HANDS-ON PREVIEW | NieR Replicant ver.1.22474487139...
NieR: Automata’s succes was groter dan verwacht – de game haalden niet alleen uitstekende cijfers, maar verkocht ook goed. Met meer dan vijf miljoen verkochte exemplaren heeft de game een grote schare nieuwe fans bij elkaar gesprokkeld. Deze grote groep kan binnenkort kennis maken met een remaster van de eerste NieR-game: NieR Replicant ver.1.22474487139...
We mochten voor deze preview een aantal specifieke gebieden bezoeken en we zijn blij om te melden dat het origineel in vrijwel alles lijkt te worden overtroffen. Zo’n elf jaar geleden kwam NieR uit in Europa en bereikte het een cultstatus. De game was met momenten briljant, maar had een aantal tekortkomingen die het weghielden van het grote publiek. De game was lelijk, gameplay was met tijden stroef en het hoofdpersonage had weinig charisma. Gelukkig zijn veel van deze punten voor de remaster aangepakt.
Laten we beginnen met het ‘Replicant’-gedeelte van de game. Replicant verscheen alleen in Japan. In Europa kregen we te maken met de Gestalt-versie van NieR. Hierin werd de hoofdpersoon gespeeld door de vader van Yonah, een meisje met een mysterieuze ziekte die je moet zien te genezen. De verhaallijn is hetzelfde in beide versies, maar in Replicant wordt de hoofdpersoon gespeeld door de broer van Yonah – het lijkt een klein verschil, maar de broer is een veel sympathieker persoon dan de stoïcijnse vader uit Gestalt.
Een ander groot verschil is dat de game er veel beter uit ziet. Zoals je van een remaster mag verwachten is grafisch het een en ander opgepoetst. De game krijgt nog steeds niet de schoonheidsprijs, maar waar in het origineel de onscherpe textures en lelijke gebieden afbreuk deden aan de game lijkt dat in de remaster niet aan de orde.
Het allerbelangrijkste dat aangepakt is, zijn het vechtsysteem en je algehele beweging in de wereld. Waar dit in het origineel vaak clunky en ongemakkelijk voelde, is het in NieR Replicant net zo vloeiend als in Automata. Je hebt een lichte aanval en een zware aanval, je kunt meerdere magische spreuken uitspreken en verdedigen en dodgen. Eén van de grootste verschillen is dat je niet meer stilstaat tijdens het uitspreken van magische spreuken en dat het ontwijken van aanvallen veel natuurlijker voelt. Dit zorgt ervoor dat de speelsnelheid veel hoger is en de gevechten veel minder frustrerend.
Zo mochten we het in deze preview opnemen tegen de eindbaas van het Junk Heap-gebied. Dit gebied vol afgedankte en defecte robots wordt bewaakt door Defense System Gepetto: een op hol geslagen verdedigingssysteem. Het gevecht bestaat voor een groot gedeelte uit het ontwijken van lasers die de robot met zijn handen op je afvuurt. In het origineel voelde het ontwijken van de stralen altijd ongemakkelijk en oneerlijk omdat je perfect moest timen om geen schade op te lopen. En zelfs met perfecte timing ging het regelmatig mis. In deze remaster is dat gelukkig niet meer het geval. De game reageert goed op je input en je personage doet precies wat jij wilt dat hij doet. Het voelt als een moderne game.
Niet alles lijkt aangepakt, want de menu’s van Replicant voelen nog ouderwets aan; veel kleine menuutjes die je door moet om te komen waar je wilt zijn. We stoorden ons ook aan de quest log waarbij de actieve (side)quest niet te kiezen is, waardoor constant in menuutjes aan het kijken bent waar die quest zich ook alweer bevond. Ook voelen sommige sidequests die we tegenkwamen op zichzelf nogal ouderwets, al lijkt dat onvermijdelijk bij een game van meer dan tien jaar oud.
De originele NieR mag dan al meer dan decennium oud zijn, maar deze remaster lijkt de game grotendeels naar de moderne tijd te brengen. De aanpassingen brengen de game naar de moderne tijd en geeft de grote schare nieuwe NieR-fans de kans te zien waar het allemaal begon.
De soundtrack van deze game is fantastisch gewoon en het verhaal vind ik een pak beter dan Automata.
Kan niet wachten om eindelijk de Replicant versie te spelen :D
Geplaatst op 2021-03-30 08:47:35
De soundtrack van deze game is indeed gewoonweg geweldig, although beter dan Automata OST zou ik persoonlijk niet zeggen, ik vindt ze gewoonweg persoonlijk allebeide gewoonweg even geweldig. ^^ :3
Nonetheless, idem hier ik kan niet wachten om de Replicant versie hier in huis te hebben. ^^ :D
Geplaatst op 2021-03-30 13:53:33
mss komt het omdat ik de OST van Replicant link aan het fantastisch verhaal en daarom dat ik het beter vind :p
Automata vond ik super, maar originele NieR soundtrack heeft nummers die ik nooit beu zal raken :p
Ben echt blij dat deze er komt, en hopelijk krijgt NieR nu de erkenning dat het verdiend, vooral het fantastische verhaal dan
Geplaatst op 2021-03-30 17:54:22
Indeed it does, hopelijk brengt dit ook meer Drakengard games weer terug, zoals een remaster/remake zou ik wel eerlijk gezegd wel zien zitten, zeker dat Drakengard & Nier gewoonweg aan elkaar gelinkt is. ^^
Geplaatst op 2021-03-30 18:50:55
Drakengard remaster collection!!!!
al wilk nooit meer diene baas van Drakengard 3 doen, the damn rythm game...
Geplaatst op 2021-03-31 12:01:24
Als er een Remaster ervan kom zou ik dat wel nog een keer wel willen doen. ^^
Geplaatst op 2021-03-31 15:17:02
dan boek ik alvast een bezoek bij nen pyshcoloog want ik heb nog nachtmerries van diene rythm game :p
Geplaatst op 2021-03-31 17:03:10
Het is eigenlijk een mix tussen een remaster en remake. Originele gebieden zijn uitgebreider, meer quests en extra's bovenop het mooier maken van het origineel.
Ik was iemand die Nier: Automata pas in 2019 heb gespeeld. En ik was gelijk verkocht. Ik kan dan ook niet wachten om Replicant te spelen.
Geplaatst op 2021-03-30 08:55:18