Hands-on preview: Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Nintendo is nogal beschermend wat betreft haar personages. Des te groter was de verrassing toen bekend werd dat de Japanse uitgever de handen ineensloeg met het Franse Ubisoft om de werelden van Super Mario en Ubisofts Rabbids bij elkaar te brengen. Een nog grotere verrassing is dat het daadwerkelijk een leuke game oplevert.
Mario + Rabbids: Kingdom Battle is een turn-based strategiegame à la XCOM waarin de bewoners van het Mushroom Kingdom te maken krijgen met een invasie van een groep hyperirritante konijnen, de Rabbids. De meeste Rabbids zorgen meteen voor totale chaos, maar een select groepje slaat de handen met de lokale bewoners ineen om de ongenode gasten terug te sturen naar hun eigen wereld. Deze Rabbids werken niet alleen samen met Mario en zijn vrienden, maar zijn ook nog eens imitators van Mario, Peach, Luigi en Yoshi. Zo is de Rabbid-versie van Princess Peach gehuld in dezelfde jurk en neemt ze constant selfies tussen het blèren door.
We hebben het niet zo op het geschreeuw van de konijnengroep, maar gelukkig komt het buiten de tussenfilmpjes vooralsnog niet veel aan bod. Je loopt in een samengestelde groep van vier achter elkaar door de wereld heen in de zogenaamde Exploration Mode. Hierin kom je af en toe puzzels tegen en kun je muntjes verzamelen, maar het lijkt niet veel meer te zijn dan een overbrugging tot de hoofdmoot van de game.
Die hoofdmodus bereik je wanneer je in de Exploration Mode door twee zwarte Rabbid-piratenvlaggen heenloopt: de Battle Mode begint. Wanneer je het slagveld betreedt, gaat de game over in een turn-based strategiegame. Het strijdtoneel is bezaaid met halve en hele blokken waar jouw personages dekking achter kunnen zoeken. Halve blokken hebben logischerwijs ook maar de helft kans om de aanval van de tegenstander te blokkeren.
Wanneer het jouw beurt is, mag je jouw teamleden binnen een bepaalde afstand verplaatsen. Op zich niets nieuws onder de zon, maar een leuke toevoeging is de mogelijkheid om de handen ineen te slaan met je teamgenoten. Door een teamgenoot te selecteren kun je een personage via een Team Jump het halve speelveld over lanceren. Heel handig wanneer je vijanden wilt flanken bijvoorbeeld.
Positionering is sowieso belangrijk, want vijanden zitten natuurlijk ook verscholen achter de blokken op het speelveld. Via witte pijpen die op verschillende plekken op het strijdtoneel zitten, krijg je nog een optie om je personages strategisch te positioneren achter de vijanden.
Je kunt tijdens deze beweegfase zelfs nog schade uitdelen. Personages kunnen een tegenstander in de loop tackelen om vervolgens veilig achter een blok dekking te zoeken. Al deze technieken zorgen ervoor dat de game opvallend veel dieper is dan het uiterlijk doet vermoeden. Zo kun je een personage lanceren via een Team Jump, een vijand tackelen om vervolgens nog een witte pijp in te gaan en weer aan 'jouw kant' van het speelveld plaats te nemen. Het zorgt voor een enorm leuke variatie op het bekende turn-based strategiegenre.
Daarnaast zijn er in verschillende strijdtonelen ook nog exploderende blokken of blokken die voor een stun of een push back zorgen geplaatst en kun je nieuwe wapens kopen voor je personages met verzamelde muntjes. Achter het lieflijke uiterlijk zit een game die voelt als een frisse wind door het turn-based genre. Het zal misschien niet zo diepgaand zijn als XCOM, maar alles wijst er op dat de samenwerking van de Italiaanse loodgieter en de irritante konijnen wel eens een hele succesvolle kan worden.