HANDS-ON PREVIEW | Bezoek je Mind Palace in Twin Mirror
Verhaalgedreven games zijn de laatste jaren erg populair. Spellen als Tell Me Why en Life is Strange scoren erg goed. Dontnod Entertainment, de studio die verantwoordelijk is voor deze beide games, komt nu met een nieuwe game genaamd Twin Mirror. Ook hier draait alles om het uitdokteren van mysteries en het maken van de juiste keuzes. Kun jij de geheimen van het dorpje Basswood achterhalen?
Je kruipt in de huid van Sam Higgs, een journalist die voor het eerst in lange tijd terugkeert naar het dorp waar hij is opgegroeid: Basswood. Zijn voormalige beste vriend is overleden en dus komt Sam een laatste groet brengen. Al snel blijkt dat Sam niet erg welkom is in Basswood. Dat is ook niet zo gek, want dankzij zijn speurwerk is de kolenmijn moeten sluiten wegens malafide praktijken. Heel wat mensen hebben daardoor hun job verloren en dat zal Sam geweten hebben. Na een ongemakkelijk wederkeren in het dorp kijkt Sam te diep in het glas. Hij wordt wakker met een blackout en met een bebloed hemd en het ene mysterie na het andere dringt zich op.
Twin Mirror is een verhaalgedreven game en dus is de eigenlijke gameplay eerder beperkt. Je bezoekt verschillende locaties en luistert naar verhalen en anekdotes, in de hoop dat er iets bruikbaars wordt verteld. Alle verhalen zijn echter wel interessant, omdat zelfs vrij onbelangrijke personages een sterke persoonlijkheid hebben. Elke plek die je bezoekt, heeft tal van voorwerpen om te bekijken te bestuderen. Je weet nooit welk object een bepaalde achtergrond heeft en gelinkt kan worden aan andere figuren. Daarom is het van belang om steeds alles even te bekijken.
Het spel kent nog enkele technische fouten. Zo moet je een voorwerp soms benaderen vanuit een specifieke hoek voordat Sam het kan inspecteren. Hierdoor kan het bijvoorbeeld zijn dat je drie keer rond een gebroken glas wandelt voordat je op de pixel perfecte plek staat voor de interactie. Dit is ronduit vervelend en wordt hopelijk nog rechtgezet tegen de release later dit jaar.
Sam is een verstandige kerel en kan zich de meeste zaken uit zijn verleden tot in de puntjes herinneren. Hiervoor heeft hij een ‘Mind Palace’, een mentale plek waarin hij al zijn gedachten en herinneringen kan visualiseren. Het doet wat denken aan de Sherlock reeks met Benedict Cumberbatch. Kunstenaar M.C. Escher zou trots zijn op het Mind Palace van Sam, waarin gebouwen, wegen en andere structuren naadloos en onlogisch in elkaar overlopen. Het zorgt voor mooie beelden die je ongetwijfeld zullen bijblijven.
Dan is er nog een dubbelganger van Sam. Een goedgeklede, joviale man die enkel bestaat in het hoofd van Sam. Deze onzichtbare vriend probeert Sam bij te staan en geeft tips over de acties die je dient uit te voeren. Je bent nooit verplicht om het advies op te volgen, want wie weet of het allemaal wel zo goed bedoeld is? Het is in alle geval geen wonder dat Sam voortdurend naar de pillen grijpt. Er is duidelijk iets mis.
Wanneer Sam in moeilijke situaties terecht komt, begint hij helemaal te flippen. Hij verschuilt zich dan in zijn Mind Palace en probeert met de hulp van zijn dubbelganger te kalmeren. Dit wordt weergegeven als minigames, waarbij je de slechte gedachten van Sam moet ontwijken en de juiste gedachtegangen moet aanduiden. Deze minigames zijn vaak een race tegen de klok en bieden een goede afwisseling op het tragere ritme van het verhaal. Ook dit is visueel erg mooi weergegeven in een soort droomwereld waarin veel met licht en donker wordt gespeeld.
Grafisch is Twin Mirror best wel mooi, maar mist nog afwerking. Voorwerpen op de achtergrond zijn wazig en hebben duidelijk textures van mindere kwaliteit. Je dichte omgeving is daarentegen wel netjes afgewerkt. De omgevingen die je kunt verkennen zijn nooit erg groot. Het is dan ook best vreemd dat er laadschermen zijn van een vijftal seconden telkens je een gebouw betreedt. Doordat het laadscherm gewoon uit een zwart scherm bestaat, voelt het ook langer aan dan het in werkelijkheid is.
Twin Mirror is een logische volgende stap voor Dontnod Entertainment. De studio legt de lat hoger door middel van het visueel indrukwekkende Mind Palace en de algemene sfeer van de game. We hopen alleen dat de lat niet te hoog is gelegd, want er zijn nog verschillende technische mankementen aanwezig. Doordat de game volgende maand al verschijnt, is er ook niet zoveel tijd meer om dit nog weg te werken, maar één ding is zeker, het verhaal en de daarbij horende mysteries zijn erg intrigerend. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de afloop van dit verhaal.
Zin in!
Geplaatst op 2020-11-03 19:20:13
Laat maar komen, weing studios waarvan ik kan zeggen dat ik al hun games gespeeld heb
Geplaatst op 2020-11-05 01:38:37