Hands-on preview: Outcast: Second Contact
Outcast: Second Contact
Je weet het of je weet het niet, maar in 1999 kwam de Belgische ontwikkelaar Appeal op de proppen met de game Outcast en die was een overweldigend succes, althans bij de critici. Ondanks de goede reviews werden er slechts een klein half miljoen stuks van de game verkocht. Nu, bijna 20 jaar later, wagen de originele ontwikkelaars zich aan een tweede poging.
In 2013 slaagde ontwikkelaar Appeal er immers in om het IP terug in handen te krijgen, waarna ze besloten om naar Kickstarter te trekken. Die campagne was echter geen succes en het was wachten op de hulp van Bigben Interactive als uitgever, om echt werk te maken van een volledige remake van Outcast. Outcast: Second Contact was geboren. De game moest oorspronkelijk al in maart van dit jaar uitkomen, maar werd uitgesteld naar september van dit jaar. Wij konden de game wel al eens van dichtbij bekijken.
Wat onmiddellijk opvalt, is dat Outcast: Second Contact niet kan verbergen dat het eigenlijk een oude game is. Daarbij heeft het de problemen die we op dat vlak wel vaker zien: matige graphics en geen al te beste animaties. Ook de menu’s en de manier waarop je met NPC’s communiceert voelen nogal ouderwets aan.
Dat wil niet zeggen dat Outcast: Second Contact geen positieve punten heeft. Zo krijg je toegang tot een uitgebreide wereld die bestaat uit zes verschillende locaties. Daar mag je vrij in rond bewegen, al kan het dan wel zijn dat je in contact komt met vijanden die flink te sterk voor je zijn, maar in theorie heb je dus de volledige vrijheid.
Doorheen de wereld kan je met elke NPC contact maken en allemaal hebben ze wel een verhaal te vertellen. Met de regelmaat van de klok krijg je zo ook een zijmissie te pakken. Exploratie is dus een bijzonder belangrijk onderdeel van de game en alles samen moet je ongeveer 50 uur kunnen spenderen in de wereld van Outcast.
Daarnaast is er natuurlijk ook een hoofdverhaal, waar je in de huid kruipt van Cutter Slade. Hij is terecht gekomen op een buitenaardse wereld in een parallel universum, nadat een slechte link tussen de twee werelden ervoor heeft gezorgd dat zowel de aarde als Adelpha, de buitenaardse wereld, in gevaar zijn. Bij zijn aankomst op Adelpha wordt Cutter onthaald als een soort Messias en gaat het hele avontuur van start. Daarin moet hij zowel de lokale bevolking helpen om te ontsnappen van een onderdrukker alsook verhinderen dat beide werelden vernietigd worden.
Zoals het hoort in dit soort game, hebben al je acties ook gevolgen. Besluit je om bepaalde missies op een slechte manier aan te pakken, dan kan dat zorgen voor slechte relaties met andere personages in het verhaal. Natuurlijk kan het ook anders uitpakken, waardoor je net op een goed blaadje komt te staan en je wat voordelen krijgt dankzij je eerder acties.
Wanneer we aan de ontwikkelaars vragen welk aspect van de game het hardste veranderd is, dan beginnen beide aanwezige heren spontaan over de combat. Die was in het origineel blijkbaar nogal pittig en misschien zelfs te moeilijk. Daarom bewegen kogels van vijanden nu iets trager, waardoor je als speler ook de mogelijkheid om ze te ontwijken. Daarnaast zijn de vijanden wel iets slimmer geworden en zullen ze je tactisch proberen aan te pakken. Als ze merken dat ze in de meerderheid zijn, dan zullen ze je flanken. Krijg jij echter de bovenhand, dan hebben ze er geen probleem mee om zich terug te trekken.
Ook de HUD werd danig aangepast, om de speler zo iets meer informatie te geven over wat er allemaal aan de gang is in de wereld. Spelers van de originele game waren overtuigd van de diepgang van die wereld, maar vonden dat ze vaak aan hun lot werden overgelaten en dat het moeilijk was om alles te blijven volgen. Dat moet nu beter zijn.
Dat er een remake komt van Outcast heeft volgens de makers een aantal redenen. Om te beginnen wilden ze nu de game maken die ze altijd hebben willen maken en gaat het niet over een simpele cash grab. Dat lijkt ons ook duidelijk, aangezien we niet denken dat Outcast zo’n grote naam is dat er zonder problemen miljoenen van verkocht zullen worden. Daarnaast moet Outcast: Second Contact de start zijn van een reeks games die zich in dezelfde wereld afspelen. Om nieuwe fans niet zomaar in het diepe te smijten met een vervolg op het origineel, werd besloten om dat origineel eerst terug op de markt te brengen, zonder gamers te verplichten om een game die bijna 20 jaar oud is opnieuw te spelen zoals die toen was.