HANDS-ON PREVIEW | RiMS Racing is voor de echte racefan
Bij NACON zijn ze fan van racegames en dus krijgen we elk jaar enkele racegames op ons bord gegooid, met een aantal vaste waarden maar hier en daar ook een nieuwe titel. Een van die nieuwkomers is RiMS Racing van Raceward Studio, dat hoopt om de echte hardcore motorfanaten aan te trekken.
RiMS Racing is om verschillende redenen een vrij unieke racegame. Om te beginnen bevat te titel maar acht verschillende moto’s. Je leest het goed: acht. Dat is een aantal dat we nog kennen uit lang vervlogen tijden, maar dat tegenwoordig eigenlijk nog maar zelden voorkomt, zeker niet in een sim racer.
Dat lage aantal heeft echter een duidelijke reden. RiMS Racing kiest voor diepgang, wat wil zeggen dat je elke moto tot in het kleinste detail kan aanpassen. Je kan heel wat onderdelen vervangen en verbeteren, waarbij je natuurlijk rekening moet houden met slijtage en je budget. Je moto onderhouden is in RiMS Racing misschien nog belangrijker dan de races zelf. Jammer genoeg heb je geen toegang tot de innerlijke werking van de motor, volgens de makers puur vanwege licentieperikelen die dat onmogelijk maken.
Naast de acht bolides kan je ook racen op een vijftiental verschillende tracks, in verschillende varianten. Ook hier is er gewerkt met flink oog voor detail en kan je als spelers zelfs nog aanpassingen maken aan de ondergrond, door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat het asfalt iets minder goed ligt dan normaal.
RiMS Racing is dan ook geen game voor mensen die even snel een rondje willen rijden. Zoals gezegd is onderhoud heel belangrijk, maar ook voorbereiding vraagt tijd. De wedstrijdomstandigheden en de juiste tuning kunnen van groot belang zijn wanneer het aankomt op winst of verlies. Het is ook de grootste reden waarom Raceward Studio er voor heeft gekozen om onderdelen niet te verstoppen achter een vorm van progressie. Heb je genoeg geld om iets te kopen, dan kan je het kopen.
Natuurlijk is er wel nog steeds progressie aanwezig. Zoals we dat al kennen in dit soort career modes kan je punten verdienen, die je dan kan inzetten om je team of je workshop beter te maken. Zo kan je beter werk leveren of meer informatie vergaren, wat dan weer de kans op winst vergroot.
Het vreemdste aspect van RiMS Racing is de toevoeging van bepaalde QTE’s. Tijdens pitstops en wanneer je onderdelen wil vervangen, moet je bepaalde bewegingen uitvoeren. We snappen dat dit is om je als speler meer betrokken te houden, maar echt fan zijn we niet. Het voelt vooral nutteloos vertragend aan.
Ook tijdens het racen probeert RiMS Racing het realisme door te trekken. Dat begint natuurlijk al bij de besturing en de gedraging van je racemachine, al kan je daar nog wel enkele kleine veranderingen doorvoeren om het eenvoudiger te maken. Ook de AI kan je zo dom of zo slim maken als je wil, waardoor ook minder ervaren racers hun race kunnen winnen.
Omdat de staat van je moto heel belangrijk is, kan je tijdens een race wanneer je dat wil alles pauzeren en de onderdelen bekijken. Heb je het idee dat het bochtenwerk niet meer zo vlot gaat, omdat je misschien niet meer zo hard kan remmen, dan check je gewoon even je remmen om na te gaan wat het probleem is. Dat kan je dan natuurlijk niet zomaar tijdens de race aanpassen, maar zo weet je wel hoe je je rijgedrag kan veranderen om heelhuids de finish te behalen.
Ben je nog een nieuweling op vlak van alles wat met dit soort moto’s te maken heeft, dan zijn er ook nog de academy events, die je leren waar je allemaal op moet letten en hoe de besturing van zo’n snelheidsduivel in zijn werk gaat.
RiMS Racing is zeker niet de eenvoudigste racegame die binnenkort op de markt verschijnt, maar het is wel eentje met echte diepgang. Ben je een liefhebber van snelle moto's en wil je er echt elk aspect van ontdekken, dan is dit de game voor jou. Ben je gewoon op zoek naar een leuke racegame, dan zijn er andere opties. Vanaf morgen kan je de game trouwens een weekje gratis uitproberen op Steam.