Hands-on: Chernobylite
Toen Chernobylite werd aangekondigd was onze interesse toch wel een beetje gewekt. We hadden net de serie Chernobyl bekeken en we waren dus volledig ondergedompeld in de sfeer van de ramp. Chernobylite wordt ontwikkeld door ontwikkelaar The Farm 51. Die naam laat misschien bij sommigen een belletje rinkelen, want zo zijn ze bekend van onder andere Get Even en Deadfall Adventures, maar ook van de meest recente World War 3.
Chernobylite is gebaseerd op de gebeurtenissen in Chernobyl en de titel speelt zich af in 2016, 30 jaar na de gebeurtenissen in 1986. Je kruipt in de huid van Igor die toen bij de vluchtende bewoners zat en teruggaat naar de oorsprong. Dertig jaar geleden ben je namelijk je geliefde kwijtgeraakt en je wil uitzoeken wat er exact is gebeurd. Chernobylite is een titel die enkele genres combineert, namelijk horror en survival. Doorheen de spelwereld vind je resources terug die je kan gebruiken om items te craften. Denk bijvoorbeeld aan medicijnen, maar ook voedsel. Verder kan je deze resources ook gebruiken om je basis, die je aan de start van het spel komt te ontdekken, uit te breiden. Deze kan je volledig uitbouwen met benodigde workbenches om nieuwe items te craften, maar je kan er ook een gezellige plek met maken door planten, meubels en meer neer te zetten. Op dit ogenblik kan je nog niet zoveel bouwen en zijn de craftable items ook wat beperkt.
De basis is het startpunt van je avontuur en hier kan je verschillende quests aannemen en uitvoeren. Je wil meer te weten komen over de gebeurtenis, maar ook je geliefde terugvinden of tenminste uitzoeken wat er met haar is gebeurd. Aan de hand van een map krijg je meteen zicht op de beschikbare quests. Om te beginnen zijn dit er niet zoveel, maar je hebt ook wel enkele soorten. Zo heb je om te beginnen de quests die je nodig gaat hebben om te overleven. Hier ga je op zoek naar medicijnen die je niet kan craften, voedsel en meer. Verder heb je ook de main quests die je verder brengen in het verhaal en je zoektocht naar je geliefde. Het verhaal is nog niet volledig afgewerkt, dus je geraakt nog niet al te ver in de zoektocht, maar het geeft je wel al een idee wat de main quests inhouden. Verder vind je doorheen de spelwereld een aantal mensen terug die je kan terugbrengen naar je basis. Je kan ze dan klusjes laten doen door bijvoorbeeld ze achter eten of medicijnen te sturen. Aan het einde van de raids moet je wel voor je crew zorgen en wanneer je dit niet goed doet, zal men je basis verlaten.
Door de nucleaire ramp is er een resource chernobylite vrijgekomen. Je kwam tot de ontdekking dat je deze kan gebruiken om snel te reizen tussen plaatsen door een soort van tunnel te creƫren. Met de portal gadget kan je op elk moment in de quest terugkeren naar je basis, maar vanuit je basis wordt dit ook gebruikt om te reizen naar de mappen om je quests uit te voeren. Om te beginnen heb je reeds een aantal mappen waar je op avontuur kan gaan. Ze zijn volledig open en je kan dan ook kiezen hoe je de quests aanpakt. Je moet daarbij wel rekening houden met de NAR, de bad guys in het spel, maar ook met mysterieze monsters die zijn ongedompeld in het goedje dat jij gebruikt om te reizen. Je kan hier gun blazing doorlopen, maar je kan opteren om het in alle stilte te doen. De vijanden detecteren je namelijk en aan de hand van een indicatie kan je zien of je in gevaar bent. Er is wel nog wat werk nodig aan de AI, want men verliest je gemakkelijk en de trigger om je te ontdekken is niet altijd even nauwkeurig.
Op dit ogenblik heb je een viertal mappen in de game die elk wat afwisseling bieden, maar in grote lijnen zijn ze hetzelfde. De mappen zijn nu niet bepaald groot en dit hadden we wel anders gezien. De ontwikkelaar heeft wel een 3D-scan gedaan van de omgeving, dus het is een realistische voorstelling van de plaats. Grafisch ziet de titel er 'ok' uit op dit moment. Het is natuurlijk in early development, maar op het eerste vlak zit het er goed uit. De animaties kunnen wel nog wat werk gebruiken en ook de cutscenes zijn soms niet van een echt hoogstaande kwaliteit. Het geluid en de voice-acting zijn natuurlijk iets dat nog volledig in development zit. Zo hadden we nog lijnen die niet zijn ingesproken of soms spraak die niet overeenkomt met de ondertitels of hadden we te maken met dubbele lijnen in het gesprek.