HANDS-ON PREVIEW | Battlefield 2042 knalt in bèta
Normaal stond de lancering van Battlefield 2042 gepland voor eind deze maand, maar zoals wel vaker het geval is tegenwoordig werd de game uitgesteld, naar 19 november. Afgelopen maandag kregen we wel al eens de kans om iets vroeger dan jullie met de bèta aan de slag te gaan.
Vooraleer de servers online gingen, kregen we een korte briefing over wat we mochten verwachten in deze open bèta. We mochten aan de slag in All-Out Warfare met de Conquest-mode op de map Orbital. Op de huidige consoles en pc kan je dit met maximaal 128 spelers spelen, terwijl er op de oude consoles, PlayStation 4 en Xbox One, een maximum is van 64 spelers. Ook de framerate en de graphics zijn wat minder op die consoles, de rest van de content is hetzelfde.
Nieuw in de reeks zijn de specialists. In de open bèta staan er vier specialists klaar die elk een een link hebben met een class die we kennen vanuit de vorige games. Om te beginnen hebben we MacKay die een link heeft met de vroegere assault class. Falck is de medic van dienst, Boris de engineer en als laatste hebben we Casper die de recon class op zich neemt. Je kiest eerst voor een bepaalde specialist, maar hierna krijg je ook de keuze welke loadout je wil gebruiken. Deze bestaat uit een vooraf geconfigureerde set aan wapens, gadgets en throwables. Staat de preset je niet meteen aan, dan kan je ze zonder problemen aanpassen.
Je kan primary en secondary wapen aanpassen, maar ook de throwables en je gadget. Vooral die laatste geeft extra mogelijkheden, want voorheen hingen die vast aan een bepaalde class. De assault class kan bijvoorbeeld nu zonder problemen opteren voor een bazooka in plaats van een ammo crate. Het zorgt ervoor dat je eigenlijk een specialist kan samenstellen die voldoet aan jouw speelstijl. Nu horen we je denken "wat is dan eigenlijk nog het verschil tussen de verschillende specialists?". Het antwoord is eenvoudig. Elke specialist heeft een bepaalde vaardigheid die voor hem of haar uniek is. Zo heeft bijvoorbeeld MacKay een grappling hook, maar ook een unieke eigenschap: numble. Dit laat hem toe om sneller in ADS te gaan, terwijl hij beweegt.
Met Battlefield 2042 krijgen we grotere veldslagen dan in voorgaande games. Om deze grootte te ondersteunen met de modes is Conquest een beetje anders aangepakt. Oorspronkelijk won je een stukje gebied door een vlag te veroveren. In Battlefield 2042 is de map opgeplitst in verschillende clusters. Deze clusters bestaan uit verschillende sectoren die je allemaal moet veroveren vooraleer je de hele cluster kan claimen. Op Orbital waren er nog enkele clusters met een slechts één sector, maar er waren ook clusters met twee sectoren. De map biedt ook verschillende hot zones. Zo heb je rustigere gelegen stukjes waar je bijvoorbeeld twee squads hebt die het met elkaar uitvechten, terwijl er andere locaties zijn waar je immens veel chaos hebt. Op de Orbital map word je gegroet door een immense launchpad waar een raket klaarstaat die je de ruimte in kan schieten of kan vernietigen. Een echte verandering zagen we niet op de map, maar het zorgde ervoor dat luchtvoertuigen iets meer plaats hebben om te vliegen.
Een squad in de multiplayer bestaat uit vier soldaten en net zoals in Battlefield V kunnen je teamgenoten je terug levend brengen, maar het zal trager gaan dan wanneer je wordt gereanimeerd door een medic. Nu we toch vergelijken met de voorgaande game zijn er nog enkele wijzigingen die we opmerkten. De supply stations die we bijvoorbeeld aan de verschillende objectives terugvonden, zijn verdwenen. Wil je opnieuw bevoorraden dan moet je weer een ammo box droppen, zoals voorheen het geval was, idem met health. Health van voertuigen of je personage komt ook na een tijdje vanzelf terug. Bij de voertuigen vinden we dit een beetje jammer en hadden we eigenlijk wel liever gehad dat dit bij een objective was of enkel en alleen door een engineer. Nu kan een goede speler even dekking zoeken aan een objective en zo weer met volle moed aan de slag gaan.
