Hands-on: The Evil Within 2
The Evil Within 2
Soms zijn er van die games waarbij je jezelf afvraagt of de ontwikkelaar wel goed bij z’n hoofd is. Niet omdat de game zo slecht is, maar wel omdat de inhoudt zo verontrustend is, dat die niet kan gemaakt zijn door iemand die ze nog alle vijf op een rij heeft. The Evil Within was zo’n game en de opvolger blijkt op dat vlak niet echt aangenamer te worden.
In The Evil Within 2 kruip je opnieuw in de huid van politieman Sebastian Castellanos. We zijn drie jaar na de gebeurtenissen in de eerste game en hij moet tegen wil en dank opnieuw aan de slag met Mobius om de mensen achter STEM aan te pakken. Hij heeft immers ontdekt dat zijn dochter waarschijnlijk nog in leven is en kan dus niet anders dan naar haar op zoek te gaan.
Bij die zoektocht kom je als speler opnieuw in een wereld terecht waar niets is wat het lijkt en waar het gevaar achter elke hoek kan schuilen. Je zal dan ook steevast op het verkeerde been worden gebracht en vrijwel nooit weten wat nu de realiteit is en wat zich in je hoofd afspeelt.
Net als in de eerste game krijg je ook te maken met flink wat vijanden die het niet echt op je hebben begrepen. Daarbij is vooral belangrijk om te weten dat Castellanos maar een simpele politieman is. Hij kan overweg met wapens, maar is zeker geen superheld. Ook later in de game, wanneer je al heel wat upgrades hebt kunnen uitvoeren, wordt hij niet oppermachtig. Dat is belangrijk om te weten, want je zal meer dan eens er voor moeten kiezen om vijanden te ontwijken.
Stealth is dan ook heel belangrijk in de game, want als je betrapt wordt, zal je waarschijnlijk moeten gaan lopen. Aangezien Castellanos maar over een beperkte hoeveelheid stamina beschikt, kan je ook niet zomaar even uren aan een stuk het op een lopen zetten.
Naast het feit dat je niet supersterk bent, beschik je ook niet over een onuitputtelijk arsenaal aan munitie voor je wapens. Je kan dan wel kogels of pijlen voor je kruisboog craften, dat wil niet zeggen dat je zomaar op alles en iedereen kan schieten. Vijanden afleiden en ze in stealth in één klap doden, is beter dan gewoon rechtstreeks voor de aanval te kiezen.
Tijdens onze preview kregen we ook meteen een aantal boss fights voorgeschoteld. Ook hier geldt de regel dat je zelden vol voor de aanval kan kiezen. Je moet je moment afwachten en voor de juiste tactiek gaan. Ligt er een auto op zijn zij waar benzine uit spuit, dan kan je vijanden in de val lokken en ze in lichterlaaie zetten.
Daarbij moet je natuurlijk wel je hoofd bij het spel kunnen houden, want de vijanden zijn allesbehalve normaal te noemen. Een monster dat bestaat uit een hoop samengeraapte ledematen en een cirkelzaag of fotocamera die een eigen leven is gaan leiden en de tijd met een flits kan stilzetten, je zou voor minder in je broek doen.
Een nieuwigheid in The Evil Within 2 is het gebruik van de communicator, waarmee je bepaalde signalen kan opvangen. Dat is niet alleen belangrijk voor de verhaalmissies, maar het staat je ook toe om zijmissies te ontdekken. Bekijk het als een soort kompas, die aanduidt waar er ongeveer iets te vinden is. Je zal de communicator wel af en toe moeten bovenhalen om te weten of je nog op het juiste pad bent, want de signalen worden niet op een minimap op je scherm weergegeven.