HANDS-ON PREVIEW | FIFA 22 zet een stap voorwaarts (op next-gen)
Op 1 oktober kunnen we aan de slag met FIFA 22, een hoogdag voor heel wat voetballiefhebbers onder de games. Onlangs toonde EA Sports al een eerste trailer, waarin vooral de HyperMotion technologie opvallend was. Wij kregen onlangs wat extra uitleg en de kans om de game even te spelen, om te zien waar dat nu allemaal over gaat.
Zoals gezegd is dus vooral HyperMotion de meest opvallende nieuwigheid in FIFA 22, die we voorlopig wel enkel te zien krijgen op PS5 en Xbox Series X|S. HyperMotion is een nieuwe technologie, waarbij vooral de animaties een extra boost moeten krijgen. Voorheen werden de animaties opgenomen in een motion capture studio, met een beperkt aantal spelers. Nu heeft EA Sports de mogelijkheid om volledige wedstrijden van 22 spelers op te volgen. Daardoor krijgt het toegang tot meer ‘intense’ animaties, die dankzij machine learning dan beter verwerkt kunnen worden in de game.
Het idee is natuurlijk om alles nog vloeiender te laten verlopen. Zo moeten animaties vlotter in elkaar overlopen, met bijvoorbeeld korte pasjes om juist uit te komen aan de bal, in plaats van de vreemde bewegingen die spelers tot nu toe maakten wanneer het allemaal net niet paste. Ook in luchtduels krijg je nu een realistischer gevoel van het contact tussen twee spelers. Spelers moeten dan weer meer gezichtsuitdrukkingen krijgen en zo meer persoonlijkheid hebben. Vooral grote en bekende spelers, zoals pakweg Mbappé of De Bruyne, zullen hier van profiteren.
We hebben nu zelf enkele wedstrijden gespeeld en hoewel HyperMotion volgens de build notes nog niet helemaal op punt staat, kunnen we wel zeggen dat we toch al het nodige verschil opmerken in de manier waarop spelers bewegen. Dat is een stuk minder schokkerig dan we de voorbije jaren eigenlijk gewend waren.
Niet enkel op basis van het visuele heeft HyperMotion invloed, maar ook op vlak van gameplay, want de technologie zorgt er ook voor dat de tactische AI een stuk beter is geworden. Teams moeten nu meer als een geheel bewegen, middenvelders lopen beter terug om hun defensieve taken te doen en verdedigers begrijpen nu het concept van zoneverdediging. Dat moet er voor zorgen dat ook verdedigen weer helemaal anders wordt in FIFA 22. Of dat positief of negatief is, dat zullen we binnen enkele maanden beter kunnen inschatten.
Naast de verbeteringen dankzij HyperMotion, zijn er ook een aantal gameplayvernieuwingen die ook op alle andere platformen zullen verschijnen en we weten zonder twijfel welke daarvan op het meeste gejuich zal worden onthaald: een volledige herwerking van de doelmannen. Die hebben een pak meer animaties gekregen, meer persoonlijkheid en ook betere saves. Ook hier is het nog even afwachten wat de impact is van die vernieuwing, maar tijdens de enkele potjes die we speelden merkten we alvast dat ze iets minder vreemde kuren uithaalden, al waren ze zeker nog niet perfect.
Daarnaast werden de physics van de bal nog eens aangepakt, om die dichter bij het echte leven te brengen en zijn er ook een aantal nieuwe skill moves toegevoegd. Tot slot krijgen we ook de Explosive Sprint. Dat is een extraatje waarbij je bij de start van een sprint explosiever vertrekt (gelijkaardig met twee keer kort na elkaar op de sprintknop duwen, maar met de bal iets korter bij je voet), zoals dat eigenlijk ook in het echte leven is. Zo moet een speler die op het juiste moment begint te sprinten ook echt voordeel halen uit die actie.
We hebben nu een aantal wedstrijdjes kunnen spelen met de bèta van FIFA 22 en we moeten zeggen dat al deze vernieuwingen op het eerste zicht de spelervaring een stuk aangenamer maken. De impact op de pure gameplay is nog een beetje moeilijk om in te schatten, vanwege het beperkt aantal wedstrijden dat we gespeeld hebben, maar visueel ziet het er – mede dankzij de nieuwe generatie consoles – een stuk vloeiender uit. Als er de komende maanden nog verder geschaafd kan worden, dan hebben we er goede hoop op dat deze FIFA echt een sprong voorwaarts kan zijn voor de reeks. Althans voor mensen die op Xbox Series X|S of PS5 spelen.
Zoals elk jaar gooit EA Sports met heel wat verbeteringen voor de nieuwe FIFA, dus zoals elk jaar zijn wij een beetje afwachtend, maar op basis van de eerste beelden en onze eerste ervaringen lijkt het er op dat next-gen gamers al de aangekondigde vernieuwingen echt zullen opmerken.
Hoelang gebruiken we nog "Next Gen"?
Geplaatst op 2021-07-21 16:37:10