Hands-on: Beyond Blue
Wie Never Alone heeft gespeeld, die weet dat ontwikkelaar E-Line Media educatieve doch sfeervolle games kan maken. Op vraag van de Britse omroep BBC doen ze dat nog een keertje, met ditmaal de oceaan als achtergrond.
In Beyond Blue speel je een wetenschapster die van de oceaan haar specialiteit heeft gemaakt. De hele game vertoef je dan ook diep onder het water, met uitzondering van hier en daar een moment waarop je in je onderzeeër je onderzoek bij elkaar brengt.
Het spel speelt zich 15 jaar in de toekomst af en zoals je al kan vermoeden loopt niet alles van een leien dakje in de oceaan. Als onderzoekster trek je er dus op uit en ontdek je heel wat bekende en minder bekende zeewezens. Als speler zal je zo bewust en onbewust heel wat informatie bij elkaar krijgen over al die dieren. Voor veel mensen zal dat nieuw zijn, want we weten vaak toch minder van wat er zich onder water afspeelt dan op het land.
Zoals eerder vermeld is Beyond Blue gemaakt in opdracht van de BBC, die op zoek was naar een game die de sfeer en het idee van hun topreeks Blue Planet kon evenaren. Op het eerste zicht lijkt de ontwikkelaar daar in geslaagd, want met de sfeer zit het alvast goed. Er werd ook heel nauw samengewerkt met heel wat wetenschappers om alle informatie in de game zo nauwkeurig mogelijk te maken.
Een van de grootste uitdagingen voor een game als dit is om het educatieve samen te brengen met leuke gameplay. We hebben nog niet echt lang kunnen spelen, maar E-Line Media lijkt daar opnieuw wonderwel in te lukken. Als speler wil je maar wat graag de verschillende missies tot een goed einde brengen en voor je het weet heb je weer wat bijgeleerd. De missies die wij mochten spelen kwamen voornamelijk neer op het zoeken van bepaalde dieren, om die dan te taggen om zo hun gedrag te analyseren. Een beetje eentonig dus en we hopen dat er in de volledige game iets meer variatie komt.
Een ander probleem was de beweging onder water. De ontwikkelaars beseften maar al te goed dat heel wat spelers niet echt fan zijn van onderwaterlevels, laat staan een volledige game die zich in de oceaan afspeelt. E-Line Media heeft daarom gekozen voor een systeem dat ons heel hard doet denken aan de manier waarop vliegtuigen bewegen in games – er zal ook een inverted optie zijn – zonder dat je tegen de vlakte knalt wanneer je niets doet. Dan blijf je gewoon in het water dobberen. Voor ons kwam het na een minuutje wennen heel natuurlijk over.
Abzu was al GE-WEL-DIG IMO :D
Geplaatst op 2019-07-05 09:14:51