HANDS-OFF PREVIEW | Ghostwire: Tokyo dropt je in een verlaten stad
Ghostwire: Tokyo werd in 2019 aangekondigd door Bethesda, als de nieuwste game van Tango Gameworks en als console exclusive voor PS5 (de game komt ook op pc). Enkele jaren later zitten we natuurlijk met de vreemde situatie dat Bethesda in handen is van Microsoft en dus is Ghostwire: Tokyo de laatste exclusive voor PlayStation van Bethesda.
Ghostwire: Tokyo speelt zich af in Tokio, (duh), waar zowat alle mensen verdwenen zijn. Boosdoener is ene Hannya, die samen met wat geesten uit de onderwereld de macht in handen heeft genomen. Jij kruipt in de huid van Akito, die bezeten wordt door KK, een spirit hunter die zelf niet meer echt beschikt over een menselijke vorm en dus besluit je een handje te helpen. Lekker handig dat hij je ook meteen wat bovennatuurlijke krachten weet te bezorgen.
Tijdens onze preview kregen we te zien hoe Akito zich door de stad verplaatst en daar in contact komt met ‘Visitors’, geesten van de andere kant die gestuurd worden door Hannya. Om ze te bevechten kan je dus gebruik maken van de krachten die je van KK krijgt en een boog die je vrij vroeg in de game tegenkomt. Ghostwire: Tokyo speelt op dat vlak een klein beetje als de typische first-person RPG.
Terwijl je doorheen de stad beweegt kom je niet enkel in aanraking met kwade geesten, maar ook met andere geesten die allemaal hun verhaal te vertellen hebben. In die zijmissies kan je mensen helpen en hun geesten bevrijden uit de greep van Hannya door ze te helpen met hun problemen. Lukt dat, dan kan je hun geest opslaan in een Katashiro, een traditionele Japanse pop van papier die gebruikt wordt als talisman. Het is natuurlijk ook de manier om wat extra experience te krijgen. Er zijn ook heel wat vriendelijke spirits in de vorm van katten die je doorheen de stad tegenkomt.
Op basis van onze eerste beelden van Ghostwire: Tokyo lijkt de game relatief lineair te zijn en krijg je dus niet al te veel vrijheid om zelf doorheen de stad te bewegen. Natuurlijk is het een stuk uit het begin van de game en kan het dat je later meer regio’s vrijspeelt en dus ook meer vrijheid krijgt om door Tokio op onderzoek te gaan.
Ghostwire: Tokyo presenteert zich ook een beetje als een horrorgame en dat valt vooral op in de vijanden, die inderdaad nogal creepy zijn. Slenderman-achtige personages of schoolmeisjes zonder hoofd, we zouden ze niet graag in het donker tegenkomen. Het stukje verhaal dat we te zien kregen, straalt dat momenteel minder uit, maar we kregen ook wel te horen dat je doorheen de game af en toe in andere werelden terecht komt, waar je moet omgaan met de angsten en dromen van bepaalde personages. We verwachten dat in die segmenten het horroraspect nog net iets harder naar voor zal komen.
We hebben momenteel nog niet al te veel gezien van Ghostwire: Tokyo, dus het is heel moeilijk om op basis van die beperkte inhoud al een echt oordeel te vellen. De game lijkt in ieder geval heel wat ideeën te putten uit Japanse folklore, overgoten met een horrorsausje.
Visueel scoren ze alvast punten. 0_0 !!!
Enemy-design is soms wat simplistisch, maar OK.
Hoe vlot zal de gameplay zijn? Want hun The Evil Within games miste het wat aan vlotheid naar mijn smaak. Performance is top, maar het oogt toch allemaal wat statisch. (stilstaan en u spreuken uitsturen)
Wel leuk dat er een (initiƫle) stealt-approach kan zijn als optie.
Tokyo ziet er ook best in orde uit, en kan leuk zijn om te verkennen. Altijd top gevonden om te doen in Yakuza games en nu (Lost) Judgement.
Geplaatst op 2022-02-04 11:06:56