Hands-on preview: Pokémon Sun
Pokémon Sun
Met het success en de hype van Pokémon Go, staan er heel wat ogen gericht op Pokémon Sun en Pokémon Moon. Deze twee 3DS-games zullen een nieuwe generatie starten, wat uiteraard betekent dat er ook heel wat nieuwe Pocket Monsters geïntroduceerd worden. Nintendo nodigde ons vorige week uit voor een speelsessie en bijgevolg gingen we voor jullie even langs het Europese hoofdkantoor om het eerste anderhalf uur van de games te spelen. Tot onze verbazing lijkt Game Freak toch enige vernieuwing en verandering te introduceren.
[Voor de preview beperkte ondergetekende zich tot het spelen van Pokémon Sun]
Het begin van Pokémon Sun is intussen erg typisch en kenmerkend voor de franchise. Samen met je moeder verhuis je naar een nieuwe stad en regio om vervolgens de Professor en nieuwe vrienden te ontmoeten. Echter is het ditmaal niet de bedoeling om 8 verschillende gyms te bezoeken. We bevinden ons namelijk in een archipelago van tropische eilanden. Concreet vormen vier uitgestrekte en kleurrijke eilanden de Alola-regio waarin het spel zich afspeelt. Trainers van heinde en verre trekken naar de Alola-regio om zich te ontspannen en tal van Pokémon-gevechten te houden.
Elk eiland zal een uitdaging voorschotelen in de vorm van meerdere trials. We weten dat deze trials zich niet enkel zullen beperken tot het bevechten van Pokémon, maar het zal ook de bedoeling zijn om voorwerpen te vinden of zal onze kennis grondig getest worden. Op het einde van een trial zal een machtige Totem Pokémon je uitdagen tot een gevecht. Deze Pokémon zullen niet zo gemakkelijk te verslaan zijn, want ze kunnen onder meer de hulp van andere Pokémon inroepen. Na het vervolledigen van elke trial op een eiland kan je uiteindelijk de Kahuna of leider van een eiland uitdagen tot een allesbeslissend gevecht. Helaas waren deze trials niet toegankelijk in de preview, maar het is wel leuk om te horen dat men de typische Gym-formule wat veranderd heeft.
Pokémon X & Y en ORAS introduceerden weliswaar een heuse 3D-wereld, maar de speler was vaak nog steeds beperkt tot 8 verschillende richtingen en meestal hadden we nog steeds een erg isometrisch zicht op de spelwereld. In Sun en Moon maakt men een grote stap vooruit en voelt de wereld van Pokémon voor het eerst echt aan als een volledige 3D-wereld. De engine heeft een stevige upgrade gekregen om alles weer te geven en we konden een pak meer details in de wereld en gevechtsomgevingen waarnemen. Er is tevens ontzettend veel aandacht aan de animaties van personages en Pokémon besteed, dus fans zullen deze upgrade zeker en vast weten te appreciëren. Pokémon Sun deed ons alvast nostalgisch terugdenken aan Pokémon Colloseum, de eerste 3D-Pokémon game die op de Gamecube verscheen.
Naast de veel mooiere graphics en animaties, konden we in het eerste anderhalf uur ook enkele quality of life-aanpassingen bespeuren. De meeste opvallende verbetering is het feit dat je in het gevechtskeuzescherm op voorhand kan zien of je aanvallen al dan niet effectief zijn. Dit zal enkel gebeuren wanneer je reeds met een Pokémon gevochten hebt, maar de daaropvolgende gevechten zal je dus steeds kunnen kijken welke aanvallen je het beste gebruikt. Aangezien er nu al zeker een 765 verschillende Pocket Monsters en ettelijke verschillende types in de games aanwezig zijn, is deze verbetering zeker geen overbodige luxe. Zelfs ondergetekende, die tot nu toe elke generatie Pokémon-games speelt, is intussend het overzicht wat kwijtgeraakt. Zowel veteranen als nieuwkomers hebben nu dus enkele hulpmiddelen voorhanden en we zijn er zeker van dat er nog tal van subtiele aanpassingen door Game Freak doorgevoerd werden om de gehele ervaring wat te stroomlijnen.
De Pokémon-games zitten altijd tjokvol nieuwe features, de ene soms al wat meer gimmicky dan de andere. Daar waar Pokémon Sun plaats zal vinden doorheen de dag, zullen de gebeurtenissen in Pokémon Moon zich 12 uren later afspelen. Dit zou onder meer tot andere gebeurtenissen moeten leiden, al wilde men voorlopig nog niet kwijt hoe dit exact te werk zal gaan. Hopelijk zal dit tot wat meer variatie in beide versies leiden, want zoals steeds zullen welbepaalde Pokémon exclusief voor Moon ofwel Sun beschikbaar zijn.
Andere features zijn onder meer de introductie van Z-Moves, Battle Royal, de Festival Plaza, Island Hop en Pokémon Refresh. Er is een specifieke feature die reeds bij de bekendmaking ervan hoge ogen wist te gooien en die we in onze speelsessie even uitprobeerden, namelijk de Poké Finder. Een kleine groep Pokémon Snap-fans vraagt al ettelijke jaren om een vervolg en men lijkt nu met de Poké Finder een soort van compromis te introduceren. Op bepaalde plaatsen in de wereld heb je namelijk de mogelijkheid om de omgeving rondom je te bekijken via de gyroscoop of c-stick. Regelmatig zullen hier enkele Pokémon verstopt zitten die je op de gevoelige plaat vast kan leggen. Hoe beter de foto's genomen worden, hoe meer opties en mogelijkheden toegankelijk zullen zijn.