Hands-on: Call of Duty: Black Ops 4
Call of Duty 4: Black Ops 4
Call of Duty heeft eigenlijk altijd maar om één ding gedraaid: de multiplayermodus. Treyarch heeft dan ook besloten om in Call of Duty: Black Ops 4 de singleplayer overboord te gooien en zich volledig te focussen op de multiplayer. Naast de nieuwe Battle Royale-modus (waarvan nog steeds niet bekend is met hoeveel man deze gespeeld wordt) bevat de game natuurlijk ook de traditionele multiplayermodi waarmee de serie groot is geworden. Wij mochten op de E3 een eerste blik werpen op de multiplayer van Black Ops 4.
Het mogen dan bekende modi zijn waarmee we aan de slag mogen, namelijk Hardpoint en Domination, maar dat betekent niet dat alles bij hetzelfde is gebleven. Treyarch heeft een aantal subtiele wijzigingen doorgevoerd. Zo bestaan bij voorgaande Call of Duty-games de meeste modi uit gevechten tussen twee teams van zes spelers. In Black Ops 4 wordt dit teruggebracht naar vijf tegen vijf. Dit zorgt ervoor dat maps wat minder druk zijn en je niet om elk hoekje een vijand tegenkomt, wat wellicht even wennen is voor veteranen. Tactisch nadenken en niet als een idioot rondrennen loont dan ook steeds meer in Black Ops 4. Wat overigens niet wil zeggen dat rondrennen als een idioot niet ook een werkende strategie is.
Tactische elementen komen ook terug in het vernieuwde Specialist-systeem. Net als in Black Ops 3 kun je kiezen uit verschillende specialisten met verschillende stijlen en vaardigheden tot hun beschikking. Zo keren bekende specialisten terug, bijvoorbeeld Seraph die een dodelijke revolver tot haar beschikking heeft en een mobiel spawnpunt kan neerzetten om je team dichterbij hun doel te brengen. Er zijn ook nieuwe specialisten zoals Crash, een specialist die teamgenoten kan ondersteunen door ze te healen en te voorzien van extra munitie. Het combineren van de verschillende vaardigheden van de specialisten kan voor verrassende resultaten zorgen. De boodschap is duidelijk; het teambelang gaat boven het individuele belang in Black Ops 4.
Een andere grote aanpassing is dat je levensbalk niet langer automatisch wordt aangevuld. Elke speler krijgt de mogelijk om zichzelf te healen met een druk op de knop. Op de vaardigheid zit een cooldown en wanneer je jezelf healt ben je tijdelijk kwetsbaar. Je zult dus goed moeten nadenken waar en wanneer je jezelf healt.
Ook het bekende pick 10-systeem keert terug, zei het met wat kleine aanpassingen. Je krijgt 10 punten die je kunt besteden aan wapens en toebehoren, granaten, perks en andere uitrusting. Niets wereldschokkends. Het enige verschil met de voorgaande edities die gebruik maken van dit systeem is dat niet alle wapens dezelfde attachments hebben. Dit moet er volgens Treyarch voor zorgen dat alle wapens uniek aanvoelen – iets wat zal moeten blijken wanneer we langer met de game aan de slag mogen.
Uiteindelijk speelt Black Ops 4 niet heel anders dan we hadden verwacht. Jetpacks en wallrunning zijn verdwenen uit de game, dus potjes voelen minder chaotisch aan, ook omdat er minder spelers in de maps rondlopen. Het zorgt ervoor dat de snelheid net even iets lager ligt dan in Black Ops 3, maar nog steeds hoog genoeg dat Call of Duty-veteranen zich meteen thuis zullen voelen.