Hands-on: The Crew 2
The Crew 2
[preview door Brent]
Met The Crew 2 keert Ubisoft terug naar het uitgestrekte USA in dit vervolg op The Crew. Ivory Tower, de dochteronderneming van Ubisoft die de ontwikkeling van het spel op zich nam, lijkt geluisterd te hebben naar de gemengde reacties op het origineel verbeterd op verschillende vlakken voor een aangename en vloeiende game-ervaring.
Verhalen zijn nooit de allersterkste kant geweest van racegames. Waar het origineel een vaak ondermaats, dan weer overdreven wraakplot gebruikte om je door de Verenigde Staten te loodsen, biedt deze nieuwe installatie een frissere en minder serieuze ervaring. In de demo die we te spelen kregen, maakten we namelijk kennis met de Live Extreme Series.
In de Live Extreme Series wordt je character namelijk gebombardeerd tot rookie racer die het wel eens zou kunnen maken in de racing wereld. In speciale events zal je jezelf moeten bewijzen door je tegenstanders of de tijd te verslaan voor het oog van de camera’s, in races die alle onderdelen van de game benutten. Op het ene moment rijd je door het moerasland in de buurt van Miami, om daarna de lucht in te vliegen en wat acrobatische kunstjes uit te voeren. Neem daarna nog een duik in het water om met je speedboot over de finishlijn te scheuren. Meer van deze events speel je vrij door simpelweg races en verschillende disciplines in de gigantische open wereld uit te voeren. Stel alleen de tv-maatschappij die deze events organiseert niet teleur, anders kan je carrière wel eens sneller gedaan zijn dan je zelf denkt.
Daarnaast leerden we ook de vier families kennen die in de wereld van The Crew 2 aanwezig zijn. Zo zijn er de Street Racers, die hun thuisbasis hebben in Los Angeles en de Off-Roaders, die opereren in en rond Las Vegas. De Freestylers huizen dan weer in het zuidelijke deel van het land en het Pro-Racingclubje huist in New York. Elk hebben ze hun eigen specialisatie, zoals de namen een beetje weggeven, en elk hebben ze hun eigen types van races en andere events die je kan doen. Natuurlijk heeft ook elke familie een nogal arrogante ‘beste’ racer. Het is dan ook aan jou om zo goed te worden dat je hem of haar in het stof doet bijten.
Van overvloedig racen, vliegen en varen kan iedereen al wel eens moe worden. Daarom geeft Ivory Tower elke speler dan ook hun eigen persoonlijke appartementje in hartje Miami. In deze hub kan je je favoriete wagen, boot en vliegtuig tentoonstellen, ze aanpassen naar je eigen voorkeur en ook je eigen character customizen. Naarmate je beter en beroemder wordt, zal dit appartement ook mee evolueren om je luxueuzere levensstijl beter aan te vullen. Spijtig genoeg voelt deze hub wat overbodig aan, aangezien je de voertuigen ook on the fly kan aanpassen en je je personage ongeveer 90% van de tijd niet ziet.
De wereld van The Crew 2 werd speciaal heropgebouwd om de voertuigen zo goed mogelijk te doen gedijen in alle verschillende omgevingen van de Verenigde Staten. De verschillende landschappen zien er dan ook prachtig uit en ook de schaal van het spel is onvoorstelbaar groot. De steden voelen doorleefd en bevolkt aan en de moerassen, bossen en woestijnen zijn zowel uitgestrekt als prachtig om doorheen te cruisen.
Ook de gameplay zelf complimenteert deze uitgebreide wereld. Ivory Tower bewees met The Crew al dat ze weten hoe ze een goede racegame moeten maken, maar met deze tweede versie hebben ze dit nogmaals bevestigd. Alle voertuigen voelen anders aan en bewegen ook zo, dit allemaal zonder een generaal vloeiend gevoel te verliezen. Ook de auto’s, vliegtuigen en boten onderling bewegen zich op een bepaalde manier en laten zich dan ook anders besturen, wat de ervaring telkens anders maakt.
Het fast-favsysteem is één van de andere nieuwe dingen die geïntroduceerd worden in The Crew 2. Hiermee kan je namelijk waar en wanneer dan ook wisselen tussen je favoriete land-, lucht- of watervoertuig door middel van een druk op de knop. Als je houdt van freeroam zal dit zeer van pas komen, maar als je vooral focust op de verschillende events zal dit systeem eerder een gimmick worden, aangezien je voor een race of dergelijke automatisch in het passende voertuig wordt geplaatst.
Co-op maakt ook zijn terugkeer, maar lijkt dit keer beter geïntegreerd dan in het origineel. Samen in een race springen met vrienden is intuïtief en gemakkelijk en ook het vinden van andere spelers in de wereld leek vlekkeloos te verlopen. Natuurlijk zal het afwachten blijven tot de officiële release om te kijken of dit ook zo stabiel zal blijven.