Hands-on: Assassin's Creed Origins
Assassin's Creed Origins
Elk verhaal heeft een begin, elke geheime organisatie een oorsprong. Dat is niet anders in Assassin’s Creed. Nadat we eerder al kennis maakten met enkele legendarische assassijnen is het nu tijd voor de man waarmee alles begon in Assassin’s Creed Origins. Daarvoor moeten we naar het oude Egypte.
Het begin van de assassijnen valt een beetje samen met het einde van het grote Egypte. De game speelt zich af in 49 voor Christus, in een tijd waarin Cleopatra farao is en onder grote druk staat van het steeds maar verder oprukkende Romeinse Rijk. Het ooit overheersende Egypte is in verval en krijgt dan ook nog eens te maken met de Order of the Ancients, die de bevolking onderdrukt en uitbuit.
Het is in die setting dat we kennis maken met Bayek. Hij is eigenlijk een soort sheriff in Egypte, die er alles aan doet om de orde te handhaven en er voor te zorgen dat de bevolking op een eerlijke manier wordt behandeld. Wanneer hij zonder het te weten te maken krijgt met de Order of the Ancients wordt hij meegezogen in een verhaal waarvan wij nu al weten dat het immens grote proporties zal aannemen.
Zoals gezegd speelt Assassin’s Creed Origins zich af in Egypte en dat doet het op een bijzonder overtuigende manier. Van bij de start krijg je in principe de hele map voor je kiezen, waar je zonder problemen tientallen uren zal kunnen ronddwalen. Tijdens onze speelsessie was dat voorlopig niet zo en kregen we een kleiner stukje ter beschikking. Daaruit konden we wel al opmaken dat er heel wat te doen zal zijn in de wereld van Origins. Wij konden immers al vier uur aan de slag met de game en zelfs dan konden we slechts een deeltje van de missies die beschikbaar waren afronden.
Het Egypte in de game is niet enkel vrij groot, maar ook bijzonder levendig. Elke NPC leidt immers zijn eigen leven. Je zal dus niet meer 30 keer voorbij dezelfde man kunnen lopen, terwijl die dag en nacht hetzelfde staat te doen. Dat heeft ook zijn effect op bepaalde missies, die bijvoorbeeld enkel ’s nachts kunnen worden afgewerkt.
Nu, een grote mooie wereld waarin de mensen zich relatief realistisch gedragen is allemaal heel leuk, maar je bent er natuurlijk weinig mee als de game niet fijn speelt. Daarom werd ook de gameplay in Assassin’s Creed Origins stevig aangepakt. De basis is natuurlijk nog altijd hetzelfde, maar wie eerder al een game uit de reeks speelde, die zal snel voelen dat het nu een pak anders aanvoelt.
De meest opvallende vernieuwing is misschien wel te vinden in de combat. Vroeger was dat vooral een spelletje van wachten op de aanval van je tegenstander om dan een counter te plaatsen. Het was ook veel te eenvoudig om een pak vijanden die je omsingelden te verslaan. Dat is nu niet meer het geval. De combat in Origins is een stuk vloeiender en vijanden maken het je een pak minder eenvoudig. Meer dan eens moesten wij het op een lopen zetten om te overleven en zomaar een groep vijanden in sprinten om ze dan snel een kopje kleiner te maken, is er niet meer bij.
Gelukkig krijg je nu wel de toegang tot heel wat meer wapens. Als Bayek kan je steeds vier wapens ter beschikking hebben: twee meleewapens en twee ranged wapens. Met een simpele druk op de knop kan je tijdens de combat heel snel wisselen tussen die wapens. Daarbij is het als speler belangrijk om een combinatie samen te stellen die je toelaat verschillende situaties te overleven. Twee bogen waarmee je van op grote afstand een vijand kan verslaan komen niet echt van pas wanneer die vijand je van op een meter aanvalt. Kom je tegen een kwieke tegenstander, dan is het ook niet bepaald handig dat je staat te zwaaien met een zware bijl die hem tijd en ruimte geeft om vol aan te vallen.
In Assassin’s Creed: Origins zal je in de wereld dan ook heel wat meer wapens tegenkomen. Die moet je niet enkel kopen, maar kan je ook vinden bij dode vijanden of gewoon krijgen na een geslaagde missie. Wij waren vooral fan van een bepaalde boog die in één keer een drietal pijlen afschoot en fungeerde als een soort shotgun. Ook de dual swords waren bijzonder leuk om mee aan te vallen, maar dat zorgde er wel voor dat we ons schild niet konden gebruiken en dus vatbaar waren voor aanvallen.
Heb je trouwens een wapen dat je graag gebruikt, dan moet je niet vrezen dat je het snel moet afstaan. Je kan wapens ook upgraden. Er zijn ook rare en legendary versies, die wat extra bonussen geven.
Het uitgebreide wapenarsenaal is niet het enige punt waar Assassin’s Creed Origins meer een RPG is geworden dan zijn voorgangers. Bayek heeft ook veel meer skills dan zijn voorgangers (of nakomelingen). Die zijn verdeeld over drie skill trees die je toelaten om een personage te ontwikkelen dat past bij je speelstijl. Daarnaast kan je nog een aantal upgrades doorvoeren om bijvoorbeeld meer health te hebben of meer schade aan te richten met je wapens.
Een andere grote nieuwigheid in Assassin’s Creed Origins is de adelaar Senu, die de oude Eagle Vision vervangt. Je band met Senu is immers zo groot, dat je door zijn ogen kan kijken. Kom je bij een vijandig kamp terecht, dan kan je hem de lucht insturen om vijanden te spotten en aan te duiden. De uitkomst is niet zo anders dan bij het oude systeem, maar het voelt allemaal wel wat interactiever. Het is toch leuker om even Senu, die eigenlijk dienst doet als drone, te gebruiken, dan gewoon even op een knop te drukken en snel alles te weten over je omgeving.