HANDS-ON PREVIEW | Multiversus gaat verder dan een leuke gimmick
Een tijdje geleden kwamen Warner Brothers en Player First Games ietwat onverwacht op de proppen met Multiversus, een fighting game met heel wat bekende personages die ‘eigendom’ zijn van Warner Brothers. Wij kregen al een beetje vroeger toegang tot de gesloten alpha en moeten zeggen aangenaam verrast te zijn door wat we al gezien hebben.
We moeten niet rond de pot draaien: Multiversus heeft de mosterd gehaald bij Super Smash en aanverwante games. De basis is dan ook heel herkenbaar. Je speelt met maximaal vier spelers op één map, waarbij het de bedoeling is om andere spelers van het scherm te duwen. Door schade toe te brengen, kan je er voor zorgen dat ze verder weg vliegen wanneer je ze een fikse klap verkoopt, waardoor ze dus sneller uit de arena verwijderd worden.
De basiscontrols in Multiversus zijn ook allesbehalve ingewikkeld. Je hebt je basisaanval en je speciale aanval, die allebei iets anders doen naargelang de richting waarin je aan het bewegen bent. Daarnaast kan je ook dodgen en natuurlijk springen. Maar zoals wel vaker het geval is, wil dat niet zeggen dat Multiversus een eenvoudige game is. Je zal echt wel voldoende tactiek in het achterhoofd moeten houden om je vijanden voldoende schade toe te brengen, terwijl je zelf veilig blijft.
Vooral omdat er ook met de regelmaat van de klok voorwerpen in het speelveld verschijnen waar je rekening mee moet houden. Het wordt nog belangrijker om te weten wanneer je doet wanneer je aan de slag gaat in 2v2.
Dat is trouwens volgens de makers de hoofdmodus in Multiversus. In 2v2 komen ook de verschillende tactische mogelijkheden van een personage naar boven. Zo kan je bijvoorbeeld de lasso van Wonder Woman gebruiken om je teamgenoot te redden van de ondergang of de ice breath van Superman om je teamgenoot ijskoud uit de hoek te laten komen. Door de juiste combinaties te vinden, gaan bepaalde teams echt ijzersterke combinaties kunnen creëren. Wij hebben er al een beetje mee kunnen spelen, maar we verwachten dat er na verloop van tijd verrassende dingen kunnen gebeuren binnen de meta van Multiversus.
De reden waarom Multiversus meteen in het oog sprong, was natuurlijk de line-up. Warner Brothers heeft immers heel wat bekende personages in huis en dus kan je in de game aan de slag met een uitgebreide roster, gaande van Arya Stark over Batman en Superman, naar Shaggy, Velma en Bugs Bunny. De eerste keren dat je de game speelt zal je maar wat graag met al die verschillende personages aan de slag willen, maar geloof ons als we zeggen dat je snel een favoriet zal hebben, een personage dat perfect bij je speelstijl past. Gelukkig wordt ook duidelijk aangegeven welke personages welk type zijn (support of brawler bijvoorbeeld). Het gevolg is ook wel dat bepaalde personages in 1v1 of free for all minder interessant zijn om te gebruiken en vooral nuttig zijn in 2v2.
Multiversus is ook free to play en dat heeft natuurlijk gevolgen voor de game. Om alle perks van een personage te kunnen gebruiken zal je er eerst heel wat tijd in moeten steken om ze vrij te spelen. Er is ook een battle pass en heel wat items om je personages te customisen. Voorlopig is het nog iets te moeilijk om in te schatten wat de exacte impact zal zijn van die free to play-elementen, maar op het eerste zicht leek de voortgang wel redelijk vlot te verlopen.
Tot slot nog een woordje over de audiovisuele invulling. Grafisch kiest Multiversus voor een stijl die al iets beter past bij het ene personage dan bij het andere. De cartoony graphics werken perfect voor pakweg personages uit Adventure Time en zelfs de DC Comics personages, maar zijn misschien iets minder geslaagd voor een Arya Stark en vreemd genoeg ook voor Bugs Bunny, maar dat zal eerder te maken zijn met het feit dat wij verknocht zijn aan de oude visuele stijl van ieders favoriete konijn. Nog beter is het feit dat heel wat bekende stemmen ook hun stem hebben geleend aan Multiversus. Kevin Conroy speelt Batman, Tara Strong is Harley Quinn, Matthew Lillard is Shaggy en ga zo maar door. De game kent trouwens ook complete nieuwe personages, waarvan Reindog, een mix tussen een rendier en een hond, het allereerste is.
Op het eerste zicht zou je durven denken dat Multiversus het vooral moet hebben van de gimmick waarbij bekende personages in een Smash-achtige game worden gesmeten, maar de ontwikkelaar heeft duidelijk werk gemaakt van de gameplay en dus is Multiversus een meer dan amusante brawler die perfect geschikt is voor enkele snelle potjes.
Zeker een kans geven, een maat van me krijgt niet genoeg van F2P Brawlhalla te spelen. Hopelijk krijg ik mee in deze want Brawlhalla ligt me niet. :p
Geplaatst op 2022-05-17 19:28:56