Hands-on: Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint
Waar Ghost Recon Wildlands zich afspeelde in een slechte karikatuur van Bolivia, heeft ontwikkelaar Ubisoft voor Ghost Recon Breakpoint een logischere keuze gemaakt; een fictioneel eiland waar ze helemaal los kunnen gaan. We reisden af naar de Aurora archipel.
Op de Aurora archipel vinden we Skell Technology, een gigantische corporatie die alles maakt wat ook maar een beetje met technologie te maken heeft; van computers tot oorlogsmachines. Dat laatste is exact wat een militaire groep genaamde de Wolves naar het eiland brengt. De Wolves staan onder leiding van ex-Ghost Cole D. Walker, gespeeld door Jon Bernthal, en houden de werknemers gegijzeld en gebruiken de technologie voor hun eigen gewin.
Dat we dit niet zomaar kunnen laten gebeuren staat buiten kijf. En dus reizen wij Walker achterna naar de Aurora archipel. We hebben tijdens de demo nog niet heel veel gezien van de omgeving, maar het voordeel van een fictionele locatie is dat je er mee kunt doen wat je zelf wilt. Zo is het relatief kleine eiland thuis voor veel verschillende gebieden; van bossen tot woestijn en van een actieve vulkaan tot besneeuwde bergtoppen. Aurora heeft het allemaal.
We stappen met twee andere journalisten en onder leiding van een ontwikkelaar in de legerschoenen van een Ghost-team. Wie bekend is met Wildlands, pakt ook zonder problemen Breakpoint op. De besturing is nagenoeg hetzelfde en veel eigenschappen zijn overgenomen uit de vorige game. Zo speel je nog altijd in teams van vier in een open wereld en zul je voordat je met je team een gebouw of gebied betreedt de boel moeten scouten met je drone.
Toch zijn er wel kleine verschillen. De game is meer gefocust op tactiek en overleven dan zijn voorganger. Omdat de Ghosts diep in vijandig gebied zitten is er zo goed als geen ondersteuning. Dit betekent dat Ghosts alles zelf zullen moeten ronselen; zo is het belangrijk dat je Ghost op z'n voeding en hydratatie let. Dit doe je voornamelijk in een kamp dat de Ghosts voor missies kunnen opzetten, de Bivouac. Hier kun je andere loadouts selecteren, maar krijg je ook de mogelijk om een tijdelijke bonus in te zetten. Denk hierbij aan zaken als bijvoorbeeld 5% meer pistol damage. Ook handig als je diep in vijandig gebied zit is de mogelijkheid om terwijl je op de grond ligt je om te draaien zodat je camouflage je lichaam bedekt. Het zorgt ervoor dat je vrijwel onzichtbaar bent voor de vijand.
We krijgen de missie om een wetenschapster uit een vijandig complex weg te halen. We gaan voorzichtig te werk naar instructie van de ontwikkelaar die mee is met ons team. Nadat we alles met een drone hebben gescout wordt er met een toorts een gat gebrand in het hek. We zijn binnen. “We moeten voorzichtig zijn in het complex, hou goed in de gaten waar de vijanden zijn en laten we stil te werk gaan.” Nog voor de developer zijn zin heeft afgemaakt rent de Franse journalist naar buiten en breekt de hel los. Bedankt François.
We hebben dus niet heel veel meer stealth-mechanieken kunnen ondervinden door de actie van onze collega, maar met de actie zit het wel goed. Van alle kanten worden we inmiddels beschoten door soldaten en drones en na meermaals gewond te zijn geraakt en onszelf te hebben opgelapt met bandages en injecties, bezwijken we. Geen man overboord gelukkig, zo lang er nog iemand van ons team in leven is – tot niemands verrassing is dit meer dan eens de ontwikkelaar – kunnen we weer respawnen.
Het is een hels gevecht om bij de wetenschapster te komen, maar uiteindelijk lukt het ons. “Het was handiger geweest als we de basis stil waren binnengegaan”, laat de ontwikkelaar ons nog subtiel weten. Staat genoteerd.