Hands-on preview: Watch_Dogs 2
Watch_Dogs 2
Enkele jaren geleden kondigde Ubisoft met veel poeha een nieuwe franchise, Watch_Dogs, aan. De basis van de game was hacking en de gamers keken hun ogen uit bij de eerste beelden. Toch werd Watch_Dogs niet helemaal wat er van verwacht werd en er waren dan ook heel wat teleurgestelde gezichten te vinden onder de community. Nu probeert Ubisoft dat goed te maken met Watch_Dogs 2, dat de basis behoudt, maar het voor de rest over een volledig andere boeg gooit.
Wat al vanaf de eerste beelden opvalt, is dat Watch_Dogs 2 het allemaal veel minder serieus neemt dan het eerste deel. Je bent nog altijd een hacker die het opneemt tegen de grote bedrijven die alles proberen te controleren, maar je bent geen vader meer met een persoonlijke missie. Je bent daarentegen Marcus Holloway, een hacker die deel uitmaakt van het collectief DedSec. Dat valt ook meteen op in de setting van de game. Terwijl de eerste Watch_Dogs zich afspeelde in het eerder gure Chicago, bevinden we ons nu in het zonnige San Francisco. Ook de personages waarmee je in contact komt, zoals de andere leden van DedSec zijn op hun eigen manier allemaal net dat tikkeltje vrolijker.
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat hacking niet meer de grote basis is. Sterker nog, hacking werd fiks uitgebreid in Watch_Dogs 2 en moet nu ook veel natuurlijker aanvoelen. Zo kan je nu razendsnel met een druk op de D-pad allerhande zaken hacken. Zo kan je een auto plots laten vertrekken of uit de bocht laten gaan. Per apparaat dat gehackt kan worden, zijn er nu dus ook meer opties, waardoor je zelf meer kan kiezen welke tactiek je wil gebruiken. Wil je echter in één keer een hoop chaos veroorzaken, dan kan je nu ook kiezen voor mass hacking, waarbij alles in een bepaalde radius rond Marcus wordt verstoord.
Marcus heeft ook een aantal extra snufjes gekregen ten opzichte van zijn voorganger. Zo heb je een meleewapen, een biljartbal aan een stuk touw waarmee je flink wat kan uithalen. Hou je het liever rustig, dan heb je de jump car en de drone. De drone is perfect om bepaalde gebieden al van bovenaf te bekijken voor je een aanval inzet. Met de jump car kan je dan weer ongestoord bepaalde gebieden indringen. Het autootje kan zelfs van op afstand een aantal apparaten hacken.
Net als in Watch_Dogs krijg je ook nu weer volledig de vrijheid over de aanpak van een missie. Je kan er voor kiezen om alles goed voor te bereiden en volledig van op afstand te doen, maar als je het meer gewend bent om eerst te schieten en dan vragen te stellen, dan is dat ook een mogelijkheid.
Eén van de grootste frustraties in Watch_Dogs was het gedrag van de wagens en het feit dat je niet kon schieten terwijl je met een auto rond reed. Die problemen zijn nu gelukkig aangepakt. De verschillende voertuigen rijden nu veel beter en als iemand lastig doet, dan houdt niets je nog tegen om je pistool te trekken. Dit zal alvast voor een zucht van opluchting zorgen bij heel wat gamers.
In Watch_Dogs 2 is het voortaan ook mogelijk om heel eenvoudig in co-op aan de slag te gaan. Via je smartphone geef je gewoon aan dat je met twee wil spelen en enkele tellen later verschijnt die tweede speler in jouw wereld. Vervolgens kan je aan de slag met een reeks missies die speciaal voor meerdere spelers werden ontwikkeld. Die genereren trouwens automatisch en zijn dus eigenlijk eindeloos, al verwachten we na een tijdje wel enige vorm van herhaling natuurlijk.
Ook nieuw is de multiplayer mode Bounty Hunter. Daarin wordt één speler aangeduid als doelwit, terwijl tot drie andere spelers de aanval inzetten op hem. Het opzet is simpel: de bounty moet ontsnappen, de rest moet hem vangen met hulp van de politie. Bij deze mode krijg je al snel een kat-en-muis-spel waarbij vooral de keuze van het juiste voertuig belangrijk is. Je kan de mode ook in co-op spelen trouwens, waarbij één iemand het doelwit is en de andere speler zijn beschermer. In dat systeem wordt het een strijd van 2 tegen 2.