Hands-on preview - Warhammer 40,000: Dawn of War III
Warhammer 40,000: Dawn of War III
Fans van Warhammer en RTS-games smeken al jaren om een nieuwe Dawn of War-game. Logisch, het is ondertussen al bijna zeven jaar geleden dat Warhammer 40,000: Dawn of War II op de markt verscheen. Toen Sega in 2013 de ontwikkelaar, Relic Games, aankocht, was er zelfs geen sprake over een potentiële toekomst voor de franchise. Even paniek voor de fans, maar dat bleek allemaal een leugentje om bestwil. Relic Games is namelijk al enkele jaren bezig aan de opvolger, Dawn of War III. Het resultaat daarvan mochten we onlangs even kort aan de tand voelen tijdens Gamescom.
Dawn of War III is een game die tracht het beste te halen uit de twee voorgaande games en dat combineert met een moderne visie van Warhammer 40,000. Zo krijg je de dominante 'hero units' opnieuw te zien, maar ook base building uit het origineel komt terug, iets dat destijds voor veel spelers een pijnlijk gebrek was in de tweede game. De gevechten zijn ook groter en bombastischer en zelfs het terrein speelt nu een rol.
Tijdens onze demosessie in een ijzig terrein waren er lawines te zien, lava en paden die zelfs instorten. Opletten geblazen dus. In de ene level die we hebben gespeeld mochten we aan de slag met de Blood Raven Space Marines in een gevecht tegen de mystieke Eldar. Ons doel: hun portalen sluiten.
Wat meteen opvalt, is de extra laag strategie die je krijgt door de combinatie van hero units en een grootschalig leger. De hero units zijn erg krachtig en dus ook erg belangrijk in een gevecht, maar alleen kunnen ze niet alles aan. Een solide leger als ondersteuning is noodzakelijk. Een unit als Gabriel Angelos kan met zijn hamer kleine groepen vijanden makkelijk naar het hiernamaals sturen, maar zonder ondersteuning zal hij overrompeld worden. Hetzelfde geldt voor Lady Solaria, een Imperial Knight oftewel een reusachtige mech met machinegeweren en raketten.
Extreem krachtig en meermaals een rots in de branding, maar ook een makkelijk doelwit dankzij haar grootte en ook kunnen haar wapens snel oververhit geraken. Een goed gebouwd leger blijft dus van extreem belang en een goede combinatie van de twee zal te allen tijde nodig zijn. De vijand durft nu eenmaal je basis aan te vallen net wanneer je hero units op de baan zijn en het is op zo'n momenten dat je dus best je leger durft en weet te verspreiden.
Nu, erg moeilijk is al dat micromanagen wel niet. Dit is geen StarCraft. Gebouwen plaatsen en units trainen is vrij simpel en men probeert de focus van de game dan ook wel op de gevechten zelf te leggen, met name de hero abilities en speciale skills die je hebt. Bouwen, upgraden en soldaten of tanken creëren gaat trouwens aan de hand van Power & Requisition punten die je krijgt door speciale platformen in te nemen op een level. Dit zorgt ervoor dat je als speler altijd wel aan het exploreren bent om meer van deze punten in te nemen, maar tegelijkertijd lokt het ook gevechten uit omdat de vijand zo'n punt maar al te graag opnieuw wilt afpakken. Het is dus geen slecht idee om wat verdediging bij elk punt te plaatsen, ze zijn nu eenmaal essentieel in het spel.
Dat is misschien wel het leuke aan Dawn of War III, je bent nooit bezig met maar één enkel doel. Je bent constant bezig met verkennen, de vijand aan te vallen, je basis verder aan het bouwen, punten aan het innemen en meer. Bovendien slaagt het vrij goed in die combinatie zonder al te veel micromanagement. Soms wordt het wat moeilijk - zeker als de vijand je hoofdbasis aanvalt net wanneer je leger op pad is en je niets op overschot hebt - maar echt overdreven moeilijk wordt het nooit. Hero units sterven ook nooit echt, maar hebben een cooldown respawn, een beetje zoals MOBA heroes dus.