HANDS-ON: Quake Champions
Quake Champions
Het is ondertussen meer dan twintig jaar geleden dat Quake voor het eerst het daglicht zag. Het first person shooter genre stond nog in zijn kinderschoenen, maar toch werd er toen al lustig op los gefragd. Hetzelfde gevoel terugbrengen voor de oude rotten en ondertussen toch de nieuwe generatie aanzetten tot Quake, dat is geen gemakkelijke opgave. Bethesda waagt zich toch aan een nieuwe Quake game, na de teleurstellende multiplayer van Doom vorig jaar. Benieuwd of ze het deze keer wel gelukt is?
Wie zich de dagen herinnert dat gamers ettelijke uren aan hun CRT-monitor zaten gekluisterd op LAN-Parties, zal zeker blij geweest zijn met het nieuws dat er eindelijk een nieuwe Quake game verschijnt. Een oude formule aanpassen aan een nieuw tijdperk is echter geen gemakkelijke opgave. Je moet immers niet alleen de oude garde bekoren, maar ook de nieuwe generatie gamers weg zien te krijgen van al de concurrenten zoals Overwatch, de nieuwe Unreal game, en elk ander First Person Shooter sub-genre. Player Unknown’s Battlegrounds bewijst immers dat heel veel gamers maar al te graag shooters spelen waarbij je niet elke tien seconden doodgaat.
Old school
Over een ding kunnen we echter wel meteen duidelijk zijn: Quake is terug. De engine waar Bethesda over beschikt is duidelijk hier en daar wat aangepast, maar draait erg vlot op de meeste configuraties, mits wat veranderingen aan de graphics settings. Een vlotte engine is zeker een must voor een Quake game. De tijden dat mensen met hogere framerate verder konden springen is misschien voorbij, maar toch gaat een goede grafische kaart je zeker een stap vooruit helpen. Naast de engine, moet de basis gameplay natuurlijk snor zitten en daar heeft Bethesda duidelijk zijn les geleerd. De loadouts uit Doom zijn weg en het pc-platform komt op de eerste plaats. Eens je eerste potje Quake: Champions erop zit in Blood Covenant (ook wel gekend als q3dm6 uit Quake 3), weet je meteen dat het goed zit. Rocketjumps gaan vlot en strafejumping is terug, alsook de gekende lightning gun en rail gun. Als je vroeger ooit een van de Quake games gespeeld hebt, voelt alles heel vertrouwd aan.
Er is nog meer goed nieuws op vlak van gameplay, in de vorm van de nieuwe Champions. Je vlot door de levels bewegen door middel van te springen is iets dat je moet leren om Quake goed onder de knie te krijgen. In Quake: Champions kan je echter verschillende richtingen op. Ben je specialist in het Rocket Jumpen, dan kan je met Ranger aan de slag. Die kan zich namelijk teleporteren met zijn actieve skill, maar neemt ook minder damage als hij op zichzelf schiet. Speelde je vroeger Challenge ProMode Arena in Quake3, dan zal je als Anarki erg graag door de levels vliegen aan erg hoge snelheid, want die heeft dezelfde soort Air Control. Wie zich vroeger aan Quake4 gewaagd heeft, weet dat daarin Crouch Sliding zat, en dat is dan weer iets wat alleen Slash kan. Voor ieder wat wils dus. Je kan niet meer zeggen dat je een bepaalde manier van bewegen uit een andere Quake game beter vond, want ze zitten er allemaal in.
Naast de verschillende manieren van je voort te bewegen, hebben de Champions ook actieve skills om zich te differentiëren. Visor, een personage uit Quake3, kan voor korte tijd door alle muren kijken en oneindige snelheid opbouwen door te strafejumpen. Sorlag kan gif spuwen en bunnyhoppen, wat ook weer een andere manier is van je voort te bewegen. Ten slotte kan Nyx onzichtbaar worden voor een korte tijd en zichzelf ook tegen de muur afstoten om hoger of verder te springen. Elke Champion is ook op zijn manier een goede counter tegen bepaalde tegenstanders. Iemand die in de weg van Scalebearer zijn Bull Rush loopt, wordt meteen platgewalst, maar Nyx kan dan onzichtbaar worden en dat netjes ontwijken. De abilities werken en zijn leuk, maar passen misschien niet in alle game modes.
