Hands-on: Watch_Dogs 2
Watch_Dogs 2
[gespeeld op PS4]
Ubisoft wil met Watch_Dogs 2 bewijzen dat het een goed IP in handen heeft, dat in de eerste game nog wat groeipijnen vertoonde. Er zijn dan ook heel wat zaken veranderd, waardoor de basis van de game misschien nog wel hetzelfde is, maar er voor de rest eigenlijk weinig vergelijkingen kunnen worden gemaakt met Watch_Dogs 1.
De grootste verandering is waarschijnlijk de nieuwe stad waar de game zich afspeelt. We trekken weg van het grauwe Chicago, waar het weer toch niet al te best is, en we verhuizen naar San Francisco. Daar mogen we voortaan rond kuieren in de Bay Area, Oakland, Marin en Silicon Valley. Elke van die vier regio’s is vrij bereikbaar in de game en natuurlijk hebben ze allemaal een andere invulling. De stad is trouwens best indrukwekkend groot. Als je van de ene kant naar de andere kant van de stad wil rijden, dan ben je wel enkele minuutjes zoet.
Ook nieuw is het hoofdpersonage. Ditmaal kruip je in de huid van Marcus Holloway, een jonge hacker die vanwege zijn problemen met Blume, het bedrijf achter CtOS, in contact komt met Dedsec. Net als in de eerste game is Dedsec een hackersgroepering die maar wat graag Blume ten val wil brengen, maar ditmaal komen ze meer prominent naar de voorgrond.
Het grootste deel van je missies draait er dan ook rond om de bekendheid van Dedsec groter te maken. Je hebt immers followers nodig die je app downloaden, zodat je gebruik kan maken van de processing power van hun computer, om zo genoeg kracht te verzamelen om Blume te hacken. Om die followers te bereiken, zal je heel wat stunts mogen uithalen. Zo speelden wij een deel van het verhaal, waarin je een sprekende auto uit een film moest stelen, om er daarna mee op een rampage door de stad te gaan.
Watch_Dogs 2 bevat dan ook een pak meer humor dan zijn voorganger. De verschillende leden van Dedsec zijn speciale typetjes, met een eigen karaktertje. Zij zullen je meer dan eens aan het lachen brengen. Alles is dus minder serieus, wat het spelen van Watch_Dogs 2 toch een stuk aangenamer maakt. Het verhaal van Watch_Dogs 1 was niet slecht, maar soms toch een beetje deprimerend en eigenlijk ook wel redelijk cliché.
De basis van Watch_Dogs 2 blijft natuurlijk nog altijd het hacken, al gaat Ubisoft daar nu een stuk verder in. Je kan heel wat zaken nog altijd hacken met een druk op één knop, maar als je die knop wat langer ingedrukt houdt, dan krijg je een aantal opties. Zo kan je bijvoorbeeld een auto plots naar links laten afzwaaien, maar als je wat langer ingedrukt houdt, dan kan je ook een andere richting kiezen. Dit is natuurlijk een redelijk eenvoudig voorbeeld, maar het toont aan wat de extra opties zijn. Daarnaast werd ook mass hacking toegevoegd, waarbij je in één keer een grote groep apparaten kan hacken. Altijd handig als je meteen wat chaos wil creëren.
Ook nieuw zijn een aantal gadgets die je nu mag gebruiken. Van bij de start krijg je al toegang tot de jumper, een autootje waarmee je de omgeving kan gaan verkennen. De jumper kan ook bepaalde zaken hacken, waardoor hij een stevig wapen is in je strijd tegen Blume of andere missies. Als je dat wil, dan kan je jezelf gewoon even verstoppen achter een muurtje en op stap gaan met de jumper om een missie volledig tot een goed einde te brengen. Met die jumper kan je immers bepaalde zaken bereiken, die je niet met Marcus kan bereiken.
Daarnaast zit er ook een rasechte drone in de game, al krijg je die pas later tot je beschikking. Met de drone kan je over bepaalde gebieden vliegen om ze even te verkennen en om vijanden te taggen. Later in de game kan je het ding ook bommetjes geven, om je vijanden van bovenaf lastig te vallen. Het zorgt er alvast voor dat je heel wat meer opties hebt om missies tot een goed einde te brengen.
Doorheen de stad zijn ook heel wat zijmissies verborgen. Zo kan je deelnemen aan e-kart races of kan je taxichauffeur spelen, maar er zijn ook beveiligde gebieden waar je extra geld of skill points kan vinden. Voldoende dus om je tussen het spelen van de verhaalmissies bezig te houden.
We zijn wel niet helemaal tevreden over de manier waarop de auto’s rijden in Watch_Dogs 2. Dat is al beter dan in het eerste deel, maar ze voelen nog altijd aan als zeepkisten die over de weg slingeren. Misschien moeten de ontwikkelaars daarvoor eens even langs gaan bij hun collega’s van The Crew. Het is maar een idee.
Voortaan kan je trouwens ook in co-op aan de slag, waarbij je samen met een andere speler enkele specifieke missies tot een goed einde moet brengen, door je aanvallen goed te coördineren. In de nieuwe multiplayer mode Bounty Hunter mag je dan weer op jacht gaan naar een andere speler, tenzij je natuurlijk zelf een bounty op je hoofd hebt staan.