes in As Dusk Falls
As Dusk Falls is de eerste game van Britse studio INTERIOR/NIGHT. In dit ‘interactieve drama’ kom je terecht in het Arizona van de jaren ‘90, op een dag waarop twee families op dramatische wijze met elkaar in botsing komen. Microsoft voorzag ons van de mogelijkheid om de eerste twee episodes hiervan al uit te testen.
As Dusk Falls stelt je regelmatig voor moeilijke keuzes. Wat zou jij doen om je familie te beschermen? Of red je liever je eigen hachje? De keuzes die je maakt, kunnen soms verregaande gevolgen hebben. Het is meer een visual novel dan een traditionele game: je hoofdbezigheden zijn keuzes maken en af en toe wat knoppen indrukken voor een quick time-event minigame. Denk aan The Walking Dead van Telltale, maar zonder het point and click-gedeelte.
De keuzes die je doorheen de afleveringen maakt, kunnen zowel op korte als lange termijn effecten hebben. Aan het einde van iedere episode krijg je een tijdlijn te zien met daarop al je keuzes en op welke manier het verhaal hierdoor vertakt is. Herspeel je de aflevering om andere keuzes te maken, dan kun je de rest van de tijdlijn onthullen. Op deze manier moedigt INTERIOR/NIGHT je aan om de game meerdere keren op een andere manier te spelen. Je kan zelfs een app gebruiken om de game te besturen.
Je kan van As Dusk Falls zelfs een sociale aangelegenheid maken, wat vrij uniek is voor deze stijl van games. Je maakt je keuzes samen met andere spelers, online of lokaal: streamers kunnen zelfs hun Twitchpubliek inschakelen om de keuzes te maken. Het zijn ingenieuze manieren om de game een langer leven te geven dan louter de duur van de episodes. Deze zijn trouwens niet bijster lang: de eerste twee afleveringen nemen samen ongeveer twee uur in beslag. Ideaal voor een luie avond in de zetel, wanneer je niet weet wat gedaan.
De visuele stijl van ‘As Dusk Falls’ is ongetwijfeld hét grootste punt van discussie. In plaats van volledig geanimeerde filmpjes, werkt de game met schilderachtige beelden en fades om de illusie van beweging op te wekken. Het is een speciale keuze die aan de game een zekere droomachtige sfeer geeft, maar vergt wel wat gewenningstijd en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Bizar genoeg krijg je heel af en toe wél geanimeerde scenes te zien, bijvoorbeeld wanneer een auto in beeld is. Van zodra de personages echter uitstappen, schakelt de game weer over naar getekende beelden, wat soms nogal bruusk kan overkomen.
Op vlak van het verhaal smaken de eerste twee afleveringen zeker naar meer. Na een trage intro kom je al snel in een gespannen situatie terecht, met keuzes die soms oprecht moeilijk of hartverscheurend zijn. Tijdens de eerste twee afleveringen stap je voornamelijk in de schoenen van één personage, met tijdens de eerste episode enkele korte cuts naar iemand anders. Vermoedelijk zal je tijdens de resterende afleveringen ook nog andere personen kunnen vertolken. De game maakt ook een profiel van je op op basis van je keuzes en toont je achteraf welk percentage van de spelers dezelfde keuzes heeft gemaakt.
De eerste twee afleveringen van As Dusk Falls kunnen nog niet helemaal overtuigen. Enkele van de stilistische keuzes zijn op z’n minst vreemd te noemen, waardoor de game waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Maar het verhaal en de keuzes die je moet maken om die gruwelnacht in ‘98 te overleven, zijn in ieder geval interessant genoeg om de conclusie af te wachten.