HANDS-OFF PREVIEW | Deathloop is een moordende puzzel
Arkane Studios is de voorbije jaren bij het grote publiek bekend geworden met games als Dishonored en Prey. Momenteel is het echter bezig aan Deathloop, een game die we normaal eind 2020 al moesten krijgen, maar die enkele keren werd uitgesteld en nu gepland staat voor 14 september 2021. Wij kregen onlangs rechtstreeks uit de mond van de developers bij Arkane Studios heel wat informatie over het idee en de gameplay achter Deathloop.
In Deathloop kruip je in de huid van Colt, die op een dag wakker wordt op het eiland Blackreef, en geen idee heeft hoe hij daar is geraakt en wat er van hem verwacht wordt. Al snel komt hij er achter dat er heel wat vreemde zaken aan de gang zijn op Blackreef en dat hij bovendien gevangen zit in een tijdslus. De enige manier om uit die lus te ontsnappen is om de acht leiders oftewel visionairies op het eiland een kopje kleiner te maken. Vanaf dat moment verandert Deathloop in een grote puzzel met flink wat moorden.
Deathloop is dankzij die time loop een duidelijke rougelite, waarin je heel vaak opnieuw van het begin moet beginnen. Gelukkig hou je wel heel wat van je vaardigheden, wapens en upgrades bij je wanneer je sterft. Bovendien is er zelfs een ability die je twee keer de mogelijkheid geeft om terug te spoelen wanneer je sterft. Pas nadat je drie keer sterft moet je echt helemaal opnieuw beginnen. Arkane kiest er dus voor spelers niet te hard te straffen voor een foutje.
Het roguelite gedeelte lijkt dan ook niet het belangrijkste aspect te worden. Deathloop speelt immers eerder als een speciale puzzelgame, waarin je verschillende oplossingen kan vinden om de visionairies te verslaan.
Blackreef is op dat vlak onderverdeeld in vier delen, die je kan bezoeken op verschillende momenten van de dag. Afhankelijk van de tijd en de locatie zal je andere visionairies tegenkomen of andere informatie ontdekken. Je mag ook zo lang je wil ronddwalen in een gebied op een bepaalde tijd. Je kan dus echt elke centimeter ontdekken. In het begin speel je dan ook niet met het idee dat je al die visionairies moet doden in een enkele run, maar ben je eerder bezig met het verzamelen van hints en de nodige informatie, om dan na heel wat uren eindelijk die ene perfecte run te kunnen doen, waarin je ze alle acht neerhaalt. Volgens Arkane is die laatste run dan ook eerder een grote victory lap. Je zal normaal al zoveel abilities, wapens en kennis hebben, dat je zonder probleem alle acht visionairies aan hun einde laat komen en eindelijk de loop kan doorbreken.
Je kan ook zo vaak je wil springen tussen de verschillende gebieden en tijden. Hoe dat exact loopt was niet helemaal duidelijk in de preview, maar het is duidelijk dat Arkane je heel wat vrijheid wil geven. Dat is ook het geval in de gameplay, die de ontwikkelaar zelf omschrijft als ‘Dishonored maar dan met veel wapens’. Als speler krijg je dus de kans om vijanden op bijzonder creatieve manieren een kopje kleiner te maken en kan je de omgeving ook verticaal perfect verkennen. Het moet er voor zorgen dat heel wat spelers andere oplossingen of ideeën vinden om alle visionairies te doden.
Zo kan je met een ability verschillende vijanden aan elkaar koppelen, zodat ze allemaal sterven als je er eentje afknalt. Met een andere ability kan je dan weer onzichtbaar worden om vijanden zo in de val te lokken. Daarnaast heb je ook een gadget waarmee je de omgeving kan manipuleren, zoals bijvoorbeeld het hacken van deuren of telefoons. Die omgeving zit ook nog eens vol vallen waar vijanden spectaculair aan hun einde kunnen komen.
Bij de acht visionairies is er met Juliana Blake ook één uniek personage. Zij weet perfect wat je aan het uitspoken bent en in plaats van rustig haar lot af te wachten heeft ze besloten om jou zelf op te jagen. Op een bepaald moment krijg je in Deathloop dan ook de melding dat ze achter je aan komt en moet je dus dubbel voorzichtig zijn. Je kan via een online gedeelte trouwens ook zelf met Juliana spelen, waarbij je de wereld van andere spelers binnenvalt. Wanneer je met Juliana speelt kan je ook wat random extraatjes voor haar vrijspelen, zodat je de volgende keren iets meer opties hebt wanneer je haar onder controle neemt. We vragen ons enkel af of dat in de toekomst er niet voor kan zorgen dat een vrij onervaren Colt geconfronteerd wordt met een Juliana met al heel wat uren op haar teller en die dus ook al een flink sterker is. De wereld van andere spelers kunnen binnendringen is een goed idee, maar het heeft in andere games ook al voor onnodige frustraties gezorgd. Hopelijk trapt Arkane niet in die val.
Visueel kiest Arkane bij Deathloop voor een erg jaren ’60 sfeertje, met ook een bijpassende soundtrack. We moeten zeggen dat we op basis van de beelden die we gezien hebben niet echt achterover vallen van de graphics. Niet dat de game er slecht uitziet, maar het komt nu eenmaal enkel naar next-gen en pc, en dan verwachten we net dat tikkeltje meer. Zeker de ‘normale’ vijanden zien er vaak nogal saai uit. Ook de AI lijkt niet altijd echt geweldig te zijn, maar dat is moeilijk in te schatten op basis van enkele korte stukken gameplay.
Deathloop prestenteert zich als een Dishonored met een pak meer wapens en lijkt uit te draaien op een game die ook de puzzelliefhebbers zal plezieren. Het bevat ook een roguelite randje, maar niet in die mate dat spelers gefrustreerd zullen geraken en met voldoende vooruitgang in de gameplay.