HANDS-ON PREVIEW | Actie en mysterie in Persona 5 Strikers
Afgelopen week was Atlus zo vriendelijk om ons uit te nodigen voor een pre-release-evenement voor de aankomende titel Persona 5 Strikers. We waren in staat om hands-on met de game te gaan om de eerste volledige missie te zien, inclusief verhaal, gevechten in Warriors-stijl en zelfs de introductie van het mysterieuze nieuwe party member, Sophia.
Persona 5 Strikers is een directe voortzetting van de originele Persona 5 en niet van Persona 5 Royal, dus eerdere fans kunnen meteen weer beginnen met de personages waar ze van houden en doorgaan met een geheel nieuw verhaal. Alle personages, items, vijanden en bekende locaties zijn aanwezig, samen met een overvloed aan nieuwe inhoud om spelers gefocust en betrokken te houden bij de voortgang. Hoewel het vechtsysteem totaal is veranderd, kun je nog steeds nieuwe Persona's verzamelen en het wegmaaien van hordes aan Shadows is op zichzelf al opwindend.
Bij het begin van Persona 5 Strikers speelt de speler de rol van de hoofdrolspeler uit Persona 5 en komt hij terug om zijn zomervakantie met zijn vrienden door te brengen. Terwijl we elkaar op de gebruikelijke plaats ontmoeten, is er voldoende introductie voor de dappere tieners, zodat zelfs nieuwe spelers perfect zullen weten hoe alle relaties binnen de groep zitten. De tieners maken plannen voor een zomerse kampeertrip, compleet met heerlijk eten en tijd buitenshuis, maar die plannen schieten te kort als onze hoofdrolspeler en zijn vriend Ryuji in een puinhoop terechtkomen. Het verkennen van vertrouwde kaarten voelde meteen thuis op de Switch, en hoewel het grafisch niet hetzelfde is als op de PlayStation 4, voelde het goed om geliefde locaties zoals Shibuya en Cafe LeBlanc in de palm van onze hand te hebben. Zelfs in de gedokte modus waren de graphics merkbaar minder vloeiend, maar er leek geen vertragingen te zijn wat de gameplay betreft.
Na het eerste verhaal en het bijpraten, word je weer in de strijd geworpen. Bij de eerste excursie stort je plotseling terug in de Metaverse, een kennis van de echte wereld die doorzeefd is met vervormingen en verwrongen verlangens van de mensheid. Deze eerste overgangen naar alternatieve werelden zijn altijd een beetje schokkend. De hoofdrolspeler wordt doorgetrokken naar een donkere versie van Shibuya die wordt overspoeld door Shadows en ziet hoe onschuldige burgers worden neergeslagen.
Terwijl ze rondkijken, ontdekken ze dat ze weer in hun Phantom Thief-outfits zijn, wat alleen maar bevestigt dat deze plek, hoewel enorm verschillend van de paleizen die ze gewend waren te infiltreren, nog steeds vergelijkbaar is. Bij een ontmoeting met de reden voor deze versie van Shibuya, wordt de speler gesmeten in een met vuilnis beladen gebied en probeer je een weg terug te vinden naar de oppervlakte. Tijdens onze zoektoch kwamen we ook een vreemde doos tegen, waarin een nieuw personage zat genaamd Sophia. Hoe vreemd ze ook is, ze blijkt een waardevolle toevoeging aan de groep te zijn, en de mysteries die haar omringen worden alleen maar talrijker naarmate je dieper de Metaverse induikt.
In eerdere games van Persona was vechten een turn-based aangelegenheid - zelfs in de Q-titels worden spelers geconfronteerd met vijanden die om de beurt klappen uitwisselden. In Strikers zijn gevechten snel en opwindend. Spelers kunnen massa's vijanden tegelijk verslaan door aanvalscombo's aan elkaar te koppelen en speciale vaardigheden te gebruiken. Hoewel de verandering in de kern van de strijd enorm verschilt, zijn gekende specials uit de serie zoals het "One More System" nog steeds in het spel: spelers kunnen elementaire en fysieke zwakheden uitbuiten om extra aanvallen in de combat te verdienen. Hoewel dit niet precies werkt zoals bij de turn-based kant van de games, heeft het nog steeds hetzelfde gewicht om het tij van de strijd te keren, waardoor spelers slag na slag tegen vijandige groepen kunnen rijgen om te overweldigen en te overwinnen.
Als spelers nieuwe persona's verzamelen, kunnen ze wisselen tussen verschillende sets vaardigheden. Het beste gebruik maken van dit vaardighedenarsenaal is de sleutel tot de overwinning in het algemeen, en het beheersen van het schakelen tussen je verschillende vaardigheden wordt vloeiender naarmate je gewend raakt aan welke vijanden welke zwakke punten hebben. Hoewel dit in het begin een beetje veel kan lijken, duurt het niet lang voordat je meer zelfvertrouwen krijgt als je groep na groep schaduwen neer maait, meer Persona's verzamelt en een level stijgt om niet alleen kracht te winnen voor jezelf, maar ook voor je groepsleden. Samen groeien voelt geweldig, en dat is echt de kern van wat het is om een Persona-game te zijn, omdat je niet alleen kracht wint in deze games, maar ook een beter begrip van jezelf, je vrienden en de wereld om je heen.
Strikers heeft bewezen dat een andere formule kan werken voor een geliefde serie, zelfs een zo sterk in de kern als Persona. Hoewel je standaard RPG-features niet zult missen, kan de shift naar een actievolle gameplay misschien wel even wennen zijn. Turn-based vechten heeft een grote focus op tactieken en dingen doordenken. Elke actie plannen, zoals wanneer je moet genezen, wanneer je moet verdedigen en wanneer je alles moet doen, was een vertrouwd systeem voor fans. Nu dat weg is en de meer snelle gevechten zijn plaats innemen, lijkt het misschien een beetje ontmoedigend om je tenen in de diepten van Strikers te dompelen. Als we echter nadenken over Persona-games uit het verleden, hebben ze ons geleerd dat het omarmen van verandering niet altijd een slechte zaak is, en in dit geval is het ronduit geweldig. We kijken alvast uit naar wat de volledige game ons te bieden zal hebben en of het verhaal ook zo diep zal zijn of de hoofd-serie, maar dat zien we dan wanneer de game verschijnt op 23 februari.
Persona 5 Strikers komt eindelijk naar het Westen en de eerste indrukken zijn al zeer positief. De combat voelt goed aan en het verhaal lijkt een goede start te hebben. Nu hopen dat het zo blijft voor de volledige game.
Dus... het is een directe voortzetting, verkrijgbaar op onder andere de PC en Switch, van een spel dat niet verkrijgbaar is voor PC en Switch... Wat klopt hier niet?
Ik wil graag Persona 5 eerst KUNNEN spelen om het vervolg erop te spelen.
Geplaatst op 2021-01-17 17:15:33, bewerkt op 2021-01-17 17:16:37