PREVIEW | Frame per frame: wat we nu al weten over Halo Infinite
Tijdens de recente Xbox Games Showcase werden we getrakteerd op 8 minuten gameplay van Halo Infinite. Wij bekeken de video frame per frame om alvast zoveel mogelijk info over de nieuwe game te verzamelen.
1:03 - Master Chief en een onbekende piloot zijn onderweg naar een vijandelijke basis, waar flink wat luchtafweergeschut aanwezig is. Al snel worden ze uit de lucht geschoten en de piloot is furieus met Master Chief. De impulsiviteit van de piloot en de serieusheid van Master Chief lijkt een goede combinatie te zijn.
1:40 - De piloot geeft aan dat hij Master Chief zwevend uit de ruimte heeft geplukt en dus heeft gered. Ondanks zijn impulsieve karakter, lijkt hij wel het beste voor te hebben met Master Chief. Zijn doel is om de oorlog zo snel mogelijk te ontsnappen en hij wil Master Chief met zich meenemen.
2:14 - Master Chief stapt uit en we krijgen zicht op de wereld. Vogels in de lucht, gebouwen die je kunt verkennen en de klassieke Halo die zoals altijd deel uitmaakt van het uitzicht. We zien hier de Assault Rifle, die veel weg heeft van het model uit Halo: Reach.
2:26 - Wanneer Master Chief over de lichamen van enkele Grunts loopt, zien we dat hij nieuwe wapens kan oprapen. Op zich niet vreemd, maar de eigenschappen van het wapen komen in beeld en dat is nieuw. Hier ligt dus een Plasma Pistol op de grond met eigenschappen Pistol, Plasma en Charge. Mogelijk om nieuwe gamers snel te laten wennen aan alle wapens. We zien hier ook het nieuwe herlaadsysteem van het schild. Bij het herladen verschijnen er blinkende hexagons aan de rand van het scherm.
2:35 - We zien een Phantom overvliegen van The Banished. Dit is een organisatie die zich heeft afgesplitst van de Covenant en eigen motieven heeft. Eerder zagen we The Banished al in de Halo boeken en in Halo Wars 2.
2:50 - De Warthog komt in beeld en heeft verschillende rode jerrycans achter zich hangen. De physics van de wagen zien er erg goed uit en het voertuig heeft ook een ander, wat zachter geluid dan in voorgaande spellen.
3:04 - De 3D-Tacmap komt in beeld. Halo Infinite heeft een open wereld en het is dus mogelijk om zelf de volgorde van sommige missies te bepalen. In deze trailer zien we dat er drie soorten luchtafweergeschut uitgeschakeld moeten worden. Bij elk onderdeel staat een moeilijkheidsgraad af te lezen. We zien ook dat upgrades een factor gaan spelen en dat je informatie kunt opzoeken in je database.
3:36 - Master Chief gaat het gevecht aan, slaat een Grunt neer en schiet er eentje dwars door het hoofd met het MK50 Sidekick pistool. Het is niet meteen duidelijk wat het verschil is met het klassieke Magnum pistool. We zien ook een blauwe Elite in beeld, dus ook deze klassieke vijand is helemaal terug.
3:49 - De VK78 Commando wordt voor het eerst gebruikt. Dit is een traagvurend automatisch machinegeweer waarmee je kunt inzoomen. De zoom doet denken aan die van de Battle Rifle uit Halo 3. De zoom is vrij beperkt en de animatie start vanuit de helm van Master Chief.
4:00 - Ook de Brutes maken opnieuw hun intrede en dat doen ze door spectaculair met drop pods uit de lucht te vallen. Ook Sticky Grenades zijn zoals verwacht terug. Hier wordt ook duidelijk dat je de helm van Brutes eerst stuk moet schieten voordat je ze een volwaardige headshot kunt geven.
4:12 - Master Chief gooit een Drop Wall op de grond, dat klappen langs de voorkant kan opvangen. Waar een Bubble Shield je langs alle kanten beschermt, ben je met een Drop Wall enkel langs de voor- en zijkant beschermd.
4:19 - Ook de Grappling Hook is een nieuw speeltje in Halo Infinite. Hier zien we hoe Master Chief de haak vastmaakt aan een Brute met een jetpack om zich vervolgens razendsnel naar hem toe te lanceren. Een Spike Grenade maakt vervolgens korte metten met deze vijand.
4:40 - Master Chief neemt een lift naar de bovenkant van een berg. Dit toont een mooi beeld van de wereld van Halo Infinite. Een koor begint te zingen en het doet denken aan de crashlanding uit de allereerste Halo game, waarbij je voor het eerst zicht krijgt op de grootte van de map.
5:06 - De Ravager, een nieuw wapen van de Banished factie, wordt voor het eerst gebruikt. Deze vuurt een burst af van drie plasmaballen en lijkt erg veel schade aan te richten. Wanneer deze te snel na elkaar wordt gebruikt, kan het oververhitting veroorzaken.
5:42 - Met de Grappling Hook kan Master Chief zichzelf ook naar hogere platformen lanceren door deze in bergen of bruggen vast te haken.
5:48 - We zien de Mangler in actie. Dit Banished pistool lijkt erg krachtig te worden en heeft wat weg van de Mauler die we kennen uit eerdere games. Het pistool vuurt trager dan de klassieke Magnum.
5:53 - De Grappling Hook heeft heel wat verschillende functies. Hier grijpt hij een Fusion Coil en gooit deze vervolgens naar een vijand met een spectaculaire ontploffing als gevolg.
6:15 - De CQS48 Bulldog shotgun is de nieuwe shotgun van Halo Infinite. De shotgun uit vorige spellen zal niet meer aanwezig zijn. Deze heeft een trommelmagazijn en dus zul je niet elke kogel individueel moeten laden.
6:57 - We zien hoe Master Chief een computer aanzet en het beeld van de bad guy van Halo Infinite komt tevoorschijn. War Chief Escharum vertelt in detail hoe hij de mensheid een kopje kleiner heeft gemaakt. De ring is onder zijn controle en hij wil dit zo houden. Hij is niet de grote leider van de Banished, dat is Atriox, maar hij is wel de slechterik van deze game.
7:21 - De holografische beelden tonen dat de UNSC Infinity Supercarrier van de map is verdwenen en dat flink wat troepen zijn uitgeschakeld. Inmiddels is bekend dat de zoektocht naar de al dan niet vernietigde Infinity Supercarrier een groot deel van het verhaal zal innemen.
8:11 - War Chief Escharum geeft een hele speech. Hij is het gebrek aan uitdaging beu en zoekt een glorieuze tegenstander om zich mee te meten. Hij noemt het gevecht met Master Chief zijn laatste gevecht, dat zal bepalen welke van de twee legendes de sterkste is. Hij daagt Master Chief uit en hoopt op een goed gevecht.