HANDS-OFF PREVIEW | Op godenjacht in Gods Will Fall
Clever Beans is misschien niet de bekendste studio, maar als we zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor When Vikings Attack en de Wipeout Omega Collection, dan rinkelt er bij een flink aantal gamers ongetwijfeld een belletje. Wij kregen onlangs de kans om hun nieuwste game, Gods Will Fall, van naderbij te bekijken.
Gods Will Fall is een roguelike waar je de controle krijgt over acht Keltische helden die op een eiland gestrand zijn. Gelukkig is dat eiland bezaaid met tien portalen die leiden naar de wereld van de goden en laten ze nu net op pad zijn om de goden een kopje kleiner te maken. Die hebben het immers wat hoog in hun bol gekregen en dat Kelten hebben het daar een beetje mee gehad.
Je ziet het, het verhaal van Gods Will Fall is flinterdun, maar daar hebben de makers een antwoord op gevonden. Telkens je de game speelt creëer je voor een groot stuk zelf je verhaal. De acht helden hebben immers allemaal hun eigen reden waarom ze op het eiland zijn en ook de goden hebben soms persoonlijke connecties met de helden. Op basis van je acties tijdens het spelen wordt het verhaal dan verder vormgegeven.
Om te beginnen kan je niet gewoon elke dungeon binnen stappen met al je helden. Je kiest er telkens eentje uit die je dan op pad stuurt. Het kan zijn dat die held heel veel zin heeft om daar aan te beginnen, omdat hij bijvoorbeeld wraak wil nemen op die god, maar het kan ook dat hij ongelooflijk bang is. Al dat soort zaken heeft effect op zijn skills en stats, dus je moet altijd goed nadenken wat je doet.
Ook het al dan niet overleven van je helden heeft invloed op de andere personages en het verhaal. Gelukkig krijg je wel de kans om iemand anders een kerker in te sturen, om je gevallen held(en) te redden. Slaag je er in om een dungeon te overleven, dan mag je ook nieuwe skills, items en wapens verwachten, om zo de volgende god aan te vallen.
In totaal heb je dus tien dungeons, die je kan bezoeken in willekeurige volgorde. Je weet ook niet wat je binnen mag verwachten, want de moeilijkheidsgraad varieert elke playthrough. De vormgeving is wel steeds hetzelfde, aangezien de omgevingen niet random worden gegenereerd. De dungeons zijn ook redelijk lineair, met slechts hier en daar kleine vertakkingen om een item te vinden.
f
In een dungeon moet je eerst een flink pak kleinere vijanden verslaan, op weg naar de god van dienst. Daarbij kan je ook al een aantal kleine zaken doen om een voordeel te krijgen tijdens het baasgevecht. Soms wil dat zeggen dat je gewoon wat strijders moet doden, maar andere keren moet je ook specifiekere taken uitvoeren om de eindbaas al wat te verzwakken. De dungeons hebben zo allemaal een eigen twist die je zelf moet uitzoeken.
Op vlak van combat houdt Clever Beans het vrij eenvoudig, je hebt een aantal verschillende wapens, maar het is voornamelijk melee combat, met een zware en een lichte aanval. Gods Will Fall draait dan ook vooral rond het zoeken van patronen en het juist blokkeren van aanvallen. De combat is niet eenvoudig, maar ook weer niet belachelijk moeilijk. We vragen ons wel af of er voldoende variatie zit in de gameplay om spelers lang geboeid te houden. De kans is heel groot dat je de game meerdere keren moet spelen voor je er in slaagt alle goden te verslaan, want zoals dat hoort in dit genre is er sprake van permadeath.
Zoals we eerder al aangaven zijn de omgevingen niet willekeurig gegenereerd. Er is daarbij gekozen voor een soort geschilderde stijl, die een mooi effect geeft. Elke dungeon is ook helemaal ingevuld op basis van de god op het einde van je pad. Ga je de strijd aan met de god die verantwoordelijk is voor het maken van botten, dan mag je dus heel wat botten verwachten. Jammer genoeg zien de vijanden er over het algemeen redelijk hetzelfde uit en hebben ook de helden niet echt memorabele vormen gekregen.
Gods Will Fall doet op vlak van verhaalvertelling iets leuk, met een verhaal dat vertakt op basis van je eigen keuzes. Ook de omgevingen en de goden hebben allemaal hun eigen unieke stijl, al is dat bij vijanden minder het geval. We zijn ook benieuwd of de gameplay genoeg biedt om spelers lang aan het scherm te kluisteren, maar het basisconcept heeft wel onze aandacht getrokken.
Permadeath is al een reden om dit spel links te laten liggen helaas.. pffff
Geplaatst op 2020-12-30 17:49:14