HANDS-OFF PREVIEW | Snelle actie in Persona 5 Strikers
Begin dit jaar verscheen in Japan Persona 5 Scramble: Phantom Strikers, een crossover van Persona 5 en de Dynasty Warriors-games. Net zoals bij Hyrule Warriors werd het ontwikkeld door Omega Force en ligt er in de game iets meer focus op de combat. Binnenkort komt de game ook naar het Westen onder de naam Persona 5: Strikers en wij kregen de kans om al een eerste blik op het spel te werpen.
Persona 5: Strikers speelt zich enkele maanden na Persona 5 af en is op vlak van verhaal dus een verderzetting van die game. Dat wil dus zeggen dat Persona 5 Golden hier even vergeten wordt. De gebeurtenissen uit die game worden voor Persona 5 Strikers in de koelkast geplaatst.
Joker keert wel terug en is een van de hoofdpersonages. Hij is echter niet alleen, want in Persona 5 Strikers kan je aan de slag met acht verschillende personages. Die zullen er zo op het eerste zicht ook bijna heel je tocht bij zijn. Je kan ook de relatie tussen die personages verbeteren en zo wat voordelen krijgen, al lijkt dat systeem hier wat beknopter te zijn dan in de hoofdreeks van Persona.
Het verhaal draait rond een aantal Monarchs die de Japanse bevolking onder de knoet hebben door het stelen van hun ‘Desires’. Die sluiten ze in de ‘cognitive world’ op, waardoor die mensen eigenlijk een soort van zombies worden. Jouw team, dat eigenlijk rustig op road trip was door Japan, moet daarop die cognitieve wereld induiken om de Monarchs te verslaan en de mensen te bevrijden.
Zoals dat hoort in Persona-games gaat dat gepaard met heel wat praten en dialogen. Het lijkt er dan ook op dat Persona 5 Strikers net iets meer van Persona heeft dan van Dynasty Warriors. De combat is dan ook een mix tussen turn-based en volle actie. Je krijgt nog altijd heel wat vijanden voorgeschoteld en de gevechten zijn nog altijd vrij chaotisch, maar toch is het duidelijk dat dit een game voor Persona-fans is.
Tijdens gevechten heb je controle over een team van vier personages, waarvan je eentje echt kan besturen. Je moet rekening houden met de zwaktes van vijanden om speciale aanvallen uit te voeren en je kan ook vrij wisselen tussen je vier personages. Natuurlijk kan je ook je persona de strijd in sleuren om nog wat extra schade aan te richten. Als we de combat met een game moeten vergelijken, dan zouden we grijpen naar Final Fantasy XV of de remake van Final Fantasy VII.
Combat is echter niet het enige belangrijke aspect van de game, want hier en daar moet je ook wat (platforming) puzzels oplossen en ga je best voorzichtig op pad door de wereld, want wie ongezien tewerk gaat, heeft een flink voordeel tijdens gevechten. Wil je weten of je vijanden te sterk voor je zijn, dan kan je net als in Persona 5 gebruikmaken van je Third Eye.
De grootste reden dat het even heeft geduurd voor de game bij ons terecht is gekomen, is natuurlijk de lokalisatie. De game is naast het Japans nu ook volledig speelbaar in het Engels en met onder andere Italiaans en Duits zijn er ook wat extra talen voor de ondertiteling toegevoegd, al zullen wij natuurlijk vooral naar het Engels kijken.
Als je Persona 5 al speelde, dan zal je blij zijn om te horen dat de stemacteurs uit die game terugkeren voor Persona 5 Strikers. Alle dialogen moesten dan wel vanop verplaatsing opgenomen worden, vanwege de coronacrisis, maar dat valt niet te merken. De kwaliteit is wat ze hoort te zijn.
Grafisch is Persona 5 Strikers geen hoogvlieger, maar het houdt wel de typische sfeer van Persona-games vast. Fans van de reeks zullen zich dankzij het stemmenwerk en de grafische stijl snel thuis voelen in deze game.
Persona 5 Strikers is minder Dynasty Warriors dan we al bij andere games binnen deze crossovers hebben gezien en mikt daardoor duidelijk net iets meer op Persona-fans, maar daar zullen die ongetwijfeld niet over klagen. Gamers die Persona dan weer net iets te traag vinden, die zullen blij zijn met de snellere actie in Persona 5 Strikers.