Nieuwe Game Modes?
Voorlopig zitten er drie game modes in de huidige closed beta: DeathMatch, Team DeathMatch en 1v1. Bij DeathMatch kan de keuze van je Champion zeker het eindresultaat beïnvloeden, vooral wanneer je de betere spelers in de match kan counteren. Bij Team DeathMatch zijn we echter nog niet overtuigd van de Champions. De health en armor van de Champions varieert namelijk ook. Dat betekent bijvoorbeeld dat Nyx start met 75 health en haar eerste kleine armor pickup verdient haar 25 armor. Je zit dan met een health pool van 100 en een zoomed railgun hit doet nog steeds 100 damage. In Quake3 startte je net om die reden met 125 health, zodat je niet meteen dood bent als je terug in het speelveld komt.
De nieuwe 1v1 mode die net is toegevoegd aan de bèta is dan weer een ander paar mouwen. Vroeger werden 1v1 games met een tijdslimiet van 15 minuten gespeeld. Degene met de meeste frags won de match. Bethesda moest een manier vinden om 1v1 leuk te maken, maar ook de abilities van de heroes nuttig te laten zijn. Daarom kan je voor de match begint om de beurt drie Champions kiezen. Hier moet je al wat kennis van de game hebben, omdat je de juiste counters moet weten. Eens je in de game zit, moet je elke Champion van je tegenstander verslaan om de ronde te winnen. Dat betekent echter dat de games erg kort zijn. Er gaan in totaal elke keer maar 6 frags zijn aan de kant van de winnaar. Het kan zijn dat Bethesda hier nog aan sleutelt. De game mode op zich blijft leuk, maar is gewoon erg snel voorbij. Hierbij stellen we ons ook meteen de vraag of esports wel een toekomst heeft in Quake: Champions 1v1 in dit huidige formaat.
We hopen dan ook dat Capture The Flag en Clan Arena snel hun opwachting maken als nieuwe game modes in de Closed Beta. Dat lijkt ons een logische stap en zou de abilities van de Champions ook ten goede komen. Je kan dan echt je team gaan afstellen rond een Flag Carrier die erg snel is of net heel tanky. Misschien zijn er wel nog verrassende nieuwe game modes in de maak.
Hoewel we erg blij zijn met de gameplay van Quake: Champions, lijkt het business model van de nieuwe game erg doorslaggevend te gaan zijn. Volgens onze bronnen zou de game free to play worden, maar kan je wel bij release meteen alle Champions kopen in een pack. Het wordt een combinatie van free to play en eenmalig aankopen. Het voordeel van free to play, is dat de community veel groter zal zijn, maar dat brengt ook weer frustratie met zich mee als mensen met slechte bedoelingen kunnen blijven accounts aanmaken. De leercurve van Quake is ook erg hoog, dus als de erg goede spelers steeds nieuwe accounts kunnen aanmaken (smurfing), gaan ze tegen de minder goede spelers uitkomen en dat is nooit leuk. Games zoals OverWatch en Dota proberen dat ook tegen te gaan.
Naast het aankopen van de game, doet Quake: Champions ook mee aan de recente lootbox trend. Dat kan op zich leuk zijn om je favoriete Champions uit te dossen, maar momenteel voelt het niet zo goed aan. Dat komt deels door de onoverzichtelijke interface, maar ook door het opsplitsen van de armor sets die je kan vinden en het lage aanbod dat momenteel in de closed beta zit. Het aanbod zal ongetwijfeld vergroten, maar hopelijk doet Bethesda nog wat aan de interface en hoe alles visueel wordt voorgesteld aan de speler. De grootste hindernis zal voor de ontwikkelaar echter bij het uitbouwen van de community liggen. De game aanleren aan nieuwe spelers en het aantal spelers hoog houden, zal een grote uitdaging worden. Quake is namelijk niet leuk als je als beginnende speler tegen oude rotten uitkomt. Het is dan ook aangeraden dat er wat ingame tutorials voorzien worden bij de lancering van de game, zodat de nieuwe generatie Quakers ook weet hoe leuk het is om al rocket jumpend “Impressive” te horen als je in de lucht je tweede railgun shot op rij raak schiet.