Hands-on preview: Phantom Doctrine
Phantom Doctrine
Tactische games zoals bijvoorbeeld XCOM zijn nooit echt weggeweest, maar in 2012 blies Firaxis Games met XCOM: Enemy Unknown het genre toch nieuw leven in. Sindsdien hebben we al een flink aantal games gezien die hun eigen draai geven aan het genre. Dat is ook het geval in Phantom Doctrine, dat ons naar de tijd van de Koude Oorlog brengt om daar een diepgaand complot te ontrafelen.
Het verhaal van Phantom Doctrine draait rond The Cabal, een geheime organisatie die op een groot complot is gestuit. Er is immers een bepaalde kracht aan het werk die wereldleiders tegen elkaar opzet en conflicten uitlokt, in een poging om heel de wereld te domineren. Geen echt verfrissend verhaal, maar dat is in dit soort games ook niet meteen het belangrijkste. Het verhaal is vooral een achtergrond waartegen de gameplay kan worden geplaatst.
De eerste minuten van die gameplay komen ons bekend voor: tijdens missies werkt het grootste deel immers zoals we dat gewend zijn van XCOM. Dat is ook niet verrassend als de ontwikkelaars zelf toegeven dat ze daar hun inspiratie hebben gehaald. Het is ook geen probleem, want XCOM werkt en dus is het niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Phantom Doctrine een zuivere kopie is. De game voegt een aantal aspecten toe die vrij uniek zijn. Zo beschik je tijdens missies ook over spionnen die al zijn geïnfiltreerd in de locatie waar je doel zich bevindt. Die spion kan gewoon vrij bewegen en zal niet in de problemen komen, als hij niks verdacht doet. Wil je dus al even het alarmsysteem uitschakelen, dan kan dat, maar zorg er wel voor dat niemand je ziet.
Je kan daarnaast ook hulp van buitenaf oproepen. Zo heb je een vaardigheid waarbij je een sniper kan inschakelen om dat ene lastige doelwit sneller uit te schakelen. Die vaardigheden kan je natuurlijk niet aan de lopende band gebruiken, maar ze komen wel van pas in een penibele situatie.
Natuurlijk beschik je in Phantom Doctrine ook over je eigen basis, die je kan uitbouwen naar je eigen wens. Daarbij moet je wel met een aantal zaken rekening houden. Zo kan je basis ontdekt worden, waardoor je simpelweg zal moeten verhuizen. Daardoor verlies je natuurlijk wel een pak voordelen. Als je ontdekt wordt, is dat vaak de schuld van een mol in je organisatie. Daarom heb je in je basis ook de mogelijkheid om spionnen te ondervragen. Denk je dat een van je hulpjes een dubbelspion is, dan kan je dat zo ontdekken. Nog handiger is dat je spionnen van de tegenpartij naar je eigen kant kan overhalen of zelf kan inzetten als dubbelspion. Het maakt de intriges er alleen maar groter op.
Phantom Doctrine heeft ook een eigen manier waarop nieuwe missies kunnen worden ontdekt. Tijdens missies moet je immers informatie verzamelen, die je daarna aan elkaar moet linken. Dat doe je door alle info te bekijken en zelf de verbanden te leggen. De game kiest er dus niet voor om je gewoon een nieuwe missie te geven wanneer je een missie tot een goed einde hebt gebracht, maar het voegt daar nog een extra stap toe. Verwacht je niet aan bijzondere moeilijke puzzels, maar het is wel een leuk tussendoortje tijdens het spelen.