Dying Light 2
Dying Light 2
Begin 2015 kwam de Poolse ontwikkelaar Techland op de proppen met Dying Light, een open-world parkour zombiegame, die het beste van games als Mirror’s Edge mengde met het zombiegenre zoals we dat al jaren kennen. Volgend jaar krijgen we eindelijk een opvolger van de game, maar wij kregen de kans om Dying Light 2 al eens aan het werk te zien.
De sequel speelt zich 15 jaar na de originele game af en sindsdien is er flink wat veranderd. Het virus heeft zich aangepast en dus zijn er heel wat nieuwe soorten zombies opgedoken. Ondertussen probeert de samenleving zich te herstellen, maar dat is allesbehalve eenvoudig. In die wereld kruip jij in de huid van Aiden Caldwell, die in een stad leeft waar iedereen besmet is met het virus, ook hij. Gelukkig is er ondertussen al een manier gevonden om het virus te onderdrukken en kan Aiden min of meer normaal leven.
In de demo die we te zien kregen, zit de stad zonder water en moet je een of andere kolonel overtuigen om de stad meer water te sturen. Onderhandelingen lopen al snel fout en dus moet je binnendringen bij de kolonel.
Al snel wordt duidelijk dat het parkourelement in Dying Light 2 nog verder is uitgewerkt. Alles lijkt nog vlotter te gaan en met de toevoeging van de grappling hook kan je nu nog sneller grote stukken wereld overbruggen. Voeg daar dan nog de paraglider aan toe en je weet dat je bewegingsvrijheid flink de hoogte is ingegaan. Dat is ook nodig, want de stad waarin alles zich afspeelt is een stuk groter dan in de vorige game.
Ook de combat werd sterk uitgebreid, met nog altijd een grote voorliefde voor melee. Omdat je wapens nu ook kan modden, zit er een stuk meer variatie in de aanvallen. Gelukkig is er ook nog voldoende gore aanwezig, wat het toch net dat tikkeltje indrukwekkender maakt.
Waar Dying Light 2 echt in uitblinkt, is de hoeveelheid keuzes die je kan maken doorheen het spel, die ook echt impact hebben op het verdere verloop. De ontwikkelaar gokt dat je slechts de helft van de totale content gezien zal hebben na een eerste playthrough. Tijdens de demo zagen we hoe een bepaalde beslissing een nieuw gebied, samen met een geheel nieuwe zombie, blootlegde. Maak je een andere keuze, dan is het mogelijk dat je die nieuwe zombie nooit te zien krijgt.
De makers willen je ook constant aan het twijfelen brengen. Er is zelden een juiste keuze en als die er wel is, dan ligt ze zeker niet voor het grijpen. Wanneer verschillende personages tegen jou vertellen dat zij de "good guys" zijn, dan is het aan jou om te bepalen wie de waarheid spreekt en wie liegt. Het feit dat elke keuze bijzonder grote gevolgen kan hebben, maakt het eens zo spannend.
Om niet iedereen te verplichten alles verschillende keren te spelen, kan je ook aan de slag in de co-op, waarin tot vier spelers samen de stad kunnen ontdekken. Drie andere spelers voegen zich dan toe aan de stad van de host. Dat wil zeggen dat je ook meteen kan zien wat het gevolg is van bepaalde keuzes op een stad, zelfs al heb jij een andere optie gekozen.
Aangezien mijn backlog vind ik een release in 2020 zo erg nog niet. :P
Geplaatst op 2019-06-28 17:41:37
Dying Light vond ik echt wel goed, enkel wat repetitief. Deze ziet er beter uit. Ik ben geïnteresseerd.
Geplaatst op 2019-06-29 11:56:19
Inderdaad. Dying Light werd naar het einde steeds hetzelfde.. hopelijk wat aangepast met hun opzet in de tweede.
Geplaatst op 2019-06-29 12:37:31