HANDS-ON PREVIEW | Tony Hawk's Pro Skater 1 and 2 smaakt naar meer
In 1999 en 2000 verschenen er twee skategames op de markt die de populariteit van de sport bij het grote publiek een fikse boost zouden geven. Tony Hawk’s Pro Skater en Tony Hawk’s Pro Skater 2 maakten van de sympathieke Amerikaan in één klap een "household name" over de hele wereld. Er volgden nog een pak sequels - goede en minder goede - maar met een remake van de twee eerste games grijpt Activision nu terug naar het verleden.
Op de volledige game is het nog even wachten, maar wij kregen de kans om al even aan de slag te gaan met de Warehouse-demo, die ook beschikbaar is voor iedereen die een pre-order van Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 heeft geplaatst.
De demo is bijzonder beperkt, met slechts één skater en één locatie, maar het geeft ons toch een mooi beeld van waar de game naartoe wil. Van bij de start voelt iedereen die de game vroeger al speelde zich alvast meteen thuis. De menu’s, de omgevingen en de muziek stralen allemaal hetzelfde gevoel uit als bij de originele games. Niet dat alles er hetzelfde uitziet, maar wanneer je voor het eerst het Warehouse in dropt, komt het allemaal terug.
Ook de controls zijn volledig gelijk gebleven. Dat vraagt wel even wat aanpassing voor de moderne gamer, want het wil eigenlijk zeggen dat je de analoge sticks beter achterwege laat. Tricks uitvoeren gaat immers een pak eenvoudiger met de D-pad dan met de twee sticks. Niet verwonderlijk als je weet dat beide games oorspronkelijk verschenen voor de eerste PlayStation, toen heel veel mensen gewoon nog een controller hadden zonder analoge controls.
Na enkele minuutjes proberen en uittesten slaagden we er wel in om flink wat coole tricks en combo’s uit ons skateboard te schudden. We gingen ook al snel op zoek naar de verschillende geheimen in het level. Nu, Warehouse is niet al te groot, en dus heb je er snel alles gezien en gevonden. Wij kijken dus uit naar de grotere levels waar we iets meer om handen hebben. In de demo was ook nog niets aanwezig van uitdagingen of doelen. Je zit dus maar wat punten te vergaren, zonder dat je daar echt voor gemotiveerd wordt. Heel spannend is dat niet, maar ook dat wordt ongetwijfeld aangepakt wanneer we met de volledige game aan de slag kunnen.
Echt heel veel kunnen we dan ook nog niet vertellen over de remake van Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 op basis van deze demo. De basis zit nog steeds goed, maar daarvoor moesten de ontwikkelaars eigenlijk weinig doen, behalve zo min mogelijk veranderen aan de controls, de omgevingen en de muziek. Natuurlijk werd alles grafisch opgepoetst, maar het blijft afwachten of dat voldoende is om ons opnieuw uren aan het scherm te kluisteren.
De demo van Tony Hawk's Pro Skater 1+ 2 bracht meteen heel wat nostalgische gevoelens naar boven, maar het is voorlopig nog afwachten tot de definitieve release of nostalgie voldoende is om oude en nieuwe fans weer zo ver te krijgen om de ene na de andere 900 perfect uit te voeren.