Divided We Fall
Divided We Fall
In 2015 zocht de Nederlandse ontwikkelaar Kava hulp via Kickstarter om een remake te brengen van Call of Combat dat dateerde van 2002. Spijtig genoeg slaagde de ontwikkelaar er niet in om genoeg geld binnen te halen, maar dat hield hen niet tegen. Met een naamswijziging naar Divided We Fall is de titel sinds kort te vinden in Early Access via Steam.
Divided We Fall is van het real time strategie genre waar je de controle krijgt over een eenheid van vier soldaten. Deze soldaten kan je individueel verplaatsen, maar je kan ze niet over de hele map verspreiden. Vanaf een bepaalde afstand word je tegengehouden om ze verder te plaatsen, onder het mum dat een eenheid zich niet zo ver mag opsplitsen.
Wanneer je contact maakt met een vijand kan je die gemakkelijk aanvallen met een simpele muisklik. Wanneer je over de vijand hovert zie je een percentage en deze geeft de raakkans aan. Hoe hoger dit getal, hoe sneller de vijand dood gaat. Uiteraard kan je ook dekking zoeken en dit verlaagt drastisch de raakkans die een vijand op je kan krijgen.
Met al die dekking kan je al raden dat het flanken van de vijand een absolute must is. Dit is dat ook een van de tactieken die veelal wordt gebruikt, dus zelf moet je goed opletten dat de vijand je flank niet aanvalt. Zelf kan je dit uiteraard ook doen en dit doe je best met de hulp van granaten. Wanneer je een granaat naar een vijandelijke speler gooit, kan deze sterven of bedwelmd geraken, waardoor hij niks kan doen. Dit is dan ook het moment om op te rukken en te gaan voor de kill.
Je merkt snel op dat iedereen dit doet en uiteindelijk wordt de ronde gespeeld op het gooien van granaten en dit zo goed mogelijk, zodat je de vijand snel kan gaan doden. Een beetje spijtig en we hadden graag gezien dat er ook andere efficiƫntere tactieken kunnen worden gebruikt. Om het wat spannender te maken, krijg je enkel de vijanden te zien die je soldaten kunnen waarnemen. Zo moet je voorzichtig oprukken, zodat je niet ineens oog in oog staat met de tegenstander.
Aan de start van elke ronde kan je kiezen welke loadout je meeneemt voor je soldaten. Op dit ogenblijk is de keuze hier enkel bolt action rifles, semi rifle en een sniper. Granaten en munitie moet je ook voorzien. Na iedere ronde word je beloond met een aantal ervaringspunten. Deze helpen je om te stijgen in rang en dit zorgt ervoor dat je wat extra's krijgt. Zo kan je de Commander worden bij een ronde wanneer je de hoogste rang bezit. Hiermee kan je de andere eenheden bevelen geven om zo de ronde te kunnen winnen.
Toen we begonnen misten we wel een tutorial die ons de kneepjes van het vak leerde. Nu werden we meteen in een ronde gegooid en moesten we aan de hand van tips bovenaan het scherm het onszelf leren. Je vindt op dit ogenblik ook moeilijk andere spelers. Het spel is dus nog niet zo populair om meteen een ronde te kunnen joinen op elk uur van de dag.
Wanneer je Divided We Fall voor de eerste maal opstart, merk je meteen de ietwat verouderde interface. Het doet ons denken aan de pc-games van een paar jaar terug en ook dit mocht nu wel een remaster krijgen. Het is bijvoorbeeld lang geleden dat we onszelf nog in group chats bevonden. Op het grafisch vlak is dit ook wat terug te vinden. De textures zijn naar omhoog geduwd, maar het is nogal standaard allemaal. Er is niks dat meteen opvalt, maar misschien verwachten we nog iets te veel op dit ogenblik.