HANDS-ON PREVIEW | F1 22 scheurt een nieuwe wereld in
Het Formule 1 seizoen is al even aan de gang. Wereldkampioen Verstappen moet momenteel de achtervolging inzetten op Leclerc in zijn verrassend snelle Ferrari, terwijl Hamilton dit jaar geen rol lijkt te zullen spelen. Als je dat allemaal liever wat anders ziet, dan kan je aan de slag met F1 22, dat binnenkort verschijnt. Wij kregen al de kans om eens met de game aan de slag te gaan.
Zoals steeds het geval is bij een nieuwe F1-game mogen we ons ook dit jaar weer verwachten aan een aantal nieuwigheden, de ene al wat groter dan de andere. De grootste vernieuwing is natuurlijk al in de echte wereld gebeurd, met heel wat nieuwe regels in de F1, die de waardeverhoudingen flink overhoop hebben gegooid. Die veranderingen worden natuurlijk ook doorgevoerd in de game. Zo zijn er sprintraces in Imola, Oostenrijk en Brazilië, nieuwe regels rond het bandengebruik en krijgen we met Miami een volledig nieuwe track.
F1 22 lijkt er in ieder geval in te slagen om weer een strakke race-ervaring neer te zetten, met auto’s die reageren zoals je dat mag verwachten. We hebben natuurlijk nog geen tientallen uren in de game kunnen spenderen, maar onze eerste ervaringen zijn zeker en vast positief.
Codemasters wil van F1 22 ook een game voor iedereen maken. Voor de echte fanaten wordt er nog meer realisme toegevoegd. Zo krijgen spelers meer controle over de formatieronde, over de pitstops en over de situatie tijdens een safety car. Spelers die daar allemaal geen zin in hebben, kunnen eerder voor de ‘broadcast presentation’ kiezen, waarbij dat soort zaken automatisch gebeuren en er een cinematische voorstelling wordt gebruikt. Ook op zowat elk ander vlak kan je de game nog altijd zo gemakkelijk of zo moeilijk maken als je wil.
Dat idee sijpelt ook door in My Team en Career, waarbij je nu de keuze krijgt om te starten bij drie verschillende soorten teams: Newcomer, Midfield Challenger of Title Contender. Spelers die sneller aan de leiding willen rijden, kunnen dus redelijk een aantal stappen overslaan.
In de vernieuwde careermode zal er ook meer aandacht zijn voor de beslissingen die je neemt voor je team en die kunnen ook op de lange termijn impact hebben. Leid je je team dus niet zoals het hoort, dan kan het wel eens zijn dat je titelkandidaat na verloop van tijd afglijdt naar een meeloper in het midden van het pak. Dat kan voortaan wel volledig in eigen stijl, want je krijgt een pak meer opties om je team naar je eigen smaak aan te passen.
Ook nieuw is dat je de game nu volledig in VR kan spelen. Dat hebben we jammer genoeg nog niet kunnen testen, maar het is een veelgevraagde functie die na jaren smeken van de fans eindelijk is toegevoegd. Met F1 22 kan je dus binnenkort bijna echt in de cockpit van een F1-auto kruipen.
Je kan trouwens niet enkel met F1-autos rijden, maar ook met een aantal supercars, waaronder de safety cars van Mercedes en Aston Martin. Daarvoor zitten er ook enkele leuke events in de game, zoals Autocross en Drift, om toch een beetje afwisseling te creëren naast het echte werk.
Tot slot krijgt F1 22 ook een player hub, onder de naam F1 Life. Bekijk het als een soort appartement waar je kan uitpakken met je trofeeën en alle andere zaken die je verzameld hebt. Niet echt een nuttige toevoeging, maar we vermoeden dat er heel wat spelers zijn die zich er zeker mee zullen amuseren.
F1 22 voert op het eerste zicht geen grote veranderingen door, maar zorgt er wel voor dat de echte fans nog meer diepgang kunnen vinden in de game, terwijl beginners geholpen worden waar nodig, om zo de ervaring voor iedereen aangenaam te maken.