HANDS-ON PREVIEW | Met Hyper Scape geeft Ubisoft een eigen draai aan battle royale
Wanneer wij een game voor de eerste keer mogen testen, duurt het al eens maanden vooraleer ‘het gewone volk’ er mee aan de slag kan, maar met Hyper Scape is dat voor een keertje niet het geval. Onze speelsessie was slechts een week geleden en jullie kunnen nu zelfs al aan de slag met de technical test. Lees toch maar eerst even onze bevindingen, voor je in de nieuwe battle royale van Ubisoft duikt. Zo heb je al een streepje voor op de concurrentie.
Een nieuwe battle royale dus, een markt die ondertussen al flink wat kleppers telt en waar de concurrentie niet van de poes is. De ontwikkelaars moesten dus op zoek gaan naar andere invalshoeken, om zo een eigen publiek aan te spreken.
De basis is alvast niet echt bijzonder. We worden met maximaal 33 teams van drie spelers op een map gedropt en het team dat het langste weet te overleven, is de overwinnaar. Ondertussen worden bepaalde stukken van de map geschrapt, zodat iedereen stelselmatig naar elkaar wordt gedreven. In Hyper Scape zijn het telkens hele districten die letterlijk instorten en onbereikbaar worden.
Die districten zijn trouwens een belangrijk aspect in Hyper Scape. De map, die opgebouwd is in een stedelijke stijl met een flinke futuristische toetsen (de game speelt zich dan ook af in 2054), bevat immers heel wat gebouwen, waaronder negen landmarks. Die landmarks zijn de plekken waar je de beste loot kan vinden, maar telkens er een district sneuvelt, verdwijnt dus ook een van de landmarks.
Het wordt pas echt spannend wanneer er nog maar één district overblijft, want dan begint de Showdown. Dat kan je beschouwen als de endgame van elke match, een endgame die in Hyper Scape een kleine twist heeft. Je kan immers niet enkel winnen als je alle andere spelers uitschakelt, maar ook als je 45 seconden in het bezit bent van een kroon.
Die kroon komt pas tevoorschijn wanneer je in de Showdown zit en bovendien wordt de exacte locatie nog eens dertig seconden op voorhand aangeduid. Teams en spelers kunnen zich dus flink voorbereiden en moeten zelf kiezen of ze voor de kroon gaan of niet. Het geeft een extra tactische twist aan Hyper Scape. Bovendien is het theoretisch mogelijk dat alle teams overleven tot aan de Showdown, waardoor gewoon overleven al minstens even belangrijk is dan op zoek te gaan naar die kill.
Overleven kan je in Hyper Scape trouwens ook wanneer je een keertje sterft. Een match is immers pas echt ten einde wanneer heel het team het loodje legt. Sterf jij en zijn je teamgenoten nog in leven, dan word je een ‘echo’. Je kan niet meer aanvallen, maar je kan nog wel vrij bewegen en vijanden en items pingen. Je kan zo een waardevolle scout worden voor je team.
Bovendien kan je ook terug tot leven komen wanneer je een Restore Point ontdekt. Op die punten, die spawnen waar andere spelers gedood worden, kan je terug tot leven gewekt worden. De ene zijn dood is dus wel degelijk de andere zijn brood in dit geval. Je doet dat dan wel zonder items en moet dus terug op verzameljacht voor wat loot.
Het systeem van de echo’s kan misschien een beetje oneerlijk lijken, maar het zorgt er wel voor dat je als speler langer geïnteresseerd blijft in een match. Mindere spelers kunnen zich langer nuttig voelen en zelfs later in de game nog hun plek hebben, in plaats van steeds in de beginfase uitgeschakeld te worden.
Loot is er naast munitie in twee verschillende vormen: weapons en hacks. Die eerste soort spreekt natuurlijk voor zich. Tijdens onze speelsessie kregen we negen wapens voorgeschoteld, maar in de uiteindelijke game moeten dat er meer zijn. Het gaat voorlopig over zaken als een assault rifle, shotgun, minigun, shotgun en nog een paar andere klassiekers. Als speler kan je telkens twee wapens mee dragen en je kan telkens je er een nieuw tegenkomt gewoon wisselen of je huidige wapen versterken, maar daarover later meer.
Hacks zijn dan weer je vaardigheden, waarvan je er ook twee kan hebben. Die gaan van de mogelijkheid om een plek neer te poten waar je even kan healen over de optie tot het bouwen van een muur of je omhullen met een beschermende bal waarmee je door de omgeving kan bewegen. Ook hier kan je steeds wisselen wanneer je er andere tegenkomt of ze versterken.
Dat versterken doe je zowel bij wapens als bij de hacks wanneer je dezelfde tegenkomt als diegene die je al in bezit hebt. Elke wapen en elke hack heeft vijf levels. Upgrade je een wapen, dan doet het bijvoorbeeld meer schade, terwijl bij hacks de cooldown kan verlagen of het effect langer kan duren. Als speler is het dus aangewezen om een bepaalde keuze te maken en daar bij te blijven. Natuurlijk kan het wel zijn dat je lang niet het juiste wapen of de juiste hack vindt om verder te upgraden.
Het is daarom dat je ook zeker een kijkje moet gaan nemen in de verschillende landmarks. Net als andere gebouwen bevatten ze een pak loot, maar in een landmark kan je loot vinden van een hoger level, waardoor je dus wat voorsprong neemt op de rest van de deelnemers. Natuurlijk weet ook de rest dat, waardoor de landmarks vaak een echt strijdtoneel worden.
Aangezien we maar een paar uurtjes konden spelen, is het voor ons moeilijk om te zeggen welke wapens en hacks goed of slecht waren. We vermoeden dat de spelers zelf ook wel een tijdje zoet zullen zijn om hun perfecte loadout te vinden, zeker als je in teamverband wil werken. Zelfs dan zal je nog steeds flexibel moeten zijn, want je vindt dus niet zomaar steeds elk wapen of elke hack op dezelfde plek terug.
Er zijn nog twee punten waar Hyper Scape heel hard op inzet, namelijk verticaliteit en betrokkenheid van de community. Op de map krijg je op veel plekken de kans om een hoog standpunt in te nemen en heel wat spelers bewegen zich dan ook van dak naar dak. Het zorgt ervoor dat je een goed overzicht krijgt, maar als speler moet je er ook rekening mee houden dat het gevaar letterlijk van overal kan komen.
De betrokkenheid van de community wordt perfect naar voor gedragen via de Twitch-integratie. Gamers die streams volgen rond Hyper Scape zullen af en toe de kans krijgen om bepaalde events te triggeren, waarbij er bijvoorbeeld tijdelijk ongelimiteerde ammo is of de cooldown van hacks korter worden. Ze verdienen zelfs XP voor hun battle pass, waarmee je bepaalde items in de game kan vrijspelen. Die XP verdien je natuurlijk ook gewoon wanneer je matches speelt.
Is een streamer op zoek naar een extra teamgenoot, dan kan hij die ook eenvoudig zoeken bij zijn publiek. Met een simpele druk op een knop kan een kijker de game van een streamer vervoegen, wanneer die laatste dat toelaat natuurlijk. Het zorgt voor nog meer interactie en het geeft kijkers de kans mee te spelen met streamers waar ze fan van zijn.
We zijn nog maar enkele uurtjes aan de slag geweest met Hyper Scape, maar de eerste indrukken zijn voornamelijk positief. Het concept van een battle royale is verre van nieuw, maar de game geeft er voldoende draai aan om een eigen plek op te eisen.