Dying Light 2
Dying Light 2
15 jaar nadat een verschrikkelijk virus er voor zorgde dat de nachten niet meer dienen om rustig te slapen, maar momenten zijn waarop je steevast moet vrezen voor je leven, bevinden we ons met Dying Light 2 in The City. Opnieuw is het je taak om te overleven, maar nu krijg je ook heel wat te maken met de andere stadsbewoners.
In Dying Light was er nog wat sprake van een wereld in verval, in Dying Light 2 is de chaos compleet. Regeringen zijn compleet verdwenen en kleine groeperingen bepalen in hun gebied wat er gebeurt en hoe alles gebeurt. In die wereld moet jij als speler zien te overleven.
The City, de wereld waarin alles zich afspeelt, is door de ontwikkelaars duidelijk samengesteld om het parkoursaspect van de gameplay goed naar voren te laten komen. Je kan overal op en over klimmen om zo uit de handen van je vijanden te blijven. Er zijn ook verschillende puzzels op dat vlak toegevoegd voor de speler. Om je daar mee te helpen beschikt Dying Light 2 ook over het dubbel aantal parkoursmoves ten opzichte van de eerste game. Die zal je ook nodig hebben, want de map is vier keer groter dan alles van de eerste Dying Light samen, en dan hebben we het ook over de DLC.
Je kan ook een flink pak gebouwen binnenin bezoeken, maar hou er dan wel rekening mee dat zich er flink wat monsters in kunnen verschuilen doorheen de dag. Zij hebben het immers niet zo begrepen op zonlicht en zoeken doorheen de dag dus beschutting in afgesloten ruimtes.
Ook zoals in de eerste game zal je op vlak van combat vooral gebruik maken van meleewapens, maar dat zou allemaal een stuk uitgebreider moeten zijn dan in de eerste game. Die zal je nodig hebben, want niet enkel de Infected zullen 's nachts een probleem voor je zijn. Overdag krijg je te maken met een flink aantal bendes die het zo niet op je hebben begrepen.
De grootste nieuwigheid in deze game is ongetwijfeld de invloed die je hebt op de wereld rond je heen. Zo zagen we in de demo hoe een bepaalde groep de controle had over de watervoorraad in The City. Als speler kan je daar even in tussenkomen. Ofwel help je hen en wordt water een schaarste, ofwel geef je ze een zetje van een klokkentoren en wordt water voor iedereen beschikbaar. De keuze die je op dat moment maakt, zal dus gevolgen hebben voor de rest van de game.
De eerste keuzes die we op dat vlak te zien kregen, kan je plaatsen in de categorie waarbij je kiest tussen A of B. De uitkomst is in dat geval dan ook A of B. Het is dus nog de vraag in welke mate de verschillende keuzes voor meerdere vertakkingen zorgen in het verhaal, dat mee werd geschreven door mensen die hebben meegewerkt aan The Witcher 3. Voor spelers die nogal eens durven twijfelen over hun keuzes, hebben we trouwens goed nieuws. De ontwikkelaars hebben ons beloofd dat je later in het spel op een bepaalde manier elke keuze nog ongedaan zal kunnen maken. Heb je dus berouw dat je hebt gekozen voor die nozem die water tegen een hoge prijs verkoopt, dan kan je het misschien nog goedmaken.