HANDS-ON PREVIEW | Een onderdrukt volk in Tales of Arise
Een tijdje geleden kregen we al de kans om eens aan de slag te gaan met Tales of Arise, de nieuwste game in de Tales of-franchise die de reeks een vrij nieuwe kant opstuurt. Toen werden we midden in de game gedropt, maar nu hebben we ook de mogelijkheid gegeven om de eerste uren van dit nieuwe avontuur te spelen.
Ditmaal leren we dus ook ietsje meer over het verhaal in Tales of Arise, dat draait rond de strijd tussen Dahna en Rena. Die laatste werd lange tijd aanzien als een soort gebied van de goden, tot ze Dahna binnen vielen en heel hun bevolking tot slaven maakten. Dat is ondertussen 300 jaar geleden en dus is het dringend tijd om een opstand te leiden.
Het is daar dat onze twee hoofdpersonages op de proppen komen. De mysterieuze Iron Mask, een Dahnan (althans, dat denkt hij toch, want hij is al zijn herinneringen kwijt) en Shionne Imeris, een Renan die op de vlucht is voor haar eigen mensen.
Ons verhaal start in Calaglia, een van de vijf realms waarin Dahna is verdeeld door de Renans. Dat wordt stevig onder de knoet gehouden door Balseph. Hij is je eerste grote doelwit in het begin van de game en meteen de reden waarom je de wijde wereld intrekt.
Veel meer gaan we hier niet uit de doeken doen, vooral omdat we natuurlijk nog niet zoveel meer weten. Het lijkt er in ieder geval op dat we de vijf realms gaan moeten bevrijden, vooraleer we de Renans echt kunnen verslaan. Ondertussen zal het verhaal van Iron Mask en Shionne ook wel de nodige vooruitgang kennen.
Het grootste verschil van deze Tales of Arise ten opzichte van de vorige games in de reeks, is de combat. Die is bijzonder actievol. In de eerste uren van de game word je nog redelijk traag op gang gezet, maar uit onze andere preview is al gebleken dat er heel wat actie op je scherm zal verschijnen.
Alles gebeurt nu in real time met een team van maximaal vier spelers, al hadden wij in onze preview slechts twee teamgenoten op het veld. Je kan zelf kiezen met wie je speelt, terwijl de rest vervolgens volgens een bepaalde tactiek vecht. Als je wil kan je er zelfs voor kiezen om de combat volledig uit handen te geven, als je echt enkel en alleen voor het verhaal speelt.
Naast melee-aanvallen kan je met je personages ook Artes uitvoeren, speciale aanvallen die moeten opladen met melee-aanvallen. Je hebt ook nog combo-aanvallen, die tevens een forse cooldown hebben, maar wel heel wat schade toebrengen. Daarnaast kan je natuurlijk ook items gebruiken en heb je ook nog CP. Dat zijn punten die gebruikt worden om helende spreuken uit te voeren en die gedeeld worden door alle personages. Als ze op zijn, dan zal je meteen een pak zwakker staan in de rest van het gevecht.
Het is moeilijk om exact uit te leggen hoe de combat van Tales of Arise werkt, want het is best ingewikkeld met vrij veel mogelijkheden en opties. De game gooit je ook redelijk snel in het diepe, met veel informatie op vrij korte tijd. Gelukkig zijn er ook in-game tutorials die je de kans geven grote toevoegingen deftig te leren.
Dat de combat niet eenvoudig is, toont zich ook in gevechten, want al van bij de start van de game is de kans reëel dat je hier en daar eens het loodje legt. Bij de eindbaas die we in deze preview konden spelen, hebben we dan ook flink gezucht en na een tijdje zelfs de moeilijkheidsgraad een beetje lager gezet.
Natuurlijk lag dat ook deels aan ons, omdat we misschien iets te snel doorheen de content zijn gegaan – we wilden niet elke zijmissie doen van een game die we later misschien volledig zouden spelen – waardoor we misschien iets te zwak stonden. Personages worden natuurlijk sterker als ze stijgen in level, maar je kan ook nieuwe skills leren door bepaalde taken uit te voeren. Doe je dat goed dan komen er een aantal extra skills vrij, die je dan weer kan aankopen met Skill Points. Opnieuw redelijk ingewikkeld, maar wel een leuke manier om er voor te zorgen dat je een reden hebt om bepaalde taken uit te voeren.
Visueel kiest Tales of Arise voor een handgetekende stijl in een kleurrijke wereld. We merkten tijdens de preview hier en daar wel wat texture pop-ins, maar over het algemeen waren we best tevreden van de graphics. Gesprekken en andere dialogen worden ook op verschillende manieren weergegeven. Onderaan de ladder heb je basisgesprekken, die zonder voice acting en al te weinig animaties worden weergegeven. Daarnaast heb je skits, die wel zijn ingesproken en als een soort strip verschijnen. Daarna krijg je de typische cutscenes en tot slot worden hele belangrijke momenten in volledige animestijl weergegeven. Het zorgt er voor dat je niet snel verveeld geraakt door de toch wel vele gesprekken die je voert in de game. De enige opmerking die we tot nu toe hadden is dat de animaties heel duidelijk zijn gemaakt op de Japanse stemmen, waardoor de synchronisatie met de Engelse stemmen ronduit bedroevend is.
Het is nu de tweede keer dat we aan de slag konden met Tales of Arise en we krijgen steeds meer zin in de game. Visueel ziet het er leuk uit en de combat is flitsend, al ga je sowieso wat tijd nodig hebben om hem volledig onder de knie te krijgen. Tales of Arise is sowieso een vooruitgang voor de reeks, die heel wat nieuwe fans zal aanspreken en Tales of de moderne tijd in sleurt.
Kan niet wachten!
Geplaatst op 2021-08-11 11:26:18
Hier kijk ik naar uit!
Geplaatst op 2021-08-12 12:39:53