Battlefield baas zegt dat Call of Duty bestaat omdat EA een bende eikels waren
Battlefield-baas Vince Zampella heeft in een nieuw interview opvallend openhartig uitgehaald naar zijn voormalige werkgever Electronic Arts. Volgens hem is de succesvolle Call of Duty-reeks “alleen ontstaan omdat EA een bende eikels waren”.
In gesprek met GQ blikte Zampella terug op zijn carrière en de toekomst van Battlefield 6, maar ook op het prille begin van zijn loopbaan in de militaire shooterwereld. Nog vóór hij iets met Battlefield te maken had, werkte hij aan de klassieke Medal of Honor-serie bij studio 2015 Inc., waar hij meewerkte aan Medal of Honor: Allied Assault.Dit is een titel die vaak wordt gezien als een van de beste Tweede Wereldoorlog shooters ooit.
Na het succes van die game besloot EA echter om de ontwikkeling van Medal of Honor intern te halen, waarmee de originele ontwikkelaars plots op straat stonden. Zampella en een aantal collega’s richtten vervolgens Infinity Ward op, en tekenden kort daarna bij Activision Blizzard om een nieuw project te maken met als interne werktitel “MoH Killer”. Dat project groeide uit tot het eerste Call of Duty, waarmee de basis werd gelegd voor een van de grootste gamefranchises ter wereld.
Zampella’s scherpe uitspraak over EA is nieuw, maar het verhaal zelf is niet onbekend. Al in 2013 vertelde voormalig Infinity Ward-artiest Justin Thomas in een interview met MCV dat het team destijds “onbetaalde milestones had geleverd” en zonder geld dreigde te vallen. “De studio stond op het punt te sluiten,” zei Thomas. “Onze president Grant Collier stuurde een noodsignaal uit naar alle grote uitgevers, en binnen een paar dagen reageerde Activision met een aanbod.”
De rest is geschiedenis: Call of Duty groeide uit tot de dominante naam in het genre, terwijl Medal of Honor langzaam in de vergetelheid verdween. Ironisch genoeg is Zampella inmiddels aan het hoofd van Battlefield gezet, de serie die juist probeert op te boksen tegen Call of Duty.