HANDS-ON PREVIEW | Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster blijft een heuse parel
Laat jezelf terug naar het Tokio van 2003 transporteren in deze remaster van een legendarische JRPG-titel. Geniet van de foute mode, het bruisende Tokio, de jazzy soundtrack en een reeks slechte keuzes die ervoor zorgen dat je een nieuw leven in een gebroken wereld begint.
We starten onze preview in een verlaten treinstation bij Yoyogi park. Je bent net wakker uit een vreemde droom en onderweg naar twee klasgenoten en een leerkracht voor wat vast en zeker een gezellig uitje wordt. Na enkele rare geruchten en omleidingen vind je je klasgenoten eindelijk in een verlaten ziekenhuis, waarvan gezegd wordt dat het de basis is van een sekte die niet liever doet dan gruwelijke experimenten uitvoeren op de patiënten. Je leerkracht blijkt echter nog steeds verdwaald.
In plaats van even je heel erg trendy flip phone te nemen en haar op te bellen, besluit je je naar de kelder te begeven waar iemand de heel normale designkeuze heeft gemaakt om de muren vol bloed te schilderen en satanische symbolen als vloerbekleding te gebruiken. We stellen ons hier geen vragen bij, dit is nu eenmaal hoe een kelder er uit ziet, toch? Na nog enkele keuzes van het hoofdpersonage vinden we een vreemde man die meteen besluit dat jouw tijd om te sterven nu is. Dankzij de verschijning van een 'Deus Ex Leerkracht' wordt jouw dood nog eventjes uitgesteld, maar gaat de man Tokio toch even binnenstebuiten keren. Terwijl je toekijkt hoe de hele stad uit de grond gerukt wordt en zich omvormt tot de binnenkant van de nieuwe globe van de sekteleider, bewijst je leerkracht je nog een laatste dienst. In deze nieuwe wereld zal jij als Demi-fiend door het leven gaan. Ze hoopt dat je haar zal vergeven en haar opzoekt zodra je weer bij komt.
Hier kan de game pas écht starten. De intro voelt aan als een horrorfilm waar je machteloos naar de televisie roept: “NEE JIJ IDIOOT, GA NIET NAAR DIE KELDER!!!”. Alleen ben jij deze keer zelf die idioot. Noodgedwongen maak je een reeks slechte keuzes gewoon omdat de game dat van je vraagt, maar bij elke stap vervloek je jezelf. Jij idioot, waarom sta je nu toch in de kelder? Bij je hergeboorte ben je je eigen domme keuzes en je verdachte leerkracht wel een stuk dankbaarder. Iedereen in Tokio blijkt een spook te zijn, buiten jij en je klasgenoten. Bovendien heb je nu een hoop coole gloeiende tattoos en demonische krachten, wat best wel tof is.
Al snel hoor je dat er buiten de vele geesten toch nog een mens uit het ziekenhuis is gevlucht. In de hoop dat dit wel eens een van jouw verdwenen klasgenoten kan zijn, knok je je een baan door het verlaten ziekenhuis, die plots een veel hogere bezettingsgraad heeft. Een hoop spoken gidsen je verder terwijl demonen je met plezier bij elkaar rammelen. Terwijl je je weg verderzet door het ziekenhuis in Shinjuku, Yoyogi Park en een ondergronds shoppingcenter met bijhorende club in Shibuya, hoor je meer tips over andere mensen die nog ronddwalen. In de hoop zo je klasgenoten, leerkracht en de mysterieuze sekteleider te vinden blijf je demonen een pak voor de broek geven.
De gameplay van SMT3 is redelijk klassieke turn-based JRPG meuk. De demonen die je tegenkomt hebben hun sterktes en zwaktes waar je duchtig gebruik van kan maken. Een beetje jammer is misschien dat we in de preview geen manier hadden om de UI te laten onthouden en herhalen wat die zwaktes net zijn. Het hoofdpersonage kan demonen analyseren en zo het level, de sterke en zwakke punten te onthullen. Bij monsters die veel sterker zijn werkt dit echter niet. Als je met demonen van jouw level of lager zijn praat, kan je ze mogelijk wel eens overhalen om zich bij je aan te sluiten. Vaak zullen ze vragen om geld of items, of stellen ze je een vraag om te zien of ze je überhaupt wel leuk vinden. De demons in je party levellen met je mee en kunnen zelfs evolueren.
Als je een snellere boost wil kan je ze ook fusen naar een nieuw monster, weer met voorwaarde dat ze geen hogere level hebben dan jij. Bovendien kan jij zelf ook veranderen. Je demonische krachten komen van een magatama die je toegediend krijgt. Deze originele magatama heeft een focus op fysieke aanvallen. Na het verslaan van Forneus, de eerste baas in het ziekenhuis, krijg je een tweede magatama die je focus verlegt naar ice magic. Wanneer je level stijgt, gaat je magatama reageren. Het kan nieuwe skills aanleren als je level hoog genoeg is. Daarnaast kan de magatama ook wild gaan. Als je dit toelaat kan de magatama je gaan healen, een stat boost geven of vervloeken.
Opslaan doe je door Amala drums op te zoeken. Deze grote cilinders vormen onderling het Amala netwerk in de vortexwereld. Ze geven je dus naast de optie om het spel op te slaan ook een manier om snel te reizen tussen drums. Het Amala netwerk heeft echter zijn fouten, en je kan wel eens binnen in het netwerk terecht komen. De instabiele omgeving verandert snel, dus een deur kan zomaar voor je neus verdwijnen. Gelukkig is dit netwerk niet meer de enige optie die je krijgt om op te slaan. Atlus heeft nu ook een suspend optie toegevoegd, waardoor je een tijdelijke save kan creëren. Gedaan dus met de uren durende zoektocht naar een savepoint. De wereld is jouw savepoint nu.
De moeilijkheidsgraad in het spel is op normal al best spannend, maar je krijgt natuurlijk ook de mogelijkheid om een meer relaxte gameplay te krijgen in de gratis Merciful Mode DLC, of net de waaghals te spelen in Hard Mode. Verder heb je ook het Maniax pack, die even doet vermoeden een standje harder dan hard te gaan. Deze modus vervangt echter gewoon het mysterieuze personage Raidou door Dante uit Devil May Cry, wat voor sommigen dus wel eens voor een dubbele dosis nostalgie kan zorgen.
Shin Megami Tensei III Nocturne HD Remaster brengt ons een klassieke turn-based JRPG in een nieuw jasje. De personages voelen ondanks hun heel erg verouderde modestijl heel modern, de soundtrack is weer een jazzy parel zoals we ondertussen gewend zijn van Atlus, het verhaal is ondanks de rare keuzes die we maken toch al enorm sterk, de gameplay blijkt tijdloos,... Kortom, deze game blijft na al die jaren een heuse parel die voor elke JRPG fan uren plezier zal opleveren.