Humankind
Amplitude Studios is een ontwikkelaar die jullie misschien kennen van Endless Space en Endless Legend, twee meer dan aardige 4X-games. Het mag dus duidelijk zijn dat ze goed zijn in dat genre en dat willen ze nu nog eens tonen met Humankind, een game waarbij je een reis door de geschiedenis van de mens mag maken.
Amplitude noemt Humankind zelf een "historical turn based strategy game". Kort samengevat dus een 4X-game met een historisch sausje. Beginnen doe je bij Humankind dan ook in de steentijd. Je bent een kleine stam, die op zoek moet naar eten. Meer staat er in het begin niet op het programma. Terwijl je door de wereld reist zal je echter allerhande zaken bijleren, tot je op het punt komt om door te groeien naar een nieuwe maatschappij. Op dat moment krijg je een pak keuzes. Afhankelijk van de beschaving die je kiest, zal je een bepaalde richting uitgestuurd worden. Zo kan je gaan voor een meer militaire aanpak, maar er ook net voor kiezen om alles wat met oorlog te maken heeft achter je te laten.
In totaal zal je een nieuwe beschaving kunnen kiezen op zes verschillende momenten. Die moeten ook niet aan elkaar gekoppeld worden. Je kan springen van Egypte, naar Vikings, Duitsers of China. Alle opties blijven steeds open, onafhankelijk van je eerdere keuze. Zo kan je een heel eclectische samenleving uitbouwen, die volledig gestoeld is op wat jij wil. Het zorgt er ook voor dat je niet vanaf moment één volledig vasthangt aan een soort manier van spelen.
In multiplayer komt er op dat vlak wel een tactisch aspect bij kijken. Elke nieuwe cultuur kan immers maar door één speler worden gekozen en niet iedereen is verplicht om op hetzelfde moment een nieuwe keuze te maken. Je kan ook langer in een bepaald tijdperk blijven hangen, om daar nog wat extra zaken te vergaren. Dat zorgt er dan wel voor dat je waarschijnlijk minder keuze hebt bij het selecteren van een volgende cultuur.
De map van Humankind is opgebouwd uit verschillende regio’s. Elke regio behoort toe aan een speler en in die regio kan er maar één stad gebouwd worden. Amplitude wil zo vermijden dat je als speler constant steden zit neer te poten en hoopt dat alles zo net dat tikkeltje overzichtelijker blijft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je binnen een regio niet kan groeien, maar het zal iets beperkter zijn dan het neerpoten van een volledig nieuwe stad. Het zorgt er vooral voor dat je grote metropolissen kan uitbouwen, in plaats van kleine steden her en der op de map.
Een ander belangrijk aspect op de map van Humankind is het hoogteverschil. Zaken die verscholen zitten achter een berg of ander hoogteverschil, zal je immers niet kunnen waarnemen. Dat wil zeggen dat je niet weet wat er te vinden is op vlak van resources, maar dat je ook niet goed kan zien welke vijanden zich op die plaatsen verschuilen. Zomaar roekeloos overal naartoe bewegen, is dus zeker geen al te best idee. Het is ook iets dat je tactisch kan gebruiken tijdens gevechten, door zo troepen te verbergen.
Grafisch kiest Amplitude voor het bordspelidee. Alles ziet er uit als een interactief bordspel, wat natuurlijk perfect werkt binnen dit genre. Het is bovendien best grappig om te zien hoe de verschillende culturen na verloop van tijd allemaal naast elkaar leven.
Initieel dacht ik dat SEGA een nieuwe Civilization aankondigde waartoe ik met woooow aankeek, maar lomp fout dus. :D
Game doet me btw (ook) aan Empire Earth denken.
Elke keer ik zo'n nieuwe 4x-game zie vraag ik me af er talent inzit van vergane RTS-studios/games (C&C, Redwood, Empire Earth, Rise of Nations, Ground Control, Chris Taylor of Sid Meier achterban).
Geplaatst op 2019-09-03 17:31:04, bewerkt op 2019-09-03 17:32:33