Batallion 1944
Batallion 1944
Tijdens Gamescom konden we al even proeven van Battalion 1944, dat in 2016 voldoende centjes bij elkaar wist te sparen op Kickstarter, en toen wist het naar meer te smaken. Gelukkig hadden we dit weekend toegang tot de gesloten bèta en konden we iets langer spelen dan het snelle kwartier op Gamescom. Voor ontwikkelaar Bulkhead Interactive was dit een eerste grote test voor de aankomende Early Access release begin volgende maand.
Met de gesloten bèta kregen we toegang tot enkele mappen en twee game modi, namelijk Casual en Competitive. Met de Casual-mode kregen we toegang tot drie verschillende types:Team Deathmatch, Capture The Flag en een soort van Conquest. Tijdens de bèta werd steeds random een van die types geselecteerd. Hopelijk wordt dit naar de release toe opengetrokken, zodat je zelf kan kiezen welk type je wil spelen. Met de release mogen we ook een drietal extra modi verwachten. Veel nieuw is er niet te zeggen over deze drie types, aangezien ze geen unieke elementen bevatten om ze speciaal te maken.
Met de Competitive-mode krijg je toegang tot de Wartide-mode die het een en ander uniek heeft. Om te beginnen moet je voldoende tijd vrijmaken, want een match kan wel tot 30 minuten van je tijd in beslag nemen, wat toch een pak langer is dan de normale modi. Wartide kan je het best vergelijken met Search And Destroy, maar dan met een unieke economie voor wapens. Het ene team moet een bom zien te planten op een van de twee locaties, terwijl het andere team dit probeert tegen te houden. De ontwikkelaar voorziet hier een uniek element dankzij een soort van economie op vlak van de wapens en gadgets.
Je hele team heeft een bepaald aantal punten dat het kan spenderen aan wapens en granaten/rookgranaten. Uiteraard krijg je een standaardklasse waarvoor je niks moet betalen en je ook niks zal verliezen als je sterft. Voor de overige klassen zit het echter anders in elkaar. Als voorbeeld nemen we de sluipschuttersklasse. Je team krijgt in het begin bijvoorbeeld 3 punten voor deze klasse, maar dit geldt voor de hele match. Wanneer iemand deze klasse selecteert, zakt de beschikbaarheid naar 2. Sterf je dan zal deze sluipschutterskaart op de grond vallen. Wanneer een teamgenoot deze kaart alsnog kan oppikken, krijg je het punt terug. Lukt dat niet, dan is die ene sluipschutter voor altijd verloren en kan je er dus minder inzetten.
Je moet dus goed afspreken wie wat neemt en op welk moment, want wanneer je in het begin alle beste klassen begint te nemen en uiteindelijk kwijtraakt, dan zal je naar het einde van de match het steeds moeilijker krijgen om de vijand te bevechten. We moeten zeggen dat hier wel toekomst in zit, maar er is nog wat werk aan. Dit geldt ook voor de mappen waarop we speelden. Die zijn redelijk klein en missen soms nog wat afwerking. Op dit ogenblik is ook het sluipschuttersgeweer heer en meester op het slagveld. Het vergt enige skill, maar wanneer het zich in goede handen bevindt, kan je er weinig tegen doen. Verder hadden we gedurende de gesloten bèta redelijk wat last van crashes, maar in het spel zelf vonden we niet meteen brekende bugs terug, enkel een aantal schoonheidsfoutjes. We hopen dat dit dan ook opgelost is tegen de Early Access release.