Nieuwe wapens verkrijg je door te levelen. Uiteraard verkrijg je weer ervaringspunten door objectives te veroveren, vijanden dood te knallen en je teamgenoten te helpen. Een nieuwigheid is de mogelijk om je wapen nu on-the-go aan te passen met nieuwe attachments. Ga je van een open veld naar een gebouw dan kan je simpelweg op de juiste toets duwen om een red dot op het wapen monteren. Het maakt je speelstijl nog gevarieerder. Nieuwe attachments verkrijg je door het wapen te gebruiken en zijn uniek voor dat specifieke wapen. Uiteraard heb je wel de globale variatie, maar een Amerikaans wapen zal een Amerikaanse red dot krijgen, terwijl een Russisch wapen een Russische red dot krijgt. De wapens zijn niet factiegebonden, maar de visuele voorstelling van een attachment is dit wel.
Voertuigen kan je nog steeds terugvinden aan je basis bij het selectiescherm wanneer je spawnt. Je krijgt ook meteen te zien hoeveel er al op het slagveld zijn en of er nog ruimte is om een nieuw te spawnen. Vroeger kon je ook voertuigen terugvinden aan objectives, maar dat is nu niet meer mogelijk. Je kan ze nu wel deployen aan die objectives en dus zelf kiezen welke voertuigen waar beschikbaar zijn. Eenmaal gekozen wordt je voertuig geleverd met een parachute en kan je meteen in actie schieten. Naast scout en armoured voertuigen kan je ook een robotic support unit aanroepen. Hier loopt een robot met je mee die een machinegeweer op zich gemonteerd heeft. Je kan hem ook bevelen geven, zodat je bijvoorbeeld even veilig een objective kan verkennen.
Visueel gezien ziet Battlefield 2042 er redelijk ok uit. De build die we speelden is al enkele maanden oud. We kregen ook een glimp van waar men nu staat met de titel en we merkten op visueel vlak wel al een mooie vooruitgang. De framerate had het soms wel nog wat moeilijk wanneer er heel wat chaos op het slagveld was, maar over het algemeen liep het zeer vloeiend. De versie van de bèta is reeds een aantal maanden oud, maar toch moeten we toegeven dat het redelijk stabiel aanvoelde. Je merkt wel nog bugs en glitches op, maar we kregen te horen dat de ontwikkelaar in de laatste weken al een pak van deze problemen heeft aangepakt, terwijl men nog dagelijks bezig is met verder problemen op te lossen. Een verademing als we terugdenken aan Battlefield V.
Na de ietswat zure nasmaak van Battlefield V heeft de preview van Battlefield 2042 ons meer hoop gegeven. Bij de aangekondigde aanpassingen hadden we eerder onze twijfels, maar nu we er zelf mee aan de slag konden, begrijpen we de beslissingen. De toevoeging van specialists zal wel nog even wennen worden, maar zorgt wel voor een meer gevarieerde gameplay en opties voor alle spelers.
Grafisch doet de beta mij aan Battlefield 4 denken. Battlefield 1 ziet er precies beter uit?
En het spel draait inderdaad tamelijk stabiel, maar het viel me op dat er hier tussen LOW en ULTRA amper een verschil van 10 FPS is. Mijn CPU draait aan 100% terwijl mijn grafische kaart ligt te slapen met 17-23%. Hoe zit 't bij jullie?
+
Attachements. On the go efkes uw scope wisselen. Zalig!
-
Specialists
Vehicle health regeneration
Geplaatst op 2021-10-06 12:22:50, bewerkt op 2021-10-06 12:23:51
Meestal zijn de grfx nog niet helemaal af. We hadden een glimps gezien van een meer recentere build en daar zag het beter uit.
Geplaatst op 2021-10-06 17:28:25
Goe!
Hopelijk draait 't met de nieuwe build ook wat beter. :p
Geplaatst op 2021-10-07 20:25:35
Inderdaad, zaken zoals DLSS waren blijkbaar ook nog niet aanwezig en kan me haast niet indenken dat dit niet in orde komt bij launch.
RT zal tenminste bij launch nog niet aanwezig zijn, misschien vanwege kans op 'performance-issues in combinatie met de grote battles'?
Geplaatst op 2021-10-10 22:24